Vrijheid! door At Ipenburg uitg. 2024

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Vrijheid! door At Ipenburg uitg. 2024

Bericht door webmaster »

Uitgeverij Zendingserfgoed

At Ipenburg, 2024. Vrijheid!

1. Een korte biografie

At Ipenburg (1945) studeerde algemene politieke en sociale wetenschappen (FSW-A) aan de Universiteit van Amsterdam, systematische theologie aan de Universiteit van Zuid-Afrika (UNISA) in Pretoria en promoveerde aan de Universiteit van Londen (SOAS) op zijn proefschrift over de ontwikkeling van de Schotse Zending in Noord-Oost Zambia. Hij volgde de predikantsopleiding aan het Remonstrants Seminarium in Leiden. Hij werkte als docent Cuma en maatschappijleer aan de Nuts pedagogische academie in Eindhoven en als docent politieke vorming aan de musisch-ludische opleiding De Jelburg in Baarn. Hij was lid van het hoofdbestuur van Amnesty International als actiesecretaris, bestuurslid van het Nederlands Albert Schweitzer Fonds en oprichter en eerste voorzitter van het Nederlands Burundi Comité.
Zambia. Van 1977 tot 1980 werd hij uitgezonden naar Zambia als leraar geschiedenis en maatschappijleer. Van 1982 tot 1986 was hij als Research Fellow en Conference Organizer verbonden aan Mindolo Ecumenical Foundation in Kitwe, Zambia. . Hij was oprichter en eerste voorzitter van Amnesty International Zambia Section.
Van 1986 tot 1995 werkte hij als staffunctionaris maatschappelijke activering bij het Vrijzinnig Protestants Centrum voor maatschappelijke toerusting (VPC) in Utrecht.
Indonesië. Van 1995 tot 2002 was hij docent antropologie en sociologie aan de Theologische Hogeschool I S Kijne van de Evangelisch Christelijke Kerk van Papoea in Abepura, Indonesië. Hij was directeur van de nieuwe Masteropleiding missiologie en voorzitter van de bouwcommissie voor de nieuwe bibliotheek.

Maastricht. In 2003 werd hij benoemd tot studentenpredikant aan de Universiteit Maastricht en beroepen tot predikant van de Remonstrantse Gemeente Zuid-Limburg, waar hij speciaal aangesteld was voor de buitenlandse studenten.

2. Het Dagboek
In de periode 1995 tot 2002 toen ik met mijn gezin in Indonesië woonde hield ik een dagboek bij. Het was een bewogen periode, die begon met de gijzeling van een groep onderzoekers door Kelly Kwalik in 1996, de val van Soeharto in 1998, de regering Habibie, Gus Dur en Megawati Soekarnoputri. Ineens leek er een nieuwe wind te waaien in Indonesië met meer democratie en vrijheid van meningsuiting. Dit was de Papoea “lente.” Deze hoop werd ook opgepakt door onze studenten en collega’s op de hogeschool. Vanaf het prille begin werd deze aspiratie, dit verlangen naar vrijheid, bloedig onderdrukt door leger, politie en speciale eenheden zoals de Kopassus. Ik beschrijf de dagelijkse gebeurtenissen, de feesten, de reizen om de studenten op stage te bezoeken, maar ook de tekortkomingen in het onderwijs, de gezondheidszorg en de veiligheid. De moord door de Kopassus op de Papoea leider Theys Eluay op ‘Heldendag’ in november 2001 was een grote schok voor iedereen..
3. Hoe te bestellen
De titel is: 'Vrijheid!' Een Papoea Dagboek 1995-2002.

Het ISBN nummer is: 978-90-833568-3-9
NUR (Nederlandse Uniforme Rubrieksindeling): 712
Jaar van uitgave: 2024.
De uitgever is: Stichting Zendingerfgoed, Zuidland. Het is deel 6 in de Zendinserfgoedreeks.
Aantal pagina's: 254
Met voorwoord van de redactie en een voorwoord van de schrijver, een korte geschiedenis van West-Papoea, een persoonsregister, een lijst van afkortingen en begrippen en een korte biografie van de auteur.
De prijs van het boek is € 15 + verzendkosten. Het boek is te bestellen bij de Stichting Zendingserfgoed op: https://www.zendingserfgoed.nl/publicat ... gserfgoed/


VZ_VRIJHEID-1.jpg
VZ_VRIJHEID-1.jpg (243.61 KiB) 358 keer bekeken
AZ_VRIJHEID-1.jpg
AZ_VRIJHEID-1.jpg (346.15 KiB) 358 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Vrijheid! door At Ipenburg uitg. 2024

Bericht door webmaster »

Commentaar van ds Henk van der Steeg

“Je hebt een mooi boek geschreven. Hartelijk dank dat je voor de zaak van de Papoea's op zo'n indringende wijze aandacht vraagt. De opzet van een dagboek is treffend. Langzamerhand word je steeds meer bij de mensen daar betrokken.
Mooi ook dat je zoveel ontmoetingen en gesprekken beschrijft, zowel met collega's als met mensen die je op straat of in de taxi tegenkomt. En je doet het ook objectief, zonder hen direct in een hokje te plaatsen. Elk verhaal is belangrijk.
Op de STT heb je ook veel narigheid meegemaakt. Zoveel jonge mensen die doodgaan.
Het lijkt wel of in je boek het geweld steeds meer de overhand krijgt. Het wordt haast onverdraaglijk: de martelingen van de arrestanten, de willekeur, de moorden, tot de massamoorden in de Baliem in 1975 toe.
De situatie voor de Papoea's lijkt door de toevloed van transmigranten met alle gevolgen van dien hopeloos. Ze zijn niet in staat een eigen bestaan op te bouwen, ze worden gediscrimineerd en bedreigd.
Wat is de corruptie ook een vreselijke zaak, wat maakt die veel kapot. Wat is er een rechteloosheid. Het maakt me verdrietig als ik lees dat ook de leiding van de kerk daar geen weerstand tegen kan bieden. Zelfs Herman Saudt doet mee met BP.
Ik schrik er ook van dat de kerk wordt ingekapseld door het systeem en dat ze geen eigen geluid laat horen. Of ben ik nou te pessimistisch? Ik moet dan altijd denken aan dominee Kijne die er voor waarschuwde dat de kerk een belangenorganisatie wordt. Zijn er op de STT ook kritische geluiden te horen?
Het boek heeft een open eind. Je zou willen weten hoe het afgelopen is met het onderzoek naar de moord op Theys Eluay. Misschien kan het ook niet anders. Want er zullen steeds weer onverwachte dingen gebeuren, zie de verkiezing van de nieuwe president.
Je schrijft geen nawoord en geen conclusies. Het zou interessant zijn om er nog eens over door te praten. En dan ook over de vraag hoe wij met de Papoea's solidair kunnen zijn.”
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie