Postzegels Nieuw Guinea

Meldt het hier als je informatie hebt over, of op zoek bent naar dingen of zaken.
Let op: Commerciele berichten/aanbiedingen worden verwijderd.
Plaats reactie
Frits Donlou
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 mei 2022, 20:03
Locatie: Sint Anthonis

Postzegels Nieuw Guinea

Bericht door Frits Donlou »

Mijn vader Frits Donlou heeft in de periode 1959 t/m 1962 in Merauke gediend. Zoals in die tijd gebruikelijk was volgde gezin vaak later. Zo ook ons gezin, wij zijn in 1960 in Merauke aangekomen en zijn eind 1962 onder hectische omstandigheden vanuit Merauke per Dakota naar Biak gerepatrieerd en van daar uit met een KLM vlucht terug naar Nederland.
Mijn inmiddels overleden vader verzamelde in die tijd al postzegels, eerste dag enveloppen en alles wat op postzegelgebied met Nieuw Guinea te maken had. Zelf ben ik inmiddels met pensioen en ben de verzameling van mijn vader in kaart aan het brengen. Nu blijkt dat zijn verzameling van NNG nog niet helemaal compleet was.
Vandaar mijn vraag of er nog Nieuw Guinea gangers zijn met postzegels of enveloppen met gestempelde postzegels uit die periode en daar niets meer mee doen. U zou mij er een groot plezier mee doen om ook dit stukje geschiedenis van Nieuw Guinea, waar ik als klein jongetje van 7 jaar 2 jaar heb mogen wonen, te kunnen completeren.
Groet
Frits Donlou jr.
Jan Mokkenstorm
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 dec 2023, 21:07

Re: Postzegels Nieuw Guinea

Bericht door Jan Mokkenstorm »

Beste Frits,

Zelf heb ik nooit gewoond in Nieuw Guinea (ik ben geboren op 4 oktober 1962 ... ) maar ben wel geïnteresseerd in moderne geschiedenis, èn postzegelverzamelaar. Ik heb ooit contact gehad met Chris van der Klauw over een setje briefkaarten aan de RONG die ik op de kop had getikt, vandaar.

Ik heb nogal wat dubbele zegels uit de periode 1950 - 1962, dus wellicht kan ik je van dienst zijn? Geef maar aan welke nummers je mist, dan kijk ik even.

Overigens is mijn eigen verzameling ook niet geheel compleet, dus wellicht kunnen we elkaar helpen. Ik mis nog wat postwaardestukken (briefkaarten, luchtpostbladen etc.) en enkele UNTEA-opdrukzegels.

Met vriendelijke groet,

Jan Mokkenstorm, email b.mokkenstorm@hetnet.nl
heijsmo@xs4all.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 05 jan 2024, 23:10

Re: Postzegels Nieuw Guinea

Bericht door heijsmo@xs4all.nl »

Beste Frits,
Ik ben postzegelverzamelaar en kom regelmatig in Merauke als voorzitter van de stichting Papoeajeugd naar School.
Mijn vrouw, Marjolijn Veeger, heeft er als kind van 1951 t/m 1957 gewoond en we hebben er veel kennissen.
Je kunt me uitgebreider laten weten wat je zoekt.
Ik heb zelf een postzegel- en poststukken verzameling over de geschiedenis van Papoea en heb er een artikel over geschreven voor het maandblad Filatelie. Dat zal er binnenkort verschijnen.
Uiteraard verzamel ik ook poststukken uit Merauke.
Als ik je zelf niet kan helpen kan ik Nieuw Guinea verzamelaars uit de studiegroep Zuid-West-Pacific vragen, zie www.studiegroep-zwp.nl
Zij houden ook een veiling met postzegels en poststukken waar regelmatig ook poststukken uit Merauke in zitten.
Met filatelistische groet,
Jan Heijs.
Plaats reactie