TV interview van ambassadeur Habibie

Iets te melden over de vrijheidsstrijd, de OPM, Act of Free Choice, enzovoorts. Plaats je bijdrage hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GripGrap
Berichten: 20
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 21:44

TV interview van ambassadeur Habibie

Bericht door GripGrap »

TV interview van ambassadeur Habibie Live vanuit Studio Plantage te Amsterdam interviews en debatten. -Ambassadeur van 10.000 eilanden. Een gesprek met de ambassadeur van Indonesië in Nederland: Junus Habibie. Hij vertelt over zijn diplomatieke werk van het land met de meeste moslims ten tijde van de perikelen rond de film Fitna. Verder komt aan bod de vraag waarom dit Aziatische land het in economische zin opvallend slechter doet dan andere landen in de regio: hoe staat het met handel tussen ons land en de voormalige kolonie? De relatie tussen Nederland en Indonesië is traditioneel complex, maar hoe kunnen Nederland en Indonesië politiek en diplomatiek nader tot elkaar komen? Zie het interview op: http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/ of http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/ ... /39422220/ en daarop staat een video: Interview met de ambassadeur van Indonesië: Junus Habibie Buitenhof 18 mei 2008
Gebruikersavatar
GripGrap
Berichten: 20
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 21:44

Re: TV interview van ambassadeur Habibie

Bericht door GripGrap »

To: redactie@buitenhoftv.nl Sent: Sunday, May 18, 2008 2:41 PM Subject: Habibie zo 18 mei 2008 Beste redactie, Leuk, dat Habibie weer eens aan het woord kwam en door Clairy Polak Papua niet "geschuwd" werd. Geconstateerd werd dat dank zij "de hulp van God in de vorm van een tsunami" de implementatie van de autonomie in Aceh en gebruik van eigen vlag mogelijk werd. Journalisten worden ook weer toegelaten. Jammer, dat Clairy Polak dit schot voor "open doel" voorbij liet gaan en verdere verdieping in het gesprek achterwege bleef. Welke "ramp-van-God-gegeven" moet zich voor Papua voltrekken voordat ook daar 1. Journalisten eindelijk weer toegang krijgen tot Papua 2. De serieuze dialoog met het Papuapresidium (PDP) de Adatraad (DAP) en de Papua Volksraad (MRP) en haar vertegenwoordigers wordt aangegaan 3. De vlag, net als bij de Aceh'ers, gehesen kan worden 4. Reductie van het aantal militairen plaatsvindt ? Met hartelijke groet, Nieuw-Guineaveteraan (1962)
Gebruikersavatar
GripGrap
Berichten: 20
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 21:44

Re: TV interview van ambassadeur Habibie

Bericht door GripGrap »

From: "Herman Schulte Nordholt" <H.Schulte@vpro.nl> Sent: Sunday, May 18, 2008 5:50 PM Subject: Buitenhof Hartelijk dank voor uw reactie op ons programma. Wist u dat de heer Habibie een 'collega' van u is? Als marine officier moest hij in '61, meen ik, een landing voorbereiden in het toenmalige Nieuw Guinea. Of die is doorgegaan weet ik niet, hij vertelde over pill boxes aan het strand die 'gehakt gemaakt zouden hebben van zijn mannen' , maar in die jaren is hij zeker als officier ingezet aan Indonesische zijde. U hebt gelijk dat de opmerking 'door God gegeven' nogal bizar was. Overigens sprak de blik en lichaamstaal van mevrouw Polak toen toch boekdelen? In ieder geval is duidelijk geworden dat je wat de ambassadeur betreft, hartelijk welkom bent om terug te gaan. Maar als je in Papua oppositie gaat voeren ga je wel de gevangenis in... Met vriendelijke groet, Herman Schulte Nordholt redactie Buitenhof
Gebruikersavatar
GripGrap
Berichten: 20
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 21:44

Re: TV interview van ambassadeur Habibie

Bericht door GripGrap »

To: "Herman Schulte Nordholt" <H.Schulte@vpro.nl> Sent: Sunday, May 18, 2008 7:59 PM Subject: Re: Buitenhof Beste Herman Schulte Nordholt, Dank voor de snelle reactie. De lichaamstaal van Clairy Polak was duidelijk maar de "niet ingewijde" zal dit niet begrepen hebben. Toch blijf ik het een gemiste kans vinden dat Clairy Polak inhoudelijk niet erg ver ging en met name wat Habibie bedoelde met "gezamenlijke inspanningen" om Papua's te verheffen. "Wij weten de weg en kennen de spraak". Daar geven wij Nederlanders weinig blijk van. Te vaak geeft Maxime Verhagen (letterlijk!) weer , dat we "uiteraard rekening moeten houden met de Indonesische gevoeligheden", als een soort axioma naar de Kamerleden toe. Evenmin kwamen aan bod de bevindingen van de Working Group on the Universal Periodic Review on Indonesia (april 2008) en de vragen en antwoorden met betrekking tot het Committee against torture (mei 2008). Alhoewel mondiaal de aandacht voor Papua toeneemt merken wij in Nederland een afname van de belangstelling voor een volk, dat wij eens zelfstandigheid beloofden. Ik weet het, niet alles kan behandeld worden, maar m.i. was er voldoende aanleiding voor meer diepgang. Je zou er overigens wel 3 programma's over kunnen maken. Nog voor Habibie's uitnodiging om terug te gaan ben ik meerdere malen terug geweest. Ik hoef overigens geen voorstander te zijn van "separatisme" en ook een geen "oppositie" te voeren; de Papua's maken in dit opzicht zelf de keuze. Evengoed loop ik steeds de kans, in Jakarta teruggestuurd te worden i.v.m. mijn betrokkenheid bij de Papua's. Een kennis van mij schreef een wetenschappelijk verantwoord stuk over Papua en mocht enige jaren Indonesië niet meer in. Het verhaal van Sidney Jones van de ICG in Jakarta kennen we ook. Er valt dus nog een weg te gaan!
Plaats reactie