Tussen twee vuren door Erik Becking Tweede druk

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Tussen twee vuren door Erik Becking Tweede druk

Bericht door webmaster »

Tussen twee Vuren
Subtitel: Brandend zand, verloren landen en Indische levens vol gevaar.
Opgedragen aan alle dapperen.
Tussen twee Vuren is een ode aan allen die de hel van Indië hebben overleefd, en aan hen die het niet hebben overleefd. Aan al die Molukse, Indische, Papua en andere moeders en vaders die geliefden en land verloren, die gebukt gaan onder verdriet en die ondanks alles er voor hun kinderen het beste van maakten, zoals mijn vader Karel Becking en mijn moeder Constance Marks.
Het is ook een ode aan alle veteranen en met name de Indië- en Nieuw-Guinea veteranen, waarvan velen hun leven gaven. Aan hen danken wij ons leven in dit paradijs. Dat geldt in het bijzonder voor sergeant Dick van Geffen en soldaat Leo Piek, die mijn moeder en haar broers op het nippertje uit handen van de vijand hebben gered.
Cover_T2V.jpg
Cover_T2V.jpg (138.06 KiB) 4210 keer bekeken
Bij de omslag:
Het kleine meisje is mijn moeder Stans, zij showt haar nieuwe jurkje, gekregen van Oom Leo en Oom Dick, twee dagen na haar redding. De soldaat is mijn vader Karel achter zijn bren vlak voordat hij, na acht jaar oorlog, door twee kogels werd getroffen. In het panorama op de achterkant staan hun kinderen op de laatste dag in hun geboorteland. Onderzeeër de Hr. Ms. Zeeleeuw ligt in de baai. Het schilderij van ons droomeiland is van Coen Robert Kokkelink, Robert Art.
Ontwerp: Annemarie Galetzka
Cover: Coen Robert Kokkelink
Auteur: Erik Becking - is op Nieuw-Guinea geboren als kind van twee Indo-pioniers en groeide op tussen de Papoea’s.
Aantal pagina’s: 668 !!!! Tweede druk
Softcover. ISBN 978 90 903317 1 3. Prijs € 29,99 incl. BTW
Uitgeverij Opapoea, Leeuwarden Bestellen: via Opapoea@gmail.com
Gesigneerd exemplaar bestellen via: www.opapoea.nl
Inhoud:
Avonturen van een grote Indische familie in Nederlands-Indië, Nieuw-Guinea en een barakkenkamp in Rotterdam.
De hoofdpersonen, Constance en Karel, leefden tussen twee vuren, moesten vaak kiezen uit twee kwaden.
Haar ouders waren een Javaans kruidenvrouwtje en een dolende Hollander. Zij overleefde de Japanse genocide én de terreur van Sukarno.
Hij was de zoon van een beroemde KNIL-kapitein en een Soendanese prinses. Hij belandde in de hel van Hirohito, vocht een bloedige broederoorlog en nam wraak.
Zwaar beschadigd knalden zij op elkaar in Nieuw-Guinea. De wederzijdse haat sloeg om in liefde en zij bouwden een paradijs tussen de Papoea’s… tot Sukarno hen ook daar verjoeg.
Hoe verging het dit getraumatiseerde paar met hun half-wilde kinderen?
Totstandkoming:
Het aanvankelijke doel was het vormen van een informatiebron voor verwanten, maar de actualiteit verleidde de schrijver tot een bredere opzet. Denk daarbij aan de nog immer slepende ‘Back-pay kwestie’ en het discutabele Dekolonisatie-onderzoek. De terechte viering van 75 jaar vrijheid in Nederland, terwijl de Molukse, Indische en Papua gemeenschap geen reden tot feestvieren heeft, riep ook vragen op.
Ook het onterechte beeld dat Indo’s het kolonialisme zouden omarmen dient recht te worden gezet. Niets is namelijk minder waar! Zij hebben juist begrip voor de vrijheidsstrijd van het volk waarvan zij deel uitmaken. Voor hen was de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog niet simpel ‘Wit tegen Bruin’, maar, vanwege de verwevenheid met beide kanten, zeer verwarrend. Het was een incestueuze, wrede strijd waarin broers en neven tegenover elkaar stonden, en ieder constant werd gekweld over de juistheid van zijn eigen keuzes.
Het boek is gebaseerd op archiefonderzoek, egodocumenten, ‘oral history’ en eigen herinneringen. Er komt veel ellende en lijden in voor, maar ook humor, heroïsme, liefde, incasseringsvermogen en een niet kapot te krijgen Indo-optimisme.’
Voorwoord:
Coen Robert Kokkelink

De oorlogsjaren in Nederlands-Indië en de jaren erna hebben diepe indruk op Erik gemaakt en hun sporen achtergelaten. Op een gegeven moment heeft hij zijn levensboek doorgebladerd en naar aanleiding hiervan besloten het boek ‘Tussen twee Vuren’ te schrijven. Het is zijn eerbetoon aan diegenen die hij een warm hart toedraagt en voor wie hij veel respect betoont.
Hij betuigt veel eerbied aan hen die onder de oorlog hebben geleden en aan hen die hun leven hebben gegeven, zodat hij in vrede kan bestaan.
Erik’s vader Karel Becking heeft een belangrijke rol gespeeld. Na de overstap van het KNIL naar de KL kwam Karel als Groepscommandant naar Manokwari (Voormalig Nederlands-Nieuw-Guinea) en het is in deze stad dat Erik is geboren en zijn jonge jaren heeft doorgebracht.
Zijn vader leerde mijn vader Maurits Kokkelink kennen en zij werden goede vrienden. Op advies van mijn vader koos zijn vader voor een leven op Nieuw-Guinea en zei de KL vaarwel.
Omdat Manokwari een belangrijk hoofdstuk in zijn leven is geweest heeft Erik hier in zijn boek veel aandacht aan gegeven.
Zelf ben ik ook geboren in Manokwari en als kind van Nieuw-Guinea beschouw ik dit eiland als ‘Mijn paradijs’. Ik kan dan ook goed begrijpen en voelen wat Erik bedoelt en voelt als hij het in zijn boek heeft over ‘Vlucht uit het paradijs.’
Na het lezen wordt het U duidelijk waarom Erik dit boek de titel ‘Tussen twee Vuren’ heeft gegeven.
Coen Robert Kokkelink.

Tussen twee Vuren is een uitgave van:
Uitgeverij Opapoea, Leeuwarden 2020
Bankrekening bij Triodosbank
IBAN NL79TRIO 0788 9395 80 t.n.v. Opapoea

Tussen twee vuren.pdf
tekst downloadable als pdf
(400.35 KiB) 396 keer gedownload
mijn eigen website: www.opapoea.nl
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Tussen twee vuren door Erik Becking Tweede druk

Bericht door webmaster »

Ik heb de volgende vraag: de 2e druk van mijn boek is uit, en nu klopt de tekst op de website niet meer. Zou je hem kunnen wijzigen?

Het zou dan moeten worden:

Becking, Erik (2020) - Tussen twee Vuren
Subtitel: Brandend zand, verloren landen en Indische levens vol gevaar.
Cover: Coen Robert Kokkelink
Auteur: Erik Becking is op Nieuw-Guinea geboren als kind van twee Indo-pioniers en groeide op tussen de Papua's.
Aantal pagina's: 668!!
Tweede druk.
Softcover. ISBN 978 90 903317 1 3. Prijs € 29,99
Gesigneerd exemplaar bestellen via: www.opapoea.nl
Uitgeverij Opapoea, Leeuwarden.
Tussen twee Vuren is opgedragen aan al die dappere Papua, Indische en Molukse moeders en vaders, die ondanks hun kapotte levens, er voor hun kinderen het beste van maakten. Het is het verhaal van een Indische familie, die alle ontberingen onder Hirohito en Sukarno overleefde en op Nieuw-Guinea terecht kwam. Het harde leven hier was voor hen een verademing en zij bouwden een paradijs tussen de Papua's, tot zij ook hier werden verdreven.

Groetjes,
Erik Becking
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie