https://15augzwolle.email-provider.eu/w ... 1784576385
Indië- en Nieuw Guinea monument Zwolle Bekijk de webversie: https://15augzwolle.email-provider.eu/w ... 1784576385
het programma: https://zwolle15aug.email-provider.eu/w ... 1786559830
UITNODIGING
Nationale herdenking zaterdag 15 augustus 2026 Zwolle
Burgerspreker : Louisa-Sirimeng Ofide
Louisa-Sirimeng Ofide is grafisch vormgever, podcaster, kunstenares, voorleesjuf, singer/songwriter, auteur en schilder. Mijn vader Justinus Ofide schilderde en tekende vroeger ook veel voor de Papuaase gemeenschap. Ik heb het tekentalent van hem geërfd. Mijn roots liggen diep verankerd in Papua. Mijn vader, Justinus Ofide, is geboren in Tanah Merah uit de kampung Depapre, gelegen aan het Sentanimeer. Mijn moeder is geboren in Enarotali, in het gebied van de Wisselmeren (Paniai).
Op 15 augustus neem ik deel aan de jaarlijkse kranslegging ter nagedachtenis aan mijn vader, Justinus Ofide. Hij diende als militair in het PVK-legerkorps en heeft onder twee vlaggen gediend: de Nederlandse vlag en de vlag van West-Papua. Zijn toewijding, moed en loyaliteit vormen een blijvende bron van trots voor onze familie. De rijke cultuur, indrukwekkende natuur en sterke familiebanden van Papua vormen een belangrijke inspiratiebron in mijn leven en werk. Vanuit deze verbondenheid ontstond mijn eerste kinderboek over de jungleavonturen van Joka en haar vrienden. Lees meer over Louisa.
Louisa zal samen met Levi Blinker de krans leggen ter nagedachtenis aan alle burgerslachtoffers.
Militaire spreker: Luitenant Kolonel bd Glenn Bloemberg
Luitenant Kolonel buiten dienst Glenn Bloemberg is oprichter en voorzitter van Stichting Veteranen Hoogeveen en omstreken. Begonnen als een lokale kartrekker voor de erkenning en waardering van veteranen in Hoogeveen, zet hij zich inmiddels ook in op provinciaal niveau. Hij richt zich vooral op de positie van onze veteranen in de samenleving: ‘Het is belangrijk dat we als veteranen zichtbaar zijn.’
‘Mijn opa was KNIL-militair, maar daar werd nauwelijks over gepraat. Mijn oom was marinier en kwam wel met allerlei verhalen thuis. Hij kon met veel passie vertellen. Dat trok mij aan. In 1979 ben ik, eigenlijk per toeval, terechtgekomen bij de Landmacht. Ik wilde na mijn opleiding graag op uitzending. Die mogelijkheid kwam pas in 2006. Ik ben toen uitgezonden naar Afghanistan voor de missie Enduring Freedom.’
Glenn is tevens betrokken bij de organisatie van de 15 augustus herdenking in Hoogeveen.
De muzikale optredens zullen verzorgd worden door Toos Ligtenberg, Liesje van Gulck en Karlijn Kunnen.
Onder de naam The Snowwhites en the Originals, maar ook als individuele proffessionele artiesten én singer/song writers zijn deze dames geen onbekenden in de wereld van muziek en theater.
Klik op de namen voor meer info
Gertrüd Reinink, Stadsdichter van Zwolle
'Authentiek en integer en haar gedichten subtiel en gelaagd. Haar woorden hebben zeggingskracht, omdat thematiek en invalshoek herkenbaar en diep menselijk zijn. Met haar warme stem en invoelende voordracht, waarin levenswijsheid doorklinkt, weet ze mensen mee te nemen in haar poëzie'.
Burgemeester Peter Snijders en Commissaris van de Koning Andries Heidema leggen een krans namens het openbaar bestuur.
Programma 15 augustus 2026 herdenking Zwolle
Op 15 Augustus staan we ook in Zwolle stil bij het einde van de Tweede Wereldoorlog. En wel het einde van de tweede Wereldoorlog voor het gehele koningkrijk. Bij het Indië- en Nieuw-Guinea-monument eren we de burgers en militairen die de dood vonden door oorlog, bezetting, gevangenschap en terreur in Oost-Azië tussen 1941 en 1962. De ceremonie brengt overlevenden, nabestaanden, vertegenwoordigers van de kroon en gemeenschapsleden samen in een plechtig eerbetoon aan hen die geleden hebben en hen die verloren zijn gegaan.
De ceremonie zal toespraken van geëerde gasten, getuigenissen van overlevenden, muzikale optredens en de traditionele kranslegging omvatten.
Inloop: 18.45 uur
Aanvang: 19:22 uur
Einde, met defilé: 20:30 uur
Details programma
- Openingswoord door Dayenne Beroeatwarin, ceremoniemeester
- Toespraak Louisa-Simireng Ofide, auteur
- Zangtrio Toos Ligtenberg, Liesje van Gulck en Karlijn Kunnen
- Toespraak Luitenant Kolonel buiten dienst Glenn Bloemberg
- Zangtrio
- Toespraak burgemeester van Zwolle Peter Snijders
- Plechtigheid: met o.a. Signaal Taptoe door Hessel Boschma
- Eén minuut stilte, Wilhelmus (één couplet), hijsen vlag
- Gedicht Gertrüd Reinink, Stadsdichter van Zwolle
- Kranslegging/Bloemenhulde
- Defilé
Aansluitend is er de mogelijkheid om een kop thee of koffie te drinken bij de Theeschenkerij Park Eekhout nabij het monument..
De 15 Augustus Herdenking in Zwolle wordt georganiseerd door de Commissie 15 augustus Zwolle.
De taptoe wordt dit jaar geblazen door Dhr. Hessel Boschma.
De muzikale ondersteunig wordt jaarlijks verzorgd door Muziekvereniging Excelsior.
Wij vinden het belangrijk dat alle bezoekers zich betrokken kunnen voelen bij deze herdenking. Tijdens het defilé kan een ieder een losse bloem leggen bij het monument. De bloemen zijn beschikbaar gesteld door het Zone College in Zwolle.
Reserveren is niet nodig, er zijn voldoende stoelen beschikbaar. Achter het zitgedeelte is er tevens ruim de mogelijkheid staande de herdenking bij te wonen.
De herdenking vindt plaats bij het Indië- en Nieuw Guinea monument in Park Eekhout. Het park bevindt zich op ongeveer 5 minuten lopen vanaf station Zwolle. Houdt er svp rekening mee dat de wegen rond de Emmawijk vanwege de herdenking deels afgezet zullen zijn. U kunt in het naastgelegen parkeerdek 'Parkeergarage Emmawijk' parkeren.
Park Eekhout
Burgemeester van Rooijensingel 4
8011CH Zwolle
Het Indië- en Nieuw Guinea monument
Drie zuilen, drie oorlogen
• 1942-1945 Tweede wereld oorlog in de kolonie: Japanse bezetting
• 1945-1949 Revolutie en onafhankelijkheids oorlog van Indonesië
• 1949-1962 Ruzie en oorlog met Indonesië om Nieuw Guinea
We herdenken bij het monument Nederlandse ( Zwolse) Soldaten die in de oorlogen zijn omgekomen, soldaten van de volken in de vroegere kolonie die ook voor Nederland vochten en zijn omgekomen én
burgers die omgekomen zijn in de oorlogen .
- webmaster
- Beheerder
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
- webmaster
- Beheerder
Re: Nationale herdenking zaterdag 15 augustus 2026 Zwolle
Geachte Burgemeester @ Wethouders .
Op 15 augustus 2026 wordt tijdens de herdenking alleen Nederlands driekleur gehesen.
Mijn verzoek aan U is : Naast de Nederlandse vlag ook de West Papoea Morgenster te hijsen
Voor beide vlaggen stierven Nederlandse & Papoea militairen in gevecht tegen Indonesie
Daar de New York Agreement 15 Augustus 1962 NIET NAAR LETTER EN GEEST WAS UITGEVOERD.
BLIJFT OVERZEESE RIJKSDEEL NEDERLANDS NIEUW GUINEA DEEL VAN HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN
WEST PAPOEA MORGENSTER WAS OP 1 DECEMBER 1961 DOOR H.M. KONINGIN JULIANA GOEDGEKEURD
MET DE BOODSCHAP OP 1 DECEMBER 1961 BIJ DE VLAGHHIJSING IN HOLLANDIA NEDER;LANDS NIEUW GINEA.
ELK VOLK HEEFT RECHT OP VRIJHEID.,
De Koninklijk Besluit van de Papoea vlag is nog nooit door Nederlands Parlement ingetrokken.
Papoea Vereniging KOBE OSER ( Eeenheid ) Kon inklijk goed gekeurd 18 Augustus 1960 in Leiden.
Vraag om zo spoedig mogelijk voor 15 Augustus onderhoud met hier over,
Bij voorbaat dank,
hoogachtend,
Setia Djudjur Mesra.
Ben Kaisiepo Ms
Sekretaris Kobe Oser,
E,maii kobe_oser.nl
Tel 0553666716
Ter info. !.) Papoeavlag wappert Stadhuis Apeldoorn op 1 december 2011
Ter herdenking 50 jaar bestaan.
Toestemming Burgervader de Graaf VVD.
2, Ben Kaisiepo Ms.
Lichting 67,1 opgeleid aan de SROKI
Ingedeeld bij de 13e Painf, Bat, Garde Fuseliers Prinses Irene Schalkhaar.
Ingedeeld bij de NATO in West Duitsland om Het Noorder flank van Europa te verdedigen Tegen Russische Invasie,
Drager van Normandie Invasie koord van Garde Fuseliers Prinses Irene
Uitgereikt door Generaal Majoor der Fuseliers b.d. Leen Noordzij op 1 december 2025.
Met hijsen van Nederlands Driekleur en Papoea Morgenster door 2 Mariniers,
Bij de Papoea Herdenking Monument BRONBEEK, ARRNEM
Op 15 augustus 2026 wordt tijdens de herdenking alleen Nederlands driekleur gehesen.
Mijn verzoek aan U is : Naast de Nederlandse vlag ook de West Papoea Morgenster te hijsen
Voor beide vlaggen stierven Nederlandse & Papoea militairen in gevecht tegen Indonesie
Daar de New York Agreement 15 Augustus 1962 NIET NAAR LETTER EN GEEST WAS UITGEVOERD.
BLIJFT OVERZEESE RIJKSDEEL NEDERLANDS NIEUW GUINEA DEEL VAN HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN
WEST PAPOEA MORGENSTER WAS OP 1 DECEMBER 1961 DOOR H.M. KONINGIN JULIANA GOEDGEKEURD
MET DE BOODSCHAP OP 1 DECEMBER 1961 BIJ DE VLAGHHIJSING IN HOLLANDIA NEDER;LANDS NIEUW GINEA.
ELK VOLK HEEFT RECHT OP VRIJHEID.,
De Koninklijk Besluit van de Papoea vlag is nog nooit door Nederlands Parlement ingetrokken.
Papoea Vereniging KOBE OSER ( Eeenheid ) Kon inklijk goed gekeurd 18 Augustus 1960 in Leiden.
Vraag om zo spoedig mogelijk voor 15 Augustus onderhoud met hier over,
Bij voorbaat dank,
hoogachtend,
Setia Djudjur Mesra.
Ben Kaisiepo Ms
Sekretaris Kobe Oser,
E,maii kobe_oser.nl
Tel 0553666716
Ter info. !.) Papoeavlag wappert Stadhuis Apeldoorn op 1 december 2011
Ter herdenking 50 jaar bestaan.
Toestemming Burgervader de Graaf VVD.
2, Ben Kaisiepo Ms.
Lichting 67,1 opgeleid aan de SROKI
Ingedeeld bij de 13e Painf, Bat, Garde Fuseliers Prinses Irene Schalkhaar.
Ingedeeld bij de NATO in West Duitsland om Het Noorder flank van Europa te verdedigen Tegen Russische Invasie,
Drager van Normandie Invasie koord van Garde Fuseliers Prinses Irene
Uitgereikt door Generaal Majoor der Fuseliers b.d. Leen Noordzij op 1 december 2025.
Met hijsen van Nederlands Driekleur en Papoea Morgenster door 2 Mariniers,
Bij de Papoea Herdenking Monument BRONBEEK, ARRNEM
- webmaster
- Beheerder
Geachte heer Kaisiëpo,
Hartelijk dank voor uw bericht en voor het delen van uw verzoek. Uw mail is bij mij terechtgekomen omdat ik namens Kabinetszaken betrokken ben bij de herdenking op 15 augustus.
Ik begrijp dat de Morgenstervlag voor veel Papoea's een diepe betekenis heeft en nauw verbonden is met hun geschiedenis en identiteit. Juist daarom waardeer ik het dat u dit onderwerp opnieuw onder onze aandacht brengt.
Zoals u zich wellicht herinnert, is hierover in 2022 gesproken met mijn voorgangster Liselotte Bredie en vertegenwoordigers van het Comité 15 Augustus. In dat gesprek is zorgvuldig stilgestaan bij de betekenis van de herdenking en de wijze waarop deze in Zwolle vorm krijgt. Daarbij is afgesproken de herdenking een verbindend en waardig karakter te laten houden, zonder politieke uitingen of standpunten. Die lijn volgen wij ook dit jaar. Daarom zal tijdens de herdenking op 15 augustus uitsluitend de Nederlandse vlag worden gevoerd.
Dat neemt niet weg dat ik respect heb voor de betrokkenheid waarmee u zich inzet voor de Papoeagemeenschap en voor het levend houden van haar geschiedenis. Ook in de voorbereiding van de herdenking van dit jaar is aandacht besteed aan de verschillende ervaringen en verhalen die verbonden zijn met voormalig Nederlands-Indië, Nieuw-Guinea en de Papoeagemeenschap. Juist die verhalen onderstrepen het belang van herdenken en het doorgeven van herinneringen aan volgende generaties.
Met vriendelijke groet,
Heloïse Jonkers
Kabinetszaken
Gemeente Zwolle, Afdeling Communicatie
Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Grote Kerkplein 15
06 – 11 65 65 11
h.jonkers@zwolle.nl
Hartelijk dank voor uw bericht en voor het delen van uw verzoek. Uw mail is bij mij terechtgekomen omdat ik namens Kabinetszaken betrokken ben bij de herdenking op 15 augustus.
Ik begrijp dat de Morgenstervlag voor veel Papoea's een diepe betekenis heeft en nauw verbonden is met hun geschiedenis en identiteit. Juist daarom waardeer ik het dat u dit onderwerp opnieuw onder onze aandacht brengt.
Zoals u zich wellicht herinnert, is hierover in 2022 gesproken met mijn voorgangster Liselotte Bredie en vertegenwoordigers van het Comité 15 Augustus. In dat gesprek is zorgvuldig stilgestaan bij de betekenis van de herdenking en de wijze waarop deze in Zwolle vorm krijgt. Daarbij is afgesproken de herdenking een verbindend en waardig karakter te laten houden, zonder politieke uitingen of standpunten. Die lijn volgen wij ook dit jaar. Daarom zal tijdens de herdenking op 15 augustus uitsluitend de Nederlandse vlag worden gevoerd.
Dat neemt niet weg dat ik respect heb voor de betrokkenheid waarmee u zich inzet voor de Papoeagemeenschap en voor het levend houden van haar geschiedenis. Ook in de voorbereiding van de herdenking van dit jaar is aandacht besteed aan de verschillende ervaringen en verhalen die verbonden zijn met voormalig Nederlands-Indië, Nieuw-Guinea en de Papoeagemeenschap. Juist die verhalen onderstrepen het belang van herdenken en het doorgeven van herinneringen aan volgende generaties.
Met vriendelijke groet,
Heloïse Jonkers
Kabinetszaken
Gemeente Zwolle, Afdeling Communicatie
Postbus 10007, 8000 GA Zwolle
Grote Kerkplein 15
06 – 11 65 65 11
h.jonkers@zwolle.nl
- webmaster
- Beheerder
Geachte mw. N.H.S. (Heloise)Jonkers.
Dank voor uw bericht inzake mijn verzoek aan Burgemeester & Wethouder Zwolle om een persoonlijk onderhoud inzake de Indië Herdenking op 15 Augustus 2026.
Herdenk Nederlands Indië voor het leed dat Republiek Indonesia in 1945 -1950 Nederlanders had aangedaan.
Wij Papoea's van Overzeese Rijksdeel Nederlands Nieuws Guinea blijven 15 Augustus 1962 nog steeds een Rampjaar beschouwen omdat zonder instemming van de Nieuw Guinea Raad New York Agreement hebben getekend waarin Het Recht op Zelfbeschikking van Inheemse Papoea Volk zou zijn gegarandeerd
NEDERLAND VERKWANSELT HET RECHT OP ZELFBESCHIKKING VAN ONS PAPOEA INRUIL VOOR HANDELS BELANGEN..PAPOEAS ALS SLAVEN VERHANDELEN AAN INDONESIE, DOOR NEW YOK AGHREEMENT 1 AUGUSTUS 1962 NIET NAAR LETTER EN GEEST IS UIT TE VOEREN EN BLIJVEN ZWIJGEN, OVER MOORDEN IN PAPOEA,
Waardoor sinds de overdracht van Nederlands Nieuw Guinea VIA UNTEA aan Indonesië zijn er meer dan 500.000 Papoea's vermoord of Verdwenen.
Burgemeester & Wethouders van Gemeente Zwolle mag zich SCHULDIG MAKEN aan GESCHIED VERVALSING DOOR NEDERLANDS NIEUJW GUINEA BIJ DE INDIE HEDRDENKING TOE TE VOEGEN .
GEMEENTE ZWOLLE HERDENK NEDERLANDS INDIE OP 15 AUGBUSTUS
BID VOOR DE VRIJHEIDSTRIJD VAN WEST PAPOEA MELANESIA.
ZET ONRECHT RECHT
BID VOOR KABINET VAN PREMIER ROB JETTE OM NIET ALLEEN EXCUSSES AAN PAPOEAS TE BIEDEN
MAAR ALSNOG HET RECHT OP ZELFBESCHIKKING VAN WEST PAPOEA MELANESIA OP DE AGENDA
VAN DE ALGEMENE VERGADERING VAN DEVERENIGDE NATIES PLAATS. MET DE EIS ONE MAN ONE VLOTE.
ZOLANG ALS OVERZEESE RIJKSDEEL NEDERLANDS NIEUJW GUINEA ILLEGAAL BEZET BLIJFT DOOR INDONESIE,
IS HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN OOK NOG NIET VRIJ, VAN INDONEDSISCH TYRANIE,
KOBE OSER EIST FACE TO FACE GESPREK MET B & W ZWOLLE.
Mw, Jonkers in 2012 heeft delegatie van Kobe Oser afspraken met Herdenkings Comite & mw, Berdie gemaakt die zijn nog niet na gekomen.
Persevero is Kasuari stoot zich niet voor de 2e keer aan de zelfde leugens ( steen ).
SETIA DJUDJUR MESRA.
Met vriendelijke groet.
Hoog achtend.
Ben Th. W. Kaisiepo Ms
Gouverneur Nederlands Nieuw Guinea
i.o sinds 1961 als opvolger dr, P,J, Platteel.
Sinds 1 Mei 1963 President West Papoea Melanesia in exile
Drager Normandie Invasiekoord Garde Fuseliers Prinses Irene.
In NATO verband Het Noordelijk Flank van Europa 2 jaar, Verdedigd, tegen Rusland,
VOLO ET VALEO.
Dank voor uw bericht inzake mijn verzoek aan Burgemeester & Wethouder Zwolle om een persoonlijk onderhoud inzake de Indië Herdenking op 15 Augustus 2026.
Herdenk Nederlands Indië voor het leed dat Republiek Indonesia in 1945 -1950 Nederlanders had aangedaan.
Wij Papoea's van Overzeese Rijksdeel Nederlands Nieuws Guinea blijven 15 Augustus 1962 nog steeds een Rampjaar beschouwen omdat zonder instemming van de Nieuw Guinea Raad New York Agreement hebben getekend waarin Het Recht op Zelfbeschikking van Inheemse Papoea Volk zou zijn gegarandeerd
NEDERLAND VERKWANSELT HET RECHT OP ZELFBESCHIKKING VAN ONS PAPOEA INRUIL VOOR HANDELS BELANGEN..PAPOEAS ALS SLAVEN VERHANDELEN AAN INDONESIE, DOOR NEW YOK AGHREEMENT 1 AUGUSTUS 1962 NIET NAAR LETTER EN GEEST IS UIT TE VOEREN EN BLIJVEN ZWIJGEN, OVER MOORDEN IN PAPOEA,
Waardoor sinds de overdracht van Nederlands Nieuw Guinea VIA UNTEA aan Indonesië zijn er meer dan 500.000 Papoea's vermoord of Verdwenen.
Burgemeester & Wethouders van Gemeente Zwolle mag zich SCHULDIG MAKEN aan GESCHIED VERVALSING DOOR NEDERLANDS NIEUJW GUINEA BIJ DE INDIE HEDRDENKING TOE TE VOEGEN .
GEMEENTE ZWOLLE HERDENK NEDERLANDS INDIE OP 15 AUGBUSTUS
BID VOOR DE VRIJHEIDSTRIJD VAN WEST PAPOEA MELANESIA.
ZET ONRECHT RECHT
BID VOOR KABINET VAN PREMIER ROB JETTE OM NIET ALLEEN EXCUSSES AAN PAPOEAS TE BIEDEN
MAAR ALSNOG HET RECHT OP ZELFBESCHIKKING VAN WEST PAPOEA MELANESIA OP DE AGENDA
VAN DE ALGEMENE VERGADERING VAN DEVERENIGDE NATIES PLAATS. MET DE EIS ONE MAN ONE VLOTE.
ZOLANG ALS OVERZEESE RIJKSDEEL NEDERLANDS NIEUJW GUINEA ILLEGAAL BEZET BLIJFT DOOR INDONESIE,
IS HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN OOK NOG NIET VRIJ, VAN INDONEDSISCH TYRANIE,
KOBE OSER EIST FACE TO FACE GESPREK MET B & W ZWOLLE.
Mw, Jonkers in 2012 heeft delegatie van Kobe Oser afspraken met Herdenkings Comite & mw, Berdie gemaakt die zijn nog niet na gekomen.
Persevero is Kasuari stoot zich niet voor de 2e keer aan de zelfde leugens ( steen ).
SETIA DJUDJUR MESRA.
Met vriendelijke groet.
Hoog achtend.
Ben Th. W. Kaisiepo Ms
Gouverneur Nederlands Nieuw Guinea
i.o sinds 1961 als opvolger dr, P,J, Platteel.
Sinds 1 Mei 1963 President West Papoea Melanesia in exile
Drager Normandie Invasiekoord Garde Fuseliers Prinses Irene.
In NATO verband Het Noordelijk Flank van Europa 2 jaar, Verdedigd, tegen Rusland,
VOLO ET VALEO.