Ervaren reisgids voor West-Papua

Heb je een reis naar NNG gemaakt en wil je je ervaringen met anderen delen, dan is dit de plaats waar je terecht kunt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1761
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Ervaren reisgids voor West-Papua

Bericht door webmaster »

Ik ontving het volgende bericht van Thomas Dijkman

We kennen elkaar al een tijdje.

Onlangs ben ik voor de zevende keer in West Papua geweest, samen met Hans van Zanten, jou vast ook wel bekend. Hij wilde op zijn 81e het land toch nog een keer zien. Ondanks fysieke beperkingen hebben we best veel gedaan. Ik heb live muziek georganiseerd, we hebben een aantal keer een four wheel drive gehuurd om naar een mooi punt ergens midden in de natuur te gaan, en we hebben taxi's gecharterd om een ritje door een stad te maken.

Zelf heb ik ook middagen wandelingen gemaakt met Papua's, bootjes gehuurd en vrienden bezocht. Zo heb ik de beroemde betelnoot leren eten, en ik heb vele malen, ook samen met Hans, bij Papua's thuis gegeten. Ik weet wat er te koop is, kan bijvoorbeeld mensen naar houtbewerkers brengen om nieuwe houtsnijwerken te kopen. Ik weet verder waar de goede, traditionele souvenirmarkten zijn. Vooral de steden Manokwari en Hollandia zijn mij goed bekend, net als Biak. Maar ik ben ook geweest in Sorong, de Baliem vallei, Raja Ampat, Wasior, Ransiki, Arfakgebergte, Kebarvlakte, en ik heb wel eens met Papua's in het bos geslapen in een snel zelf gebouwd hutje (pondok).

Kortom, ik ben eigenlijk in de loop der tijd een soort reisgids geworden. Ik bestel tickets voor binnenlandse vluchten, huur auto's, en weet hoe je met de boot kan reizen. Inmiddels spreek ik ook Maleis. De Papua's hebben trouwens een eigen vorm van Maleis die op veel punten afwijkt van de Bahasa Indonesia. Ik heb diverse Papua vrienden en vriendinnen die als lokale gids kunnen dienen voor bijvoorbeeld een wandeling of boottocht. Zij zijn ook altijd op zoek naar contact met Nederlanders, en een goede bijverdienste is ook welkom.

Een gids is er nodig voor een reis naar Papua, want zonder kennis reizen kan tot veel problemen leiden; het is immers geen toeristisch gebied zoals Bali.

Het punt is: Ik zou heel graag als gids met mensen mee op reis gaan om hun alle mooie plekken te laten zien

Om te laten zien dat ik het serieus meen, heb ik alvast een andere beschrijving van mijn activiteiten bij het KVK laten opstellen, zie attachment.
Ook ben ik een website begonnen met veel informatie: https://papuatourguide.webadorsite.com/
Binnenkort start ik een aanvraag om me aan te sluiten bij het SGR.

Thomas Dijkman
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie