De laatste Indo - door Alex Bal

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
jogry
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 06 apr 2008, 05:22

De laatste Indo - door Alex Bal

Bericht door jogry »

Alex, Gisteren hebben we je boek ontvangen Willeke, samen met haar vrienden zijn ze bij ons op de lunch geweest. Toen ze weg waren heb ik je boek in een keer uitgelezen. Het is in een woord "PRACHTIG' iK was voor een paar uur weer terug in Manokwari. Als echtgenoot van Cornelis Blok Serg./marns heb ik daar gewoond vanaf 1959-1962. Een heerlijke tijd gehad, alleen vind ik het nu jammer dat ik niet veel contact heb gehad met de Indo bevolking. Ik wist er niets van af van al hun moeilijk heden. Gelukkig voor jullie jongen kinderen wisten jullie toch ook te genieten.DE Indo,s zijn schunnig behandelt door de Ned.Regering, maar die staan bekend over de hele wereld. Ik kan my Pasir Poetih heel goed herinneren. Wij gingen vaak met onze dochter op de groene NSU scooter daarheen. Vaak werd ik opgehaald by de dominee om te komen dansen met de mariniers, wat goed was voor mijn man die vele gratis beertje kreeg!! Ook danste we in het snoephuisje, we hoorden dan de muziek en hadden oppas en gingen dansen rock en roll. Jullie hadden hele goede bands. Ik werkte als secretaresse van de Havenmeester totdat die met spoed werd afgevoerd naar Holland wegens een poging van zelfmoord. Daarna ben ik gaan werken als administratrice in het Arfak hotel met Mevr. Wulf als manageres, ik ben de naam van onze kokin vergeten. Wij vertrokken op 23 December 1962 met de laatste kroonduif onder nederlandse gezagvoede Queenie naar Biak, Met de dc8 naar Sydney en met de Oranje naar huis, Het was bitterkoud toen wij in de sluis lagen de ergste winter van 1963. We zijn gelukkig maar 1 jaar in holland gebleven en ge-emigreerd naar NZ. Eindelijk na 24 jaarin NZ naar north austalia (14) en nu in Bali, terug in de tropen.! Af en toe lees ik de website over de arme Papoe,s die zo in de steek gelaten zijn!! Ik vergeef holland dit nooit, Ben blij dat ik die nationaliteit niet meer heb.maar NZ,Aust. Ik wordt er helemaal verdrietig van, vooral dat je machteloos staat. Alex, dank je om mij weer even terug te brengen naar die heerlijke tijd die ik nooit kan vergeten en altijd heimwee naar zal hebben. Ik was verrast te vinden het kleine regeltje over de patatfrite kraam die we hadden ogezet. Liep geweldig maar helaas van korte duur. Komt er nog een vervolg.? Na het boek gelezen te hebben, ben ik twee dagen van streek geweest door heimwee. We wonen nu in Bali, dus niet te ver van Manukwari, alleen nu door mijn rheuma kan ik niet meer reizen en zal het mooie land met al mijn herrineringen nooit meer terug zien.Door al onze verhuzingen zijn al mijn Dia,s gestolen. Ik wens je het allerbeste en nogmaals bedankt voor dit meesterwerk. Jogry Blok
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De laatste Indo - door Alex Bal

Bericht door webmaster »

Hieronder een bericht van Lex Bal n.a.v. deze reactie: Speciaal voor mijn boek heb ik de website: http://www.delaatsteindo.nl geopend. Hier staan ook veel leuke reacties van lezers, maar uiteraard ook meer informatie over het boek en later nog meer nieuws. Heb je een interessant verhaal voor het vervolg van De laatste Indo, e-mail me dan even. Het gaat over de moeilijke periode na onze aankomst in Nederland. Als je er problemen mee hebt om met name vermeld te worden, dan gebruik ik wel een fictieve naam. Je kunt ook in het kort belangrijke ervaringen doormailen. Ik maak er wel een verhaal van. Bezoek in ieder geval de website Alex Bal
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
mambroek
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 06:52

Re: De laatste Indo - door Alex Bal

Bericht door mambroek »

BESTE ALEXANDWE, ALS MEDE EX STADSGENOOT OP DE GOV.MULO EN VOORAL ALS VRIEND WIL IK JE FELICITEREN MET JE MOOI BOEK OVER DE TIJD DAT JE DAAR IN MANOKWARI OPGROEIDE EN JE KARAKTER HEBT GEVORMD ZOALS JE NU FUNTIONEERT IN JE DAGELIJKS LEVEN . VELE FACETTEN KON IK GELIJK HERKENNEN ZOALS DOORZETTING,DOORTASTENDHEID EN WERKLUST,WELK VOOR EEN JONGEN DIE OP ZOEK WAS NAAR EEN BESTAAN NA ZIJN SCHOOLTIJD IN MANOKWARI IN DE PLAATS BIAK METEOROLOGISCHE DIENST . DE HOGE VERWACHTIG ERVAN EN LATER FRUSTRATIE ERNA. HET TERUG KEREN NAAR MANOKWARI WAT LANGZAAM LEEG LIEP DOORDAT VELE GEZINNEN REEDS BEZIG WAREN HET LAND TE VERLATEN OM VEILIGHEIDS REDENEN . HET LATER AFSCHEID NEMEN VAN ZO DIERBARE PLEKJES. JE HUIS EN RECREATIE PLAATS PASIR PUTIH STRAND EN BEGRAAF PLAATSWAAR MENIG VRIEND OF VRIENDIN HAAR/ZIJN RUST PLAATS HEEFT.HET PSYCHOLOGISCH VOORBEREIDEN OP HET ONAFKEERBARE VERTREK NAAR NEDERLAND,MET EEN ONZEKERE DOCHVEILIG GEVOEL OP DE ONHEILSPELLENDE AFWIKKELING BIJ DE OVERDRACHT AAN INDONESIE. WEVERTROKKEN ALS EEN DER LAATSTENIN 1962 NA 3 KEER HET VERTREK WETEN UIT TE STELLEN. DE POLITIE KWAM ONS ZEGGEN DATWE GEDWONGEN ZOUDEN WORDEN ALS WE HET WAAGDEN HET VERTREK OP 3 NOVEMBER 1962 TE WEIGEREN ZODOENDE REISDEN WE AF,TE WETEN JANE KESSLER,SYLVIA KESSLER,DOROTHY ELLIS,MARTINUS COUWENBERG ,CORA COUWENBERG EN CHRISTIAAN COUWENBERG EN DE HEER ULRICHBAL. METPIJN IN HET HART EN VOOR MIJN OUDERS HET ACHTER LATEN VAN LIEFS 3 HUIZEN EN HUN ZAAK WELK NOOIT COMPENSATIE IS GEGEVEN DOOR HET NEDERLANDS GOEVERNEMENT IN DE JAREN DIE NA 1962 VOLGDEN . KORTWEGHET IS EEN SCHANDE TE NOEMEN HOE MENSONTWAARDIG DE ZAAK WERD AFGEDAAN. HET VERGEEFSE PLOETEREN ONDER DE TROPEN ZON DAG IN DAG UIT .... DOCH DE INDO UIT NIEUW GUINEAIS VAN EEN SPECIAAL RAS : ONDIFINEERBAAR ,STERK, VOL MET DOORZETTING EN AKAL- AKAL EN NIET LUI.EVENEENS HEB IK OOK DE ERVARING GEHADDAT MIJN MULO DIPLOMA NIET ERKEND WAS BIJ SOLICITATIE IN NEDERLAND EN ZEIDEN DAT HET EEN INDONESICH DOCUMENT WAS. DIT WERD TEGEN GESPROKEN WIJZEND NAAR DE DATUM DAT DIT EXAMEN ONDER TOEZICHT VAN RIJKSGECOMITEERDEN WERD AFGENOMEN EN DAT DE OPGAVEN UIT HOLLAND KWAMEN, IN MANOKWARI TENTIJDE HET NOG NEDERLANDS NIEUW GUINEA GOUVERNEMENT . ALEXANDER(ALEX)IK HEB MET AANDACHT EN ZELFS EVEN MET ANGST HET MEDE BELEEFDTOEN JE JE SCHUIL HIELD VOOR ENKELE DAGEN OMDAT ZE (SOLDATEN )OP DE FANINDI WEG GINGEN SCHIETEN . IK VIND DAT JE ERGENSJE LEVEN OP HET SPEL HEBT GEZET EN EIGENLIJK IN GEVAAR VERKEERDE ,GELUKKIG LON JE NOG WEG KOMEN UIT HET EENS VOOR ONS GEWEZEN PARADUJS ALS ALTIJD JE VRIEND CHRISTIAAN L. COUWENBERG
Plaats reactie