Toeristische foto's

Heb je een reis naar NNG gemaakt en wil je je ervaringen met anderen delen, dan is dit de plaats waar je terecht kunt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GripGrap
Berichten: 20
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 21:44

Toeristische foto's

Bericht door GripGrap »

Er verschijnen steeds meer fotoalbums op het internet waarin ook foto's voorkomen van West-Papua. Veel mensen doen bij een reis naar Indonesie ook nog even de "provincie Papua" aan. Natuurlijk meestal georganiseerde reizen. en standaard wordt daarbij de Baliemvallei aangedaan. De foto's laten zien dat iedereen natuurlijk hetzelfde programma krijgt voorgeschoteld: elke keer mummie, elke keer dezelfde dansen en festiviteiten en elke keer de zelfde mensen. Daarmee zie je toch niets meer dat puur is voor het land. Die mensen verdienen er waarschijnlijk inmiddels een boterham mee om te poseren. Na afloop gaan ze misschien wel, net als de bouwvakkers hier, in het nette pak naar huis. Ik vind het wel erg jammer dat daarmee het karakter van de streek en de oorspronkelijke inwoners verloren gaat en dat er een soort onnatuurlijke omgeving en gedrag wordt gecreeerd. In het fotoalbum van Ad Plante kun je zien dat het ook anders kan. Natuurlijk zijn het ook toeristische foto's, maar toch, net even anders. Je moet je even door de Indonesiefoto's worstelen, maar dan kom je bij mooi materiaal van het hedendaagse West-Papua: http://gallery.mac.com/a.plante#100015 voornamelijk Jayapura, maar ook Biak, Merauke en Manokwari.
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: Toeristische foto's

Bericht door Bert Ernste »

Ik ben nooit in de Baliemvallei geweest, mijn ouders wel. Inderdaad is men daar, zoals op zo veel plaatsen in de wereld, wel erg gericht op toerisme. Daardoor bezoek je niet een voor jou onbekend gebied, waar je (hopelijk op gepaste wijze) binnen treedt. Je komt in een gebied, waar de mensen zich op voorhand al hebben aangepast aan de bezoeker. In de Baliemvallei haast men zich de lokale mummie te laten zien in de hoop op inkomsten (op zich legitiem!), In Fortaleza (Brazilië) en sommige plaatsen in Thailand is de aanpassing zo ver gegaan dat er een hele zuip- en feestinfrastructuur is, compleet met sex, al dan niet met minderjarigen. Gelukkig gaat het in de Baliemvallei nog niet zo ver. Wie reisboeken leest uit het begin van de vorige eeuw, wordt jaloers op de 'happy few', die het zich konden veroorloven en die konden reizen voordat het massatoerisme zo veel stuk maakte. Ecotoerisme lijkt steeds meer mensen aan te trekken, maar ik denk dat het nog heel lang gaat duren, voordat de slechte kanten van het toerisme grotendeels zijn uitgeroeid.
Herman
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:47

Re: Toeristische foto's

Bericht door Herman »

Inderdaad was het in de jaren 60 nog echt het stenen tijdperk. Ik betaalde de Papoea's nog met schelpjes voor hun diensten. Zij droegen voor mij(ons) enige spullen tijdens onze trekking door de Baliem. Die tocht ging van missionares post naar missionares post. Enkele malen staken we toen ook rivieren over op bijeen gebonden boomstammen. Vooral in de avond was het interessant mat al dat Papoea gezang. Ik heb hiervan nog enige geluidsopnames.....wha...wha...wha.... SCHITTERENDE MOOIE TIJD
degroetenvanherman.gif
degroetenvanherman.gif (11.75 KiB) 7657 keer bekeken
Plaats reactie