De laatste actie

Hier kun je allerlei info kwijt met betrekking tot militaire aangelegenheden in NNG: kazernes, acties, dienstplicht, beroeps, inlichtingendienst, schepen, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

De laatste actie

Bericht door webmaster »

Was in '62 ook in NNG op klep 8 en heb de laatste actie mee gemaakt op eiland Misool bij kampong whey. Lees hier niets over helaas.
From: Peter Westerhoff

Inderdaad. helaas niemand heeft daar iets over geschreven
Met vriendelijke groet,
webmaster Chris P. van der Klauw
---------------------------
Dank voor Uw antwoord.
Maar waarom is daar nooit iets over geschreven .
Er is toch gevochten en 1 dode en gewonden gevallen.
Het moet toch ook op geschreven zijn in de verslagen van de marine .

Ik was daar wel maar weet niets van de begin fase en het schieten vanaf een marine schip op de kampong met ploppers.
Wat ik weet kan ik wel vertellen.
Groet peter Westerhoff.
----------------------------------
Beste Peter,

Misschien een goed idee om te schrijven wat je weet.
Dan zet ik het op het prikbord en meld het in de volgende nieuwsbrief.
Misschien komen dan reacties van anderen die er iets van weten. Dan vult het verhaal zich vanzelf aan.

Met vriendelijke groet,
webmaster Chris P. van der Klauw
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De laatste actie

Bericht door webmaster »

Graag wil ik hier iets over schrijven, wat ik nog weet.

Na een melding van ploppers op het eiland Misool is daar de Leymus heen gegaan en heb met zijn achterdek punt 50 geschoten op de kampong waar de ploppers zaten.
De bevolking was reeds gevlucht .
Toen wij daar kwamen lagen er 2 zeer snelle boten van Engelse makelij waar de ploppers mee gekomen waren.
Wij hebben alleen een aantal mariniers gebracht .
Er zijn wel wat souvenirs van die 2 boten afgehaald.
Weet nog zeer goed dat er 1 dode lag op het strand met alleen een zeil over hem heen.
Ook konden wij, vanuit dit dorp, Seram zien liggen .

Sommige beelden gaan nooit meer weg, was ook maar 19 jaar en dit maakte een grote indruk op mij.
De snelboten zijn door een andere marine eenheid vernietigd op zee.

Helaas weet ik niet meer te herinneren van die plaats.
Groet van Peter.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: De laatste actie

Bericht door Bert Ernste »

Zou het deze actie kunnen zijn?

http://www.mariniersnieuwguinea61-62.nl/panorama-2.html

http://www.mariniersnieuwguinea61-62.nl ... nnie5.html

Over die actie vond ik ook nog dat erover is gesproken in een uitzending van het tv-programma Andere Tijden:

“Ook marinier en Nieuw-Guineaveteraan Wim Elgers, die in het VPRO-programma Andere Tijden
over ‘de laatste hinderlaag’ vertelt, heeft een soortgelijk verhaal. Hij en zijn maatje Peter Mannie wisten nog niets van een voorlopig akkoord dat in New York gesloten was.

Zij waren na een melding over vijandelijke parachutisten op 14 augustus met een peloton van
23 man vertrokken vanuit hun basis het eiland Misool. Zij zouden op een hinderlaag van vijftien parachutisten stuiten die een hele goede positie hadden ingenomen.

Mannie liep voorop en werd geraakt. Elgers beschrijft hoe hij zich naar het lichaam van Mannie weet te werken en dat hij, op het moment dat Elgers hem omdraait, zijn laatste adem uitblies. Nu, vandaag de dag, vermoedt Elgers dat hij zich dat verbeeld heeft en dat Mannie in werkelijkheid op slag dood was. Elgers en anderen borgen vervolgens het lichaam van hun kameraad en hij werd in eerste instantie met militaire eer op Sorong begraven.

Tot op de dag van vandaag kunnen Elgers en anderen hun hoofd breken of het sneuvelen van
Mannie niet voorkomen had kunnen worden. Het was de dag vóór het ondertekenen van het akkoord. De vader van Mannie raakte in een zware depressie en het gezin werd verscheurd.”

Bron: https://wereldoorlog1418.nl/laatste-dode/index.html

Programma en artikel van Andere Tijden: https://www.anderetijden.nl/programma/1 ... ldpolitiek
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De laatste actie

Bericht door webmaster »

Het gaat inderdaad om dezelfde actie.
Ook oud marinier John Wilms weet dit nog.
Erg genoeg dat zelfs de fam zo verdeeld is geworden.
Ja de meeste mensen , die daar zijn geweest , hebben het gevoel dat alles toch voor niets Is geweest omdat het toch maar zo is weggegeven.
En nu zie je maar dat zelfs deze mensen worden mishandeld.
Verder doe ik het zwijgen ertoe.
Het blijft in je hart steken.
En het gaat NOOIT uit je leven.
Groet Peter
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
signalhill
Berichten: 5
Lid geworden op: do 16 apr 2009, 06:38

Re: De laatste actie

Bericht door signalhill »

Ik was geplaatst a/b van Hr Ms Overijssel ( B-jager) en wij pikten de mariniers op om ze over te varen naar Biak. Ook het stoffelijk overschot van Mar. Manie, maar omdat ons schip geen koelcel hiervoor had, moest het stoffelijk overschot weer terug gebracht worden naar de wal om daar TIJDEIJK te worden begraven.
Hij is later opgegraven en in Nederland herbegraven. Oct '62 verlieten we als laatste Nederlands oorlogschip de NG-wateren.
Plaats reactie