Veteraan Joop Pompe 31 maart 2019 overleden.

Hier kun je informatie kwijt over huwelijk, overlijden en andere persoonlijke gebeurtenissen die betrekking hebben op ex-NNG-ers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Veteraan Joop Pompe 31 maart 2019 overleden.

Bericht door webmaster »

Pompe Johannes,Cornelis,Georges
Geboren: 14/06/1939 Djokjakarta (Indonesie)
Overleden: Turnhout (Belgie) 31/03/2019

HMS Evertsen 1957/58 en HMS Luymes 58/59

Attest van overlijden - Pompe Johannes.jpg
Attest van overlijden - Pompe Johannes.jpg (78.28 KiB) 4663 keer bekeken
JoopPompe.jpg
JoopPompe.jpg (121.01 KiB) 4663 keer bekeken
JoopPompe_0131_b.jpg
JoopPompe_0131_b.jpg (151.85 KiB) 4663 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Veteraan Joop Pompe 31 maart 2019 overleden.

Bericht door webmaster »

Zondag 31 maart kreeg ik het droevige bericht van het overlijden van Joop Pompe, voormalig voorzitter en erelid van de Tilburgse Schermvereniging Rapier.

Joop was jarenlang de drijvende kracht achter onze vereniging. Hij zorgde ervoor dat het schermen in Tilburg op de kaart werd gezet. Hij stimuleerde de jeugd om aan wedstrijden mee te doen. Hij repareerde belangeloos wapens voor de club en bovenal zorgde hij voor een goede sfeer binnen Rapier. Hij was vele jaren voorzitter van de vereniging.

Ook betekende hij veel voor schermend Nederland. Hij was lid van het bestuur van destijds KNAS-Zuid. Maar bovenal realiseerde hij zijn droom:
het organiseren van een groot landelijk toernooi dat nog steeds bekend staat als het Koning Willem II toernooi. Het is aan Joop te danken dat dit toernooi nu op de Nederlandse wedstrijdkalender staat. Joop had een enorm schermhart en bleef tot het laatst nauw verbonden met Rapier. We zullen Joop missen, niet alleen als nestor van Rapier maar bovenal als heel plezierig mens.

Wij wensen zijn vrouw Catharina en zijn familie veel sterkte.

Ineke Knape
voorzitter TSV Rapier
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Veteraan Joop Pompe 31 maart 2019 overleden.

Bericht door webmaster »

Koninklijke Militaire Schermvereniging
Heden bereikte ons het droevige bericht van het overlijden op 79-jarige leeftijd van Joop Pompe. Joop was vanaf 1997 lid van de KMSV en een enthousiast sabreur die vaak van de partij was op onze sabelwedstrijden, met name tijdens de Bronbeek Klewang. Grote verdiensten heeft hij voor TSV Rapier gehad waar hij vele jaren erelid van was. We gedenken Joop als een fijn mens en een geduchte tegenstander, een man met een groot schermhart. Het KMSV bestuur wenst zijn echtgenote en overige familieleden alle sterkte toe met het verwerken van dit enorme verlies. De uitvaart zal in besloten kring plaatsvinden
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Veteraan Joop Pompe 31 maart 2019 overleden.

Bericht door webmaster »

INGEZONDEN BRIEF - Mijn dank voor het uitgebreide artikel van Tonny van der Mee over het achterstallig - lees diefstal - soldij van de militairen van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, het KNIL (BD 1 december).

Joop Pompe 06-12-17, 07:54 Bron: Brabants Dagblad

Mijn vader was zo'n 20 jaar in dienst van het KNIL en heeft in die tijd de hele Indische Archipel doorkruist, van Java naar Celebes, de Molukken en Nederlands Nieuw-Guinea. Zijn laatste rang was sergeant.

In 1942 raakte hij in krijgsgevangenschap, waarvan een groot deel op de Molukken, Haruku en Amehai. Wat de Jappen daar met de krijgsgevangenen uithaalden, tart iedere beschrijving.

Ikzelf zat met mijn twee broers en onze moeder 3,5 jaar in het beruchte kamp Tjideng in Batavia (Djakarta). Toen wij in februari 1946 teruggingen naar Nederland (Nijmegen) zat niemand op ons te wachten; Nijmegen was platgebombardeerd, dus men had eigen zorgen.

Ik weet nog goed dat toen mijn vader 'Per Post' zijn medailles kreeg opgestuurd, hij ze in de hoek smeet, briesend: 'Laten ze ons maar eerst eens uitbetalen'.

In 1953 is hij tweemaal opgenomen in een krankzinnigeninstituut in Venray, want hij zag iedereen voor een Jap aan. Met veel moeite heeft hij zichzelf uit de ellende weten te werken. Hij is slechts 76 jaar geworden.

Mijn moeder is door een Jap doofgeslagen en ook ik en mijn broers hebben trauma's door deze tijd.

Het wordt dus tijd voor een betaling en niet alleen aan de nog overlevenden, maar ook aan de nabestaanden, voor zover die nog in leven zijn.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie