speldje west papua te bestellen bij Norman Franken

Iets te melden over de vrijheidsstrijd, de OPM, Act of Free Choice, enzovoorts. Plaats je bijdrage hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

speldje west papua te bestellen bij Norman Franken

Bericht door webmaster »

Norman Franken biedt speldjes aan met de afbeelding van de Kroonduif en de tekst "One People One Soul":
onepeopleonesoul_s.jpg
onepeopleonesoul_s.jpg (64.51 KiB) 4589 keer bekeken
een ieder die belangstelling heeft kan het bij hem bestellen €7.-

n.franken4@chello.nl

Norman schrijft:
Toen ik ca een half jaar geleden voor het eerst een mooi 'verzilverd' West Papua speldje zag wilde ik het bestellen, maar niemand die ik benaderde kon me helpen. Ook enkele Papuagroepen in ons land niet. Intussen zag ik dat er velen onder ons belangstelling toonden voor dit speldje.
Onze Facebookvriend Joseph Mann uit Australia heeft uiteindelijk in samenspraak met mij deze speldjes zelf laten maken om alle belangstellenden van dienst te zijn. Het speldje dat ik op Fb zag diende als voorbeeld.
Onlangs werd Joseph door Persevero Arfai hier op Fb aangesproken. Jullie hebben kunnen lezen welke bezwaren hij heeft en waarom.
Het ontwerp van dit symbool was toentertijd een ontwerp van (waarschijnlijk) Nicolaas Jouwe, toen een van de belangrijke leiders naast de heer Markus Kasiepo. Nu wordt eerstgenoemde als verrader gezien omdat hij enkele jaren geleden terugging naar Papua. Over zijn besluit wil ik geen oordeel over vellen, dat moet een ieder voor zich zelf doen.
Maar nu wordt gedaan alsof er een smet rust op dit symbool, maar niets is minder waar. Dit symbool is vandaag de dag het symbool van o.a. United Liberation Movement for West Papua (ULMWP) onder leiding van Benny Wenda. Hij is een van de belangrijke leiders buiten Papua. Hij vluchtte enkele jaren geleden uit Papua en houdt actief kantoor vanuit Engeland.
Van Joseph krijg ik zo'n 85-tal speldjes toegezonden, belangstellenden kunnen zich alvast bij mij melden, doe dat dan s.v.p. via privé bericht op Facebook of per email ( n.franken@chello.nl ). Zodra ik ze heb ontvangen zal ik jullie op de hoogte stellen en ook het bedrag noemen. Ik win er zelf niets bij, doch ik breng wel postzegel en envelop in rekening.
Zijn er Nw-Guineërs die het speldje niet willen, no problem, even goede vrienden.
Overigens heeft ook Kobe Oser bezwaren tegen dit symbool geuit. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat Persevero lid is van deze organisatie.
Norman heeft gelijk, Dit symbool wordt nog steeds gebruikt door Free West Papua Campaign, in Engeland geleid door Benny Wenda. De Nederlandse tak, wordt geleid door Oridek Ap.
FWPC is een organisatie die zich met andere onafhankelijkheid nastrevende organisaties heeft verenigd in de ULMWP. http://www.tanahku.west-papua.nl/index. ... ulmwp.html

webmaster Chris P. van der Klauw
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie