Ook de legerleiding is gewoon belazerd.

Iets te melden over de vrijheidsstrijd, de OPM, Act of Free Choice, enzovoorts. Plaats je bijdrage hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Ook de legerleiding is gewoon belazerd.

Bericht door webmaster »

Uit het unieke historische authentieke document dat mij door een in Australie woonachtige veteraan is toegestuurd (Man wat heeft hij dat goed bewaard) blijkt overduidelijk dat zelfs op 25 mei 1962 de legerleiding nog van mening was dat ze stonden voor een rechtvaardige zaak met goede afloop. http://www.west-papua.nl/Publiciteit/hi ... making.htm Natuurlijk was duidelijk dat Nederland uiteindelijk onder internationale druk niet veel anders kon. Maar het spel is wel erg stom gespeeld. Uit bovenstaand document blijkt eens te meer dat onze jongens zich niet schuldig hoeven te voelen dat ze West-Papua in de steek hebben gelaten. De militairen of de militaire leiding is niets kwalijk te nemen. In de steek laten is in dit geval te wijten aan:
  • onbenullige polderpolitiek van uit de klei getrokken politici met totaal geen gevoel voor internationale verhoudingen vooraf mooie beloftes, niet vanwege de papua’s maar om puur eigenbelang en zelfbevrediging na het verlies van Ned. Indie doodzwijgen na de overdracht, geen poot meer uitsteken voor dit onvrijwillig afgestane rijksdeel nog niet de moeite doen om internationaal te lobbyen (GB doet nog beter zijn best en was niet eens “eigenaar”) likken van de Indonesische overheerser uit puur economisch belang
Die grote bek van Nederland internationaal over misstanden geldt alle landen behalve West-Papua. Waar had die Verhagen het vandaag nog weer over: ingrijpen in Myanmar omdat het regiem internationale hulp weigert. Heb ik hem zoiets ook al horen zeggen over West-Papua? Het laatste mensenrechtenrapport (zie mijn opmerkingen in het forum) spreekt boekdelen. Dit was een eerste klas voorzet om “”probleemloos”” iets te kunnen zeggen of aan te sluiten op andere sprekers. Wat doet de Nederlandse vertegenwoordiger: blabla Je zou ze af en toe graag een flinke schop onder hun kont willen geven. webmaster
l.oosterhoff3
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 12:50

Re: Ook de legerleiding is gewoon belazerd.

Bericht door l.oosterhoff3 »

Dit jaar al weer 50 jaar geleden, hoorde ik voor het gebouw van de Nieuw-Guine Raad, de toenmalige staatssecretaris Bot, een opgewonden menigte Papua's, een toelichting geven op de a.s. overdracht van NNG aan de VN (Untea). Kennelijk had de minister van B.Z. het even ergens anders druk mee.Hij opende zijn speech met de woorden : "Beste Vrienden". De rest van zijn betoog heb ik niet meer tot mij kunnen nemen. Een paar kabinetten terug, hoorde ik een premier Balkende vor de t.v. uitroepen : "Waar is de V.O.C. mentaliteit gebleven?" Je moet wel heel veel boter aan boord hebben om te denken dat je geloofwaardig over komt lijkt me.
Plaats reactie