De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1961

Herinneringen aan Biak
DFC Kuperus
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 15:14

Het verongelukken van de MLD Dakota op 2 januari 1961

Bericht door DFC Kuperus »

In zee, voor de kust van Biak verongelukte op 2 januari 1961 de MLD Dakota 079 doordat tijdens het uitwerpen van parachutefakkels een der fakkels voortijdig tot ontbranding kwam en aan het vliegtuig bleef hangen. Alle vijf bemanningsleden (sgt Bontius, kpl Immers, sgt Mulder, ltz Smits en kpl Van de Wiel) kwamen daarbij om het leven. Tijdens de onmiddellijk in gang gezette reddingsoperatie vond men alleen de lichamen van Bontius, Smits en Van de Wiel. Reeds de volgende dag werden zij met militaire eer begraven op de Nieuwe begraafplaats in Biak. Wie kan kan daarover meer vertellen? Zijn er ook foto's van het vliegtuig, uitvaart en begraafplaats? Dick Kuperus
Dick Kuperus
Tunnissen
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 11:03

Re: Het verongelukken van de MLD Dakota op 2 januari 1961

Bericht door Tunnissen »

Beste Dick Kuperus, Soms ga ik wel eens op zoek naar berichte en foto's uit mijn Marine tijd. Zo ook in de tijd dat ik in Biak vertoefde. Mijn diensttijd in Nieuw Guinea was vanaf juli 1959 tot eind januari 1961. Bij toeval zag ik de website Nieuw Guinea Prikbord de oproep. Nou Rinus van de Wiel was collega op vliegveld Valkenburg, en later op Biak. We hebben altijd goede contacten gehad, dit waarschijnlijk omdat we beide brabanders waren. Het vliegtuigongeluk heeft mij ontzettend aangegrepen. Ik heb het zien gebeuren,en ik weet de oorzaak. 2 januari 1961 ben ik 's nachts gevraagd om te identificeren. De begrafenis was op 3 januari, waarbij ik ook bij aanwezig was. Er zijn door de marine fotograaf foto's gemaakt, deze zullen wel in het archief zijn. Ik zelf heb 3 foto's waar Rinus opstaat gemaakt in de werkplaats, en twee foto's gemaakt een dag voor het ongeluk op 1 januari. Graag wil ik deze in scannen en versturen. U. kunt met mij altijd kontact op nemen, ik zal u graag te woord staan. Met vriendelijke groet, Jan Tunnissen. Adres: Jan Tunnissen, Veerstraat 27, 5831 Jl, Boxmeer. Telefoon: 0485-573637
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Onthulling plaquette voor bemanning Dakota 079

Bericht door webmaster »

Op zondag 2 januari 2011 zal een plaquette onthuld worden ter nagedachtenis aan de vijf omgekomen bemanningsleden van Dakota 079 die op 2 januari 1961 tijdens een nachtelijke oefening voor de kust van Biak, verongelukte. Biak ligt in de Geelvinkbaai ten noorden van West Papua. De plechtigheid zal plaatsvinden bij het Nationaal Indië monument 1945-1962 te Roermond. De bijeenkomst begint om 12.00 uur.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Rob Schulze
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 feb 2008, 07:28

Re: Onthulling plaquette voor bemanning Dakota 079

Bericht door Rob Schulze »

Vandaag 03-01-2011 op de TV ned 1 Tros programma Eenvandaag. Een documentaire over deze kwestie, dus indien gemist misschien een mogelijk later te zien op Uitzendinggemist ( http://www.uitzendinggemist.nl/ ). Ook eerherstel v/d bemanning.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Onthulling plaquette voor bemanning Dakota 079

Bericht door webmaster »

Beste jaargenoten, Gisteren, 2 januari 2011, was het precies 50 jaar geleden dat onze jaargenoot Benno Smits als 1e vlieger van Dakota 079 van de Marine Luchtvaart Dienst na een mislukte noodlanding op zee voor het eiland Biak met de gehele bemanning is omgekomen. Allerlei omstandigheden zijn er de oorzaak van dat de Koninklijke Marine aan dat fatale ongeluk -in tegenstelling tot de Mariner rampen in de jaren 1958 en 1959- niet zo veel aandacht heeft besteed, maar het lobbyen van een der nabestaanden heeft er uiteindelijk toe geleid dat er gisteren een plaquette met de namen van de vijf omgekomen bemanningsleden is onthuld bij het Nationaal Indië Monument te Roermond. Samen met oud MLD-er en voormalig marine voorlichter Willem Geneste had ik de eer om namens de stichting "Vrienden van de Traditiekamer MLD" een krans mogen leggen bij de plaquette.. Het was een namens de Commandant Zeestrijdkrachten goed georganiseerde, sfeervolle plechtigheid, waarbij zeer veel belangstellenden aanwezig waren. Daaronder ook enkele oud KLu (onder)officieren die ten tijde van de Dakota ramp op Biak gestationeerd waren, evenals enkele nog in dienst zijnde (onder)officieren van de KM. Een fly-by door een Dakota van de Dutch Dakota Association was daarbij ook indrukwekkend. Na de plechtigheid heb ik nog even gesproken met de zoon van Benno Smits die sprekend op zijn vader lijkt en hem nooit heeft gekend, want zijn moeder Hetty was van hem in verwachting toen het ongeluk plaatsvond. Hij was er erg geïnteresseerd in hoe ik zijn vader als adelborst en later als officier heb meegemaakt, maar eerlijk gezegd kon ik hem daar niet zo bar veel over vertellen omdat ik noch op het KIM noch later tijdens de vliegopleiding op Gilze Rijen en tijdens MLD plaatsingen op Valkenburg en Biak, min of meer regelmatig contact met hem heb gehad. Mocht Benno’s zoon nog eens contact met mij opnemen, wat hij zou doen, dan zou ik het prettig vinden hem iets meer over zijn vader te kunnen vertellen. Kan iemand mij daarbij helpen? Bij voorbaat hartelijk dank! Bijgaand treffen jullie enkele foto’s aan van de plechtigheid te Roermond, weer een kleine bijdrage aan de geschiedschrijving van ons jaar. Vriendelijke groeten en mede namens Irene de beste wensen voor een gelukkig, vredig, veilig en gezond 2011. Kees van den Aardweg
Kranslegging 2 jan 2011.JPG
Kranslegging 2 jan 2011.JPG (64.57 KiB) 16982 keer bekeken
Plaquette Dakota bemanning.JPG
Plaquette Dakota bemanning.JPG (63.21 KiB) 16982 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Onthulling plaquette voor bemanning Dakota 079

Bericht door webmaster »

Fly-by Dakota DDA.JPG
Fly-by Dakota DDA.JPG (58.9 KiB) 16982 keer bekeken
Zoon van Benno.JPG
Zoon van Benno.JPG (61.71 KiB) 16982 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1961

Bericht door webmaster »

Na 50 jaar gedenkplaat voor marinevliegers ROERMOND - Een halve eeuw nadat boven toenmalig Nederlands Nieuw-Guinea vijf marinevliegers zijn omgekomen tijdens een oefenvlucht, onthullen nabestaanden 2 januari bij het nationaal Indiëmonument in Roermond een gedenkplaat. De Dakota 079 van de Marine Luchtvaartdienst verongelukte op 2 januari 1961 's avonds bij een vlucht vanaf het vliegkamp op het eiland Biak. In het toestel ontstond brand doordat een af te werpen parachutefakkel te vroeg vlam vatte. De poging om op het water een noodlanding te maken, mislukte. Onderzoek maakte duidelijk dat het te riskant was parachutefakkels met de hand af te werpen. Het had daarom niet goedgekeurd mogen worden. Kort na de onthulling van de gedenkplaat bij het nationaal Indiëmonument 1945-1962 maakt een Dakota van de Dutch Dakota Association een zogeheten 'flyby'. Uit Dagblad De Telegraaf Interessante informatie is ook te vinden op het forum http://www.dutchfleet.net: http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php ... 3&start=75 Daarnaast is er ter gelegenheid van de 50 jarige herdenking een artikel verschenen dat een ander licht werpt op deze zaak:
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Bericht door webmaster »

In Roermond is zondag een plaquette onthuld voor de slachtoffers van een vliegtuigongeluk dat zich op 2 januari 1961 in Nieuw-Guinea voltrok.
De onthulde plaquette - Foto: Defensie
De onthulde plaquette - Foto: Defensie
plaque10.jpg (17 KiB) 16962 keer bekeken
Op die dag stortte een Nederlandse Dakota 079 bij Nieuw-Guinea in zee. Volgens het Ministerie van Defensie gebeurde dit doordat er een parachutefakkel bij het afwerpen vroegtijdig tot ontbranding kwam. Hierdoor ontstond een felle brand in het vliegtuig. Uiteindelijk stortte het toestel neer. De vijf inzittenden, mannen van de Marine Luchtvaartdienst, kwamen allen om het leven. Het ongeval werd korte tijd later onderzocht door een commissie en die concludeerde dat het vroegtijdig ontbranden van de parachutefakkel een belangrijke rol had gespeeld bij het ongeval. Defensie erkent dat de nabestaanden na afloopt te beperkt zijn geïnformeerd over het ongeval. De onthulling van de herdenkingsplaquette werd zondag bijgewoond door kapitein-ter-zee Wolter Sillevis Smitt. In Roermond zei hij onder meer het volgende: "In de jaren na het ongeval heeft de onzekerheid over wat er gebeurd is, veel te lang geduurd. Ook was er niet de aandacht voor u als nabestaanden, voor uw terechte gevoelens van boosheid, onbegrip en vertwijfeling, die wij nu vanzelfsprekend vinden. Ik bied u daarvoor, namens de Koninklijke Marine, mijn welgemeende excuses aan." Na de onthulling van de bronzen gedenkplaat vloog een Dakota van de Dutch Dakota Association twee keer over het monument. Ook werd het gebed voor de marinievlieger uitgesproken. Hierna werd de Last Post gespeeld en hielden de aanwezigen één minuut stilte. De plaquette bevindt zich bij het nationaal Indië-monument 1945-1962 in Roermond. Historiek
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Bericht door webmaster »

Bekijk ook filmpje op EenVandaag: Na vijftig jaar eer voor omgekomen marinebemanning http://www.eenvandaag.nl/binnenland/370 ... ebemanning Eindelijk eer voor de vijf mannen die vijftig jaar geleden verongelukten voor de kust van Nieuw-Guinea. De Dakota waar zij inzaten stortte neer. Gisteren werden ze voor het eerst herdacht. Eén van de inzittenden van het vliegtuig was sergeant Mulder. Zijn zoon, Rein Mulder, toen 4 jaar oud, wist jarenlang niet beter dan dat er fouten waren gemaakt tijdens de noodlanding op het water nadat er brand was ontstaan in de Dakota. Duidelijkheid hebben ze in de afgelopen 50 jaar niet gekregen. Tot een jaar geleden.. Door onderzoek van een bevriende marinier kwamen de dossiers over de ramp boven tafel. Er zijn fouten gemaakt. EenVandaag was bij de herdenking in Roermond en sprak met nabestaanden.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
magistrate
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 12:49

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Bericht door magistrate »

...en daar stond ik dan, die avond,..13 jaar oud,..naast mijn fiets,.. op de Slotheuvel,.. bijna thuis en keek naar die prachtige fakkels. Je herkende het geluid van het vliegtuig,..je was er mee opgegroeid,..een Dakota. En dan de verbazing vermengd met een bepaalde soort van opgewondenheid...de Dakota was neergestort. Je besefte niet dat er de mensen omgekomen waren. Families getroffen zouden worden...! Hoe ik de laatste paar honderd meter naar huis ben gekomen weet ik niet...ik denk dat ik naast mijn fiets gelopen heb...het leek alsof de nacht donkerder was geworden, zo voelde het aan. Toen ik het mijn vader vertelde vloog hij naar de telefoon ... hij was van hetzelfde squadron als de mannen van de Dakota. Hij had vijf collega's verloren...Toen zag ik en voelde ik het verdriet.
Plaats reactie