KLM / Kroonduif in Nieuw Guinea
Geplaatst: ma 11 feb 2008, 20:50
29-11-2006 Geachte lezer, Als hobbymatig KLM historicus probeer ik vele zaken in kaart te brengen, met name ook de wat minder bekende zaken uit de rijke KLM historie. Juist deze minder bekende zaken uit de historie van de KLM hebben mijn bijzondere belangstelling omdat daar meestal maar heel moeilijk informatie van te verkrijgen is. Nederlands Nieuw Guinea en dus Biak is een zeer belangrijk knooppunt in KLM's Verre Oosten Netwerk geweest in de jaren '50 tot aan de overdracht eind 1962.Het aardige is, dat rondom de operatie naar Biak er een aantal zaken zijn waar maar weinig over geschreven is en dus ook weinig over bekend is. De bijzondere "geheime" vluchten over de Pacific in maart 1962 voor het overvliegen van militaire versterking, de grote Repat-operatie in de tweede helft van 1962.Allemaal zaken waar de KLM huzarenstukje heeft verricht in vliegtechnische en logistieke zin die allemaal nagenoeg onderbelicht zijn gebleven. Ook bij het ontstaan van de KLM Golden Circle Route met de introductie van de Douglas DC7-C vluchten via de Noordpool was Biak het knooppunt tussen de Noord en Zuid route van deze rond-de-wereld-dienst. Uiteraard mag ook de Kroonduif niet worden vergeten, onder vaak hele moeilijke omstandigheden hebben bemanningen van deze dochtermaatschappij van KLM hun vluchten uitgevoerd die van een onschatbaar groot belang zijn geweest in de ontwikkeling en ontsluiting van Nieuw Guinea. Ik ben op zoek naar mensen die op wat voor manier dan ook betrokken geweest zijn bij de KLM of Kroonduif operatie van en naar, maar ook binnen Nieuw Guinea. Dat kunnen bemanningsleden zijn, grondpersoneel, personeel van de luchthaven Mokmer/Biak, of personeel van het KLM hotel te Biak ’t Rif. Ik zou het bijzonder leuk vinden als er mensen zijn die hun ervaringen met mij zouden willen delen. Uw e-mail wordt bijzonder op prijs gesteld. Met vriendelijke groet, Ronald Aker