Beste lezer,
Voor research ben ik op zoek naar de volledige naam en achtergrond van Jaqueline Bokkepoot.
Frans Peereland heeft er eerder over geschreven:
http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... Kosong.htm
Mijn grootouders, moeder, oom en tantes woonden tot 1962 in Nieuw-Guinea. Het betreft de familie Gout-Werdmuller-von-Elgg. Eerst bij Fak Fak en later bij vliegveld Sentani.
Op dit moment ben ik research aan het doen naar de geschiedenis van de oorspronkelijke bewoners en de 'nieuwkomers' vanaf 1944 naar Nieuw Guinea.
Ik ben met name geïnteresseerd hoe mensen in Nederland en Nederlands-Indië Nieuw-Guinea en de Papoea's zagen. Welk beeld heerste er? En hoe was het in het echt om er te wonen?
Mocht u nog tips hebben qua filmmateriaal over deze periode en de periode voor de oorlog dan hoor ik het graag.
Met hartelijke groet,
Elwin Mulder
Jaqueline Bokkepoot
- webmaster
- Beheerder
Re: Jaqueline Bokkepoot
geachte heer Mulder,
Jackelien de Bokkepoot . deze naam is gegeven aan een haarpin bocht tussen
vroeg Motorpoel en Sentani. In deze bocht verongelukken veel automobilisten
en storten in het Sentanimeer. die bocht was zo scherp om een rots punt
heen en je kon een tegemoet komende auto niet zien en door de lichten
(koplampen) zag je niets en schrok je en reed zo het Sentani meer in. Men
dacht dat het een straf is omdat men te hard reed en Jackelien (het kwaad)
je daarvoor strafte. verder weet ik niet waar de naam vandaan komt , ik was
toen 9 jaar.
mogelijk weet iemand een ander verhaal.
mijn vader Ed de Wit moest midden in de nacht die auto,s uit het meer
takelen. Hij was hoofd bij Engelenberd in Hollandia haven.
mvgr George de Wit
Jackelien de Bokkepoot . deze naam is gegeven aan een haarpin bocht tussen
vroeg Motorpoel en Sentani. In deze bocht verongelukken veel automobilisten
en storten in het Sentanimeer. die bocht was zo scherp om een rots punt
heen en je kon een tegemoet komende auto niet zien en door de lichten
(koplampen) zag je niets en schrok je en reed zo het Sentani meer in. Men
dacht dat het een straf is omdat men te hard reed en Jackelien (het kwaad)
je daarvoor strafte. verder weet ik niet waar de naam vandaan komt , ik was
toen 9 jaar.
mogelijk weet iemand een ander verhaal.
mijn vader Ed de Wit moest midden in de nacht die auto,s uit het meer
takelen. Hij was hoofd bij Engelenberd in Hollandia haven.
mvgr George de Wit
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
- webmaster
- Beheerder
Als veteraan heb ik toen een verhaal gehoord over een ongeluk van een chauffeur die Jacqueline met de bokkepoot was tegengekomen .
Bert de boer
Bert de boer
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
-
Humphrey
Beste Elwin Mulder,
In de eerste plaats excuses voor de late reactie. Zelf heb ik in Sentani gewoond en de familie Gout gekend. Met Doppie Gout zat ik op de lagere school. Voor het overige zitten er in mijn reacties naar de andere reageerders misschien wat wetenwaardigs bij.
Met vriendelijke groet,
Humphrey Trouerbach
In de eerste plaats excuses voor de late reactie. Zelf heb ik in Sentani gewoond en de familie Gout gekend. Met Doppie Gout zat ik op de lagere school. Voor het overige zitten er in mijn reacties naar de andere reageerders misschien wat wetenwaardigs bij.
Met vriendelijke groet,
Humphrey Trouerbach
-
Humphrey
Beste George de Wit,
Bedankt voor jouw verhaal over Jacueline de Bokkepoot. Zelf heb ik in Sentani gewoond, waar mijn vader hoofd van de tangsi (''politiekazerne'')was. Daarnaast ook gewoond in o.a. Kota Baroe en Motorpool. Ik noem deze 2 locaties omdat ik daar families de Wit heb gekend: in Motorpool o.a. Edu de Wit en in Kota Baroe (bij de Pasanggrahan) Sunny de Wit. Wellicht zijn dit families van jou.
Wat de Jacqueline de Bokkepoot betreft: in/door deze bocht hebben wij heel vaak gereden als wij van Sentani naar Kota Baroe/Haven reden en vv.
Deze bocht lag op de weg van het Sentani-meer naar Sentani niet zo ver van Kota Nica. Aan de linkerkant van de weg en dus ook van de bocht was moerasgebied. Het verhaal (zoals aan mij verteld) was, dat een blonde dame met lang blond haar uit het moeras tevoorschijn kwam. Een van haar benen was een ''bokkepoot''. Bij mijn diverse terugkeer vakanties was/werd dit ook bevestigd. Wellicht zijn er verschillende versies van/over JdB. Ik hoop, dat jij, maar ook ELWIN MULDER wat aan deze ''lezing'' hebt
Ik was iets ouder toen ik uit Hollandia/Jayapura naar Nederland ging.
Met vriendelijke groet
Humphrey Trouerbach
Bedankt voor jouw verhaal over Jacueline de Bokkepoot. Zelf heb ik in Sentani gewoond, waar mijn vader hoofd van de tangsi (''politiekazerne'')was. Daarnaast ook gewoond in o.a. Kota Baroe en Motorpool. Ik noem deze 2 locaties omdat ik daar families de Wit heb gekend: in Motorpool o.a. Edu de Wit en in Kota Baroe (bij de Pasanggrahan) Sunny de Wit. Wellicht zijn dit families van jou.
Wat de Jacqueline de Bokkepoot betreft: in/door deze bocht hebben wij heel vaak gereden als wij van Sentani naar Kota Baroe/Haven reden en vv.
Deze bocht lag op de weg van het Sentani-meer naar Sentani niet zo ver van Kota Nica. Aan de linkerkant van de weg en dus ook van de bocht was moerasgebied. Het verhaal (zoals aan mij verteld) was, dat een blonde dame met lang blond haar uit het moeras tevoorschijn kwam. Een van haar benen was een ''bokkepoot''. Bij mijn diverse terugkeer vakanties was/werd dit ook bevestigd. Wellicht zijn er verschillende versies van/over JdB. Ik hoop, dat jij, maar ook ELWIN MULDER wat aan deze ''lezing'' hebt
Ik was iets ouder toen ik uit Hollandia/Jayapura naar Nederland ging.
Met vriendelijke groet
Humphrey Trouerbach