briefactie Papua

Iets te melden over de vrijheidsstrijd, de OPM, Act of Free Choice, enzovoorts. Plaats je bijdrage hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

briefactie Papua

Bericht door webmaster »

Beste Papuavriend,

onderstaande brief ontving ik van de Stichting Solidariteit met Papua:
Dag Chris,

Hoe is het met jou? Jammer dat er zo weinig gelegenheden zijn om elkaar te ontmoeten. Hopelijk komen die gauw weer. Gelukkig ga jij trouw door met het sturen van de berichten.
Ik hoef je niet te vertellen dat het in Papua niet goed gaat. Als Stichting Solidariteit met Papua hebben we een brief geschreven aan de president om onze zorgen kenbaar te maken en hem te vragen te stoppen met het geweld. Het is in ieder geval iets dat we kunnen doen. Ik stuur je de brief in twee versies: 1 voor persoonlijk gebruik en 2 voor organisaties die willen meedoen. Misschien kun jij er op een of andere manier aandacht aan schenken?
Hartelijke dank alvast en groeten,

Henk

Uiteraard sta ik volledig achter deze actie, want het is een schande hoe er in Indonesie met de mensenrechten van Papuas wordt omgegaan.
Het is momenteel een ware slachting. Papuas worden opgepakt, afgeslacht en/of gemarteld, juridische processen zijn een aanfluiting, journalisten worden geweerd.
Het probleem is nog altijd dat het leger doet wat ze wil. Ze voelen zich nog steeds "Soeharto" en gaan er gewoon op los.

Als bijlagen hieronder de 2 brieven die zijn opgesteld. Als je de privebrief wilt versturen neem je de brief

[De extensie docx is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

De bedoeling is de brief per post te versturen aan Jokowi (adres bovenaan de brief) met een kopie aan de Indonesische ambassade in Den Haag(adres onderaan de brief).
Bovenin plaats en datum invullen, onderin je handtekening en je naam.
En dan in een envelop en op de post.

Sobats laten we hiervan een massale actie maken. Laat het brieven sneeuwen in Jakarta en Den Haag.
En laten we hopen dat Jokowi in staat is er wat aan te doen.

Als je geen kans ziet om de brieven te printen, stuur ze dan per email:
Als je de tekst van het worddocument kopieert naar je email en jouw gegevens invult op de plaatsen waar nodig kun je het ook per email versturen naar Jakarta en Den Haag.
Je hebt dan geen handtekening, maar de boodschap komt wel over.

voor president Jokowi: humas@setkab.go.id
de kopie voor de Indonesische ambassade in Den Haag: embassy@indonesia.nl

uiteraard stuur je de kopie voor de ambassadeur naar die in je eigen land als je buiten Nederland woont.
--
Met vriendelijke groet,

Chris P. van der Klauw
nieuwguinea.com/west-papua.nl
tanahku.west-papua.nl
nngprikbord.west-papua.nl/phpBB3
nngfotoalbum.west-papua.nl
manfakwak.west-papua.nl

[De extensie docx is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie docx is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Voor degenen die het Engels niet zo machtig zijn, hieronder een vertaling naar het Nederlands zo dat je weet wat je in het Engels verstuurd:

President Republic of Indonesia
Ir. H. Joko Widodo
State Secretariat, J. Veteran No. 17-18
Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta
Indonesia (10110)

Plaats … , juni … 2021


Geachte president Widodo,

Ik schrijf u omdat ik mij grote zorgen maak over de escalatie van geweld in de provincies Papua en West Papua. Gedurende de afgelopen maanden zijn er verschillende botsingen geweest tussen het Indonesische leger en Papua vrijheidsstrijders. Aan beide kanten vielen slachtoffers. Echter de ongewapende en onschuldige lokale bevolking die in het conflict verstrikt is geraakt, heeft het meest geleden. Sommigen van hen zijn zelfs per ongeluk om het leven gekomen of omdat ze ten onrechte als vrijheidsstrijders werden gezien. Sindsdien zijn tussen de 40.000 en 60.000 mensen naar de jungle of naar nabijgelegen steden gevlucht vanwege het aanhoudende geweld. Ze hebben niet genoeg voedsel, geen toegang tot medische zorg, en er zijn geen humanitaire en hulporganisaties zoals de UNHCR of het Internationale Rode Kruis.

Wat me nog meer zorgen baart, is dat de minister van Veiligheid, Mahfud MD, de Papoea-vrijheidsstrijders als "terroristen" heeft bestempeld. Daarnaast heeft de voorzitter van de Raadgevende Volksvergadering, Bambang Soesatyo, verklaard dat de mensenrechten in Papoea moeten worden opgeschort. Terwijl nieuwe troepen van Special Forces naar Papua worden gestuurd, herinnert het Papoea-volk zich nog de militaire ingrijpende acties in de jaren 1977 – 1978. In deze periode stierven 100.000 – 150.000 Papoea’s door militaire acties (waaronder het bombarderen van dorpen en het neerschieten van mensen vanuit helikopters) ) en honger. De Asian Human Rights Watch schreef een rapport met de titel: “The Neglected Genocide”. Ik roep U dringend op om het niet nog een keer te laten gebeuren!

Ik doe een dringend beroep op de rechtsstaat in uw land. De Indonesische Republiek heeft de Pancasila als haar fundament gebaseerd op de principes van de Almachtige God, Mensheid, Rechtvaardigheid en Democratie. Bovendien heeft de Indonesische Republiek de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens ondertekend en is, slechts enkele jaren, geleden lid geworden van de Mensenrechtenraad. Ik heb ook gemerkt dat Indonesië heeft verklaard dat de rechten van Rohingya en Palestijnen verdedigd moeten worden. Dit zou echter ook voor de Papoea's moeten gelden!

Daarom, beste president Widodo, vraag ik u dringend om:
– te stoppen met het sturen van militaire troepen en stop daarmee de cyclus van geweld;
– de mensenrechtenschendingen te onderzoeken zoals u meermaals heeft beloofd;
– toestemming geven aan de Hoge Commissaris van de Raad voor de Rechten van de Mens om Papoea te bezoeken;
– racisme en discriminatie van Papoea's door leger en politie te doen stoppen;
– beginnen te luisteren naar de Papoea's, laat ze vrijuit spreken, hoor hun mening, zie hun lijden, open uw hart voor hen als een Bapak (vader) voor alle inwoners van Indonesië, inclusief de Papoea's;
– te handelen volgens de aanbevelingen van uw eigen LIPI;
– internationale journalisten en ook humanitaire en hulporganisaties toegang te verlenen tot Papoea;
– een dialoog te starten met de Papoea's met een derde onafhankelijke partner als bemiddelaar, zoals uw regering deed in Atjeh en zoals reeds gevraagd is door kerken en andere organisaties in Papua.

Ik verzoek u respectvol om Papoea's te respecteren als mensen, als schepselen van God. Laat ze in vrede leven! Ik smeek u dit in de Naam van de Almachtige God, vanwege de Menselijkheid en Gerechtigheid.

Hoogachtend,

... (handtekening en naam)

cc. De Indonesische Ambassadeur, Tobias Asserlaan 8, 2517 KC Den Haag
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie