Het EK-voetbal is aanstaande. In West-Papoea zullen de wedstrijden van Oranje weer met grote aandacht worden gevolgd. (tijdens afgelopen WK maakte ik enkele video’s van de Oranjefans Oranjekoorts in West Papoea #1 | Fans Belanda Manokwari - YouTube)
Voor een korte documentaire (waarschijnlijk voor het Youtube-kanaal van Andere Tijden) doe ik onderzoek naar de geschiedenis van voetbal in Nederlands-Nieuw-Guinea en de doorwerking daarvan in het heden.
Hiervoor ben ik op zoek naar mensen in Nederland en West-Papoea, die voetbalverhalen hebben.
Heeft u nog in Nederlands-Nieuw-Guinea gevoetbald?
Kent u verhalen over voetbal in Nederlands-Nieuw-Guinea of de periode daarna (bijvoorbeeld over familie/vrienden)?
Kent u mensen in West-Papoea die hierover kunnen vertellen?
Enkele vragen die ik probeer te beantwoorden zijn:
Hoe raakte het voetbal in Nederlands-Nieuw-Guinea verspreid?
(bijvoorbeeld verhalen over missionarissen/zendelingen, ambtenaren, militairen, burgers, die Papoea’s bekend maakten met voetbal)
Hoe ontwikkelde het voetbal zich in Nederlands-Nieuw-Guinea
(bijvoorbeeld de opkomst van lokale voetbalbonden, of wedstrijden tussen Nederlanders en Papoea’s)
Hoe verliepen de twee interlands die Nederlands-Nieuw-Guinea tegen Australisch-Nieuw-Guinea speelde in 1959?
Hoe verliep het bezoek van de KNVB door voorzitter Lo Brunt aan Nederlands-Nieuw-Guinea in 1960?
Wat betekenen het Nederlandse voetbal en het Nederlands elftal voor Papoea’s in West-Papoea tegenwoordig?
Andere voetbalanekdotes zijn ook hartelijk welkom!
Denkt u dat u hierover iets kunt vertellen dan neem ik zeer graag contact met u op!
Alle tips zijn welkom!
Hartelijke groet,
Daan Goppel
06 122 888 18 - daangoppel@hotmail.com
Daan Goppel
06 122 888 18
www.daangoppel.nl
www.ecohofamsterdam.nl
Gezocht: voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea
- webmaster
- Beheerder
Gezocht: voetbalverhalen uit Nieuw-Guinea
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.