Inderdaad, het heet ‘Ik droomde dat je kwam’ en het komt mid januari uit
Met groet,
Iko Zijlstra
Burgum
Ik droomde dat je kwam van Koos Knol bestellen?
Boekenwereld.com
https://www.boekenwereld.com › koos-knol-ik-droomd...
Het nieuwste boek van Koos Knol verschijnt op 15-2-2026. Op de dag van verschijnen in huis hebben? Reserveer dan nu bij Boekenwereld:.
"Ik droomde dat je kwam" is een boek van auteur Koos Knol, dat volgens de Boekenwereld-website en Uitgeverij Noordboek-website wordt verwacht rond 15 februari 2026. Het boek wordt uitgegeven onder de vlag van Uitgeverij Noordboek/Bornmeer.
Belangrijke details:
Auteur: Koos Knol
Titel: Ik droomde dat je kwam
ISBN: 9789464714722
Verschijningsdatum: 15-02-2026 (verwacht)
Het betreft een nieuwe titel in de catalogus van de uitgeverij. Meer informatie over de inhoud van het boek is momenteel nog beperkt beschikbaar.
Ik droomde dat je kwam van Koos Knol bestellen?
Het nieuwste boek van Koos Knol verschijnt op 15-2-2026. Op de dag van verschijnen in huis hebben? Reserveer dan nu bij Boekenwere...
Boekenwereld.com
Verwacht - Uitgeverij Noordboek | HL Books | Bornmeer
Ik droomde dat je kwam. Koos Knol. € 22,90.
Uitgeverij Noordboek
Nieuw boek Koos Knol: Ik droomde dat je kwam
- webmaster
- Beheerder
Nieuw boek Koos Knol: Ik droomde dat je kwam
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
-
koos knol
Re: Nieuw boek Koos Knol
U kunt zowel van mijn eerste boek (Ik droomde dat je kwam) als het tweede (Ik droomde dat je kwam) een gesigneerd exemplaar bij de auteur zelf bestellen als bij uitgeverij Noordboek in Gorredijk.
Mijn e-mail adres is: new-guinea-art@xs4all.nl
Papua Blues kost € 19.95
Ik droomde dat je kwam € 22.95
Inmiddels ben ik bezig met het derde deel (titel nog niet bekend) maar dat zal nog wel een tijdje duren. Het lijkt dus een trilogie te gaan worden, maar misschien ben ik dan nog steeds niet uitverteld na 35 jaar omzwervingen door mijn geboorteland. Ik houd jullie op de hoogte.
Onlangs besprak Adriaan van Dis in zijn podcast 'Van Dis ongefilterd' beide boeken; Hier is een link:
https://vriendvandeshow.nl/van-dis-onge ... imeter-dik
Een recensie over beide boeken vindt U hier:
Er zijn reisboeken die je meeneemt naar een plek. En er zijn boeken die iets anders doen: ze laten je zien hoe een plek zich vastzet in een leven.
De boeken van Koos Knol horen duidelijk tot die tweede categorie.
In Papua Blues en Ik droomde dat je kwam opent zich geen klassieke reiswereld met routes en bestemmingen, maar een langzaam opgebouwd levensarchief van West-Papoea. Het zijn geen verslagen “van toen”, maar verhalen waarin tijd zich blijft verplaatsen. Wat ooit veldwerk was, wordt herinnering. Wat ooit ontmoeting was, wordt betekenis.
Knol schrijft niet als afstandelijke antropoloog die culturen ordent in schema’s. Hij schrijft als iemand die er zelf middenin stond—en er steeds opnieuw naar terugkeert. Zijn verhalen bewegen tussen dorp en jungle, tussen etnografisch object en menselijke blik, tussen feit en herinnering. Juist die mengvorm maakt ze zo bijzonder: dit zijn geen droge observaties, maar levendige scènes waarin mensen, rituelen en landschappen blijven doorwerken.
Wie deze boeken leest, ontdekt iets dat verder gaat dan reisverhalen. Je stapt een wereld binnen waarin Papoea niet alleen een geografische plek is, maar ook een geheugenlandschap. Een plek waar geschiedenis, ontmoeting en verbeelding door elkaar heen lopen.
En misschien is dat precies de kracht: deze boeken vragen niet alleen om gelezen te worden, maar om langzaam te worden beleefd. Ze laten zien hoe een leven zich kan hechten aan een regio, en hoe die regio op haar beurt in dat leven blijft resoneren.
Met een derde boek in voorbereiding lijkt dit geen losse reeks, maar een groeiend drieluik te worden—een persoonlijke kroniek van terugkeer, herinnering en verdieping.
Voor wie geïnteresseerd is in Papoea, in antropologie, in reisverhalen met diepgang of simpelweg in sterke literaire observaties van mens en cultuur: dit zijn boeken die blijven hangen, juist omdat ze niet netjes afsluiten.
Sommige boeken vertellen waar je bent geweest.
Deze boeken laten je voelen waar iemand is gebleven.
Mijn e-mail adres is: new-guinea-art@xs4all.nl
Papua Blues kost € 19.95
Ik droomde dat je kwam € 22.95
Inmiddels ben ik bezig met het derde deel (titel nog niet bekend) maar dat zal nog wel een tijdje duren. Het lijkt dus een trilogie te gaan worden, maar misschien ben ik dan nog steeds niet uitverteld na 35 jaar omzwervingen door mijn geboorteland. Ik houd jullie op de hoogte.
Onlangs besprak Adriaan van Dis in zijn podcast 'Van Dis ongefilterd' beide boeken; Hier is een link:
https://vriendvandeshow.nl/van-dis-onge ... imeter-dik
Een recensie over beide boeken vindt U hier:
Er zijn reisboeken die je meeneemt naar een plek. En er zijn boeken die iets anders doen: ze laten je zien hoe een plek zich vastzet in een leven.
De boeken van Koos Knol horen duidelijk tot die tweede categorie.
In Papua Blues en Ik droomde dat je kwam opent zich geen klassieke reiswereld met routes en bestemmingen, maar een langzaam opgebouwd levensarchief van West-Papoea. Het zijn geen verslagen “van toen”, maar verhalen waarin tijd zich blijft verplaatsen. Wat ooit veldwerk was, wordt herinnering. Wat ooit ontmoeting was, wordt betekenis.
Knol schrijft niet als afstandelijke antropoloog die culturen ordent in schema’s. Hij schrijft als iemand die er zelf middenin stond—en er steeds opnieuw naar terugkeert. Zijn verhalen bewegen tussen dorp en jungle, tussen etnografisch object en menselijke blik, tussen feit en herinnering. Juist die mengvorm maakt ze zo bijzonder: dit zijn geen droge observaties, maar levendige scènes waarin mensen, rituelen en landschappen blijven doorwerken.
Wie deze boeken leest, ontdekt iets dat verder gaat dan reisverhalen. Je stapt een wereld binnen waarin Papoea niet alleen een geografische plek is, maar ook een geheugenlandschap. Een plek waar geschiedenis, ontmoeting en verbeelding door elkaar heen lopen.
En misschien is dat precies de kracht: deze boeken vragen niet alleen om gelezen te worden, maar om langzaam te worden beleefd. Ze laten zien hoe een leven zich kan hechten aan een regio, en hoe die regio op haar beurt in dat leven blijft resoneren.
Met een derde boek in voorbereiding lijkt dit geen losse reeks, maar een groeiend drieluik te worden—een persoonlijke kroniek van terugkeer, herinnering en verdieping.
Voor wie geïnteresseerd is in Papoea, in antropologie, in reisverhalen met diepgang of simpelweg in sterke literaire observaties van mens en cultuur: dit zijn boeken die blijven hangen, juist omdat ze niet netjes afsluiten.
Sommige boeken vertellen waar je bent geweest.
Deze boeken laten je voelen waar iemand is gebleven.