Uitnodiging debriefing reis fam. Jouwe 18 april

Iets te melden over de vrijheidsstrijd, de OPM, Act of Free Choice, enzovoorts. Plaats je bijdrage hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Uitnodiging debriefing reis fam. Jouwe 18 april

Bericht door webmaster »

Beste Papua’s en geïnteresseerden in Papua, Op zaterdag 18 april as. zal de familie Jouwe verslag doen van hun reis naar Jakarta en Jayapura, die afgelopen maart plaatsvond. Nic Jouwe en twee van zijn kinderen, Nico en Nancy, waren daar op uitnodiging van de Indonesische overheid en hebben via persberichten, interviews en twitter tussentijds verslag gedaan van de gebeurtenissen aldaar. Aanstaande zaterdag willen ze via woord en beeld verslag doen van de gehele reis en graag van gedachten wisselen over het vervolg erop. Locatie: Museum Maluku te Utrecht Datum en tijd: zaterdag 18 april 2009 van 14 uur tot 16.30 uur Organisatie: HAPIN, Pro Papua en fam. Jouwe Museum Maluku: Kruisstraat 313, 3581 GK, Utrecht, 030-2367116.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Uitnodiging debriefing reis fam. Jouwe 18 april

Bericht door webmaster »

Op www.tanahku.west-papua.nl heb ik mijn verslag geplaatst van de debriefing. Daarin staat ook een hyperlink naar de fotoreportage en naar de films op YouTube en Papuavideo News. De genoemde films laten Nicolaas Jouwe zelf aan het woord mbt de vragen die hij zich heeft gesteld ten aanzien van het aanvaarden van de uitnodiging van president Yudhono van Indonesië. Het zal duidelijk zijn dat zijn visie, hoewel gebaseerd op besef van realiteit, in de Papua gemeenschap zeer gemengde gevoelens heeft opgeroepen. Het zal duidelijk zijn uit mijn commentaar dat ikzelf ook met gemengde gevoelens naar de informatie heb geluisterd. Dat Nicolaas op zijn leeftijd de verwachting heeft om van binnenuit voor de papua's meer te kunnen betekenen dan van hieruit in Nederland lijkt mij nuchter gezien een nuttige gedachte. Dat de jongere generaties met meer energie en een langere adem nog andere wegen bewandelen is een evenzo nuchtere vaststelling. We kunnen allemaal met onze eigen inzet en middelen gezamenlijk bijdragen aan een betere leefsituatie voor de papua's met als einddoel uiteraard zelfbeschikking, een recht dat ieder volk hoort te hebben. Maar de middelen hoeven niet altijd gewapende conflicten te zijn, ook inzet voor milieu, cultuur, educatie, nationale en internationale lobby, enzovoorts zijn serieuze mogelijkheden om de positie van de papua's te verbeteren en daarmee de kans te vergroten om op zo kort mogelijke termijn zelfbeschikking te realiseren. Voor mij is de strijd dus nog lang niet gestreden.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Uitnodiging debriefing reis fam. Jouwe 18 april

Bericht door webmaster »

De reis van Nicolaas Jouwe – een analyse Toen ik afgelopen zaterdag na de debriefing naar huis ging had ik een enorme kater. Waarschijnlijk velen met mij. Het was een respectvolle bijeenkomst, de reacties op het verslag van de reis waren beheerst en de vragen waren zakelijk. Maar dat was meer een gevolg van de eerbied voor de wijze oude man Nicolaas Jouwe, dan van de inhoud van het gesproken woord. Er was sprake in de zaal van vertwijfeling en misschien zelfs van verbijstering. >>>>>lees verder: http://www.tanahku.west-papua.nl/index. ... &Itemid=42
Plaats reactie