De laatste Indo. Nederlands Indië/Nieuw-Guinea

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

De laatste Indo. Nederlands Indië/Nieuw-Guinea

Bericht door Koen J de Jager »

auteur Alex Bal Uitgegeven in eigen beheer, Alex Bal, 373 pag., (€ 25,00 plus verz. kosten) Het verhaal, in romanvorm, van de schrijver en zijn familie in het tijdperk van de tweede wereldoorlog in Indonesië en zijn latere ervaringen als kind in Nieuw-Guinea. Als één van de laatsten verliet hij half maart 1963 Manokwari om, via Biak, uiteindelijk naar Nederland te gaan. Acht gastschrijvers geven, in korte bijdragen, eveneens hun impressie over het voormalig Nederlands Nieuw-Guinea. Zie ook http://www.startpaginanu.nl/Boek%20INFO.html Bestellen: boek.lexbal@online.nl
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De laatste Indo. Nederlands Indië/Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

Van Wicher Hendrik Slootheer ontving ik het volgende bericht: Het boek is door mij geheel gelezen en ik vind het knap dat de schrijver zich zoveel dingen uit zijn jeugd kan herinneren. Ik heb daar veel moeite mee om dingen uit mijn jeugd terug te halen. Tijdens het lezen kwamen bij mij veel herinneringen los. De samenstelling van de diverse hoofdstukken zijn door de schrijver uitstekend verwoord.Het boek is prettig geschreven in een autobiogafische stijl. Door het weergeven van de diverse data en daarmee gaande omstandigheden was ik genoodzaakt af en toe te stoppen met het lezen, om alles op me in te laten werken. Het verslag van de diverse medewerkers is ook uitstekend. In de periode van 1955-1957 was ikzelf aanwezig in Nieuw Guinea en zou medio 1961 wederom worden uitgezonden maar dit werd voortijdig ingetrokken. Ik vond het een aangrijpend- en uitstekende biografie die bij mij veel emoties opriep. Perfect gedaan mijn complimenten daarvoor. Een aanrader!!!!! Wicher H Slootheer
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
ruudnagel
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 09:41

Bijzonder boeket

Bericht door ruudnagel »

De Laatste Indo. Een leesbundel met een bijzonder boeket: een egodocument dat non-fictie en fictie combineert, aangevuld met belevenissen en weetjes van enkele gastauteurs. Ook aan romantiek-in-literaire-zin ontbreekt het niet: de natuurbeschrijvingen, de avonturiergeest, de schooljeugd en zeker ook de titel. 'De Laatste Indo' is te vergelijken met een snoeptrommel waar iedere ‘Niegienee’-ganger naar eigen believen wat lekkers uit mag zoeken. Ongetwijfeld zullen de meeste lezers vooral snoepen vanwege herkenning van personen, gebeurtenissen en locaties. Maar ook zonder veel NG-herinnering leest ‘De Laatste Indo’ plezierig weg omdat het een mooi algemeen (tijds)beeld oproept. Zo las ik met graagte over het zware leven van de eerste kolonisten, maar eveneens over de lifestyle van de Manokwariaanse tieners/twens eind ’50 – begin ‘60. Ook mooi: de dramatiek van het leegbloedende Manokwari ten tijde dat de Indonesiërs (net zo imperialistisch en machtsgeil als de Nederlanders in voorgaande decennia/eeuwen) aan de poort rammelden. Een aanrader voor iedereen die iets met de regio heeft.
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Re: De laatste Indo. Nederlands Indië/Nieuw-Guinea

Bericht door Koen J de Jager »

Recensie zoals deze gepubliceerd wordt in de West Papua Courier De laatste Indo. Nederland Indië / Nieuw-Guinea Alex Bal Voor mij ligt een bijzondere autobiografie. Niet dat Alex Bal zelf direct van mening was, dat zijn belevenissen meer dan de moeite waard waren om daar “eeuwigheidswaarde” aan toe te kennen. De aanzet bleek de oudste dochter Carmen. Zij was van mening, dat de belevenissen van vader veelzijdig genoeg waren, voor een interview. Dit, om de verhalen vast te leggen voor kinderen kleinkinderen en misschien nog wel meer mensen. Dit verzoek resulteerde in het besluit, om het verhaal dan toch maar zelf zo compleet mogelijk op schrift te stellen en dat leverde uiteindelijk bijna een halve kilo aan leesmateriaal op. Met andere woorden: een kloeke pocket. Het verhaal gaat over de jonge Alex Bal, die in 1951 met zijn ouders vlucht van Semarang (Java) naar Nieuw-Guinea en verder opgroeit in Manokwari. Uiteindelijk moest hij ook daar weer vluchten met eigenlijk maar één optie; Nederland. Als één van de laatsten verliet hij half maart 1963 Manokwari om via Biak uiteindelijk naar Nederland te gaan. Dank zij zijn Mulodiploma en opleiding meteorologie zou daar een nieuwe carrière in het verschiet liggen. Maar, zoals veel repatrianten, kwam hij bij aankomst in Nederland van een koude kermis thuis. En dat lag niet alleen maar aan de -160 Celsius van de winter in 1963. Het verhaal is niet alleen maar autobiografisch. Daar waar het geheugen tekort schoot vulde de schrijver dit aan met gebeurtenissen die hem ter ore waren gekomen. Mogelijk zal dit eveneens gebeurt zijn met sommige gebeurtenissen. Het werd uiteindelijk een compleet verhaal dat een mooi reëel tijdsbeeld geeft. Soms wat afstandelijk beschreven als het om de problemen van de Indische gemeenschap gaat, maar steeds met veel onderkoelde humor. Bij de soms uit de hand lopende familieperikelen heb je de neiging om het boek even dicht te slaan (niet te lang!) tot de beschreven conflicten zijn uitgevochten. Verrassend in dit boek is ook dat een achttal gastschrijvers, in korte bijdragen, hun impressie geven over het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea. Oud Nieuw-Guineagangers zullen nauwelijks een aanbeveling nodig hebben om het boek aan te schaffen. Ze zullen er veel in herkennen. Zelf gebruik ik gelezen boeken soms nog als naslagwerk, maar daar leent dit boek zich niet voor. Maar ik weet nu al, dat ik het boek zeker nóg een keer zal lezen. En die “eer” is, bij mij althans, slechts voor weinig boeken weggelegd. Info: http://www.startpaginanu.nl/Boek%20INFO.html . Bestellen: boek.lexbal@online.nl Koen J. de Jager Alex Bal De laatste Indo. Nederland Indië / Nieuw-Guinea Uitgave in eigen beheer, 376 pag. (verbeterde versie) € 25,00 plus verz. kosten
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De laatste Indo. Nederlands Indië/Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

Mede door de vele positieve reacties op mijn boek De laatste Indo heb ik (een deel van) het manuscript op www.schrijversmarkt.nl geplaatst. 250 Supporters gevraagd. Bij tenminste 250 aanmeldingen garandeert Schrijversmarkt.nl dat het boek door Uitgeverij Het Tweede Gezicht met een eerste oplage van 1000 stuks wordt uitgegeven en De laatste Indo dus straks ook in de boekwinkel te verkrijgen zal zijn. Graag zie ik je natuurlijk graag terug als supporter op de website. Per gezin zijn uiteraard apart meerdere aanmeldingen mogelijk. Meer informatie vind je op www.schrijversmarkt.nl Om het boek ‘uitgeverklaar’ te krijgen ben ik intussen druk bezig met wat aanpassingen en uitbreiding van het manuscript. Ik reken graag op jullie en bedankt vast! Zeg het voort. Alex Bal Kijk ook op: www.delaatseindo.nl Naschrift webmaster: het aanmelden als supporter op de genoemde website geeft je geen verplichtingen tot aankoop. Het is meer een soort ondersteuningsactie. Natuurlijk heeft schrijversmarkt.nl er belang bij dat zich zoveel mogelijk mensen melden want dat betekent dat er ook een auditorium is voor hun andere uitgaven.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: De laatste Indo. Nederlands Indië/Nieuw-Guinea

Bericht door Bert Ernste »

Die laatste links mist een t, moet zijn: http://www.delaatsteindo.nl/ - Bert Ernste Web | Blog Artikelen West Papua | Nieuw-Guinea
Plaats reactie