Expeditie Sterrengebergte - Ferry Brandenburg v.d. Gronden

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Expeditie Sterrengebergte - Ferry Brandenburg v.d. Gronden

Bericht door Koen J de Jager »

Brandenburg van den Gronden, Ferry 2015

Expeditie Sterrengebergte € 17,95

Zoetermeer, Uitg. Free Musketeers, 198 pag.
ISBN 9789048436576
In 1959 vertrok een wetenschappelijke expeditie vanuit Nederland naar het toenmalige Nederlands Nieuw-Guinea. Doel van de expeditie was om de flora, fauna en geografie van het destijds nog ‘maagdelijke’ Sterrengebergte in kaart te brengen. Na een bijzonder voorval in Hollandia, de toenmalige hoofdstad van Nederlands Nieuw-Guinea, raakte Ferry Brandenburg van den Gronden als 22-jarige dienstplichtig marinier nauw betrokken bij deze expeditie. In dit boek voert hij de lezer ruim een halve eeuw mee terug in de tijd en maakt hem deelgenoot van de spannendste en angstigste momenten uit zijn leven.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Oud-marinier onthult na ruim halve eeuw herinneringen in meeslepende roman
‘Expeditie Sterrengebergte. Herinneringen van een marinier aan ‘de groene hel’ van Nederlands Nieuw-Guinea’. Zo luidt de titel van de onlangs verschenen avonturenroman van oud-marinier Ferry Brandenburg van den Gronden (1936). De auteur nam in 1959 als 22-jarige marinier deel aan een wetenschappelijke expeditie. Doel van deze expeditie was om de flora, fauna en geografie van het destijds nog ‘maagdelijke’ Sterrengebergte in de voormalige Nederlandse kolonie in kaart te brengen.

Bewaking en begeleiding
Ferry Brandenburg van den Gronden werd in 1936 geboren in voormalig Nederlands-Indië. In het voorjaar van 1959 raakte hij als 22-jarige dienstplichtige marinier door een bijzonder voorval in Hollandia, de toenmalige hoofdstad van Nederlands Nieuw-Guinea, betrokken bij de expeditie. Hij had er toen negentien maanden dienstplicht opzitten bij het Korps Mariniers. Door voor nog eens vier maanden bij te tekenen wist hij zich verzekerd van een plek in deze wonderlijke expeditie, die bedoeld was om een nog onontgonnen gebied in Nederlands Nieuw-Guinea in kaart te brengen.
De rol van de mariniers tijdens de expeditie was het begeleiden en bewaken van de overige expeditieleden, de opvoer van voeding en materieel en het onderhouden van radiocontact met het basiskamp. Het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) en de Nederlandse Maatschappij voor Wetenschappelijk Onderzoek in Oost- en West-Indië waren verantwoordelijk voor het multidisciplinaire karakter van de expeditie. Een bont gezelschap ging voor een half jaar de jungle in.

'Beuk hem in elkaar!'
‘Terwijl het meisje zich dicht tegen mij aanvleide, misschien om haar vriend jaloers te maken, lag ik opeens voorover op de dansvloer. Eén van die jongens zat boven op mijn rug met de bedoeling een mes tussen mijn schouderbladen te prikken. Een ander vond het nodig om op mijn rechterhand te stampen.
Gelukkig had hij rubberen zolen onder de schoen. Een derde hoorde ik roepen: “Niet steken, beuk hem in elkaar!”’
Deze gebeurtenis in Hollandia-Haven en de afloop ervan zou het leven van Ferry Brandenburg van den Gronden voorgoed veranderen. Het incident vormt de aftrap voor een reeks belevenissen, soms hachelijk, dan weer hilarisch, die Brandenburg van den Gronden na ruim een halve eeuw optekende.

De aanhouder wint
‘Het was een wolkeloze, zonnige ochtend die veertiende juli 1959. Tegen achten hoorde ik vaag het klappende geluid van de rotorbladen van een helikopter uit het dal van bivak 39a. Het was fris in bivak 40, dat op ruim 2.380 meter op een smalle bergrichel van het Antaresgebergte was gebouwd. Ik gaf het dan ook de naam bivak “frigidaire”.’
Zo begint één van de spannendste hoofdstukken van het boek, waarin de schrijver getuige is van het verongelukken van één van de twee helikopters die gebruikt werden tijdens de expeditie.
Goederen die niet op tijd aankwamen, een helikopter die verongelukte en het geld dat voortijdig op was. Maar de aanhouder won: alle leden wisten de expeditie uiteindelijk tot een goed einde te brengen.

‘Expeditie Sterrengebergte. Herinneringen van een marinier aan ‘de groene hel’ van Nederlands Nieuw-Guinea’ is verkrijgbaar via http://www.freemusketeers.nl en http://www.bol.com. Het boek is tevens te bestellen via het Centraal Boekhuis.
Bijlagen
Cover Brandenburg-Expeditie
Cover Brandenburg-Expeditie
Cover Brandenburg - Expeditie kl.jpg (90.26 KiB) 10600 keer bekeken
Plaats reactie