19 maart 2013 De Indische kwestie

Iets te melden over een reunie, een feest, een bijeenkomst, een tentoonstelling of een andere gebeurtenis? Meldt het hier of geef een reactie. Wees specifiek met datum, plaats en tijd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

19 maart 2013 De Indische kwestie

Bericht door webmaster »

indische_kwestie.jpg
indische_kwestie.jpg (57.81 KiB) 4608 keer bekeken
Een onderwerp dat niet direct verbonden is met Nieuw Guinea of West-Papua, dus hier eigenlijk niet thuis hoort. Ik heb echter besloten om eenmalig een uitzondering te maken omdat de meeste NNG-ers nu eenmaal ook voor het grootste deel de oorlogsjaren in Nederlands-Indië hebben doorgebracht. Het raakt dus sterk de doelgroep van deze website. Daarnaast is die hele Indische kwestie ook een trauma voor mij, net als de kwestie West-Papua en Maluku. Het is bijzonder schrijnend om al die jaren te zien hoe de Nederlandse politici hier mee omgaan. Ze gaan er eigenlijk niet eens mee om, ze zwijgen het gewoon dood. Persoonlijke verzoeken van leden van dit forum en bezoekers van mijn website die mij dierbaar zijn, hebben het laatste zetje gegeven om daarom toch plaats beschikbaar te stellen op dit forum. Hieronder de brief van de voorzitter van het Indisch Platform Silfraire Delhaye: Lectori Salutem, Als de nieuwe voorzitter sinds 1 januari jl. van de Stichting het Indisch Platform, wil ik niet achter blijven om Uw aandacht te vragen voor de Indische Kwestie. Er zijn vrijwilligers opgestaan die zich inzetten om deze “slepende” kwestie onder het voetlicht te brengen van de dames en heren politici op 19 maart aanstaande. Toen ik in 2011 ben toegetreden tot het Dagelijks Bestuur van het Indisch Platform, heb ik mij verdiept in de vraagstukken waarmee het Platform zich geconfronteerd zag. Vaag wist ik al wel iets over “niet uitbetaalde” honoraria, oorlogsschade et cetera. Tot mijn verbazing constateerde ik uit de stukken, dat er sinds de oorlog 1945, een stelselmatige ontkenning was van het leed in de ruimste zin des woords van hen die tijdens de oorlogsjaren en de daarop volgende Bersiap-tijd in het voormalig Nederlands Indië waren. Nu weet ik dat “leed dat niet geloofd” wordt, traumatisch tot in lengte der jaren kan duren. Oorlogsleed laat zich moeilijk onderscheiden in diverse soorten en ik maak derhalve geen vergelijkingen. Ter illustratie wil ik hier volstaan met het citeren van de laatste zin uit het boek van Berthe Meijer “Leven na Anne Frank”: ….Er is geen vrede, het blijft oorlog tot aan mijn dood”. De Indische kwestie. Ik wil hier niet in details treden , U als lezer wil ik slechts kort de hoofdpunten schetsen. 1. Niet uitbetalen van achterstallige salarissen van hen die tijdens de oorlogsjaren in “dienst” van de Nederlandse overheid waren ( in welke hoedanigheid ook); 2. Oorlogsleed van hen die geleden hebben tijdens de Japanse bezetting in de Pacific met zowel geestelijke als lichamelijke letsel tot gevolg; 3. Oorlogsschade in het voormalige Nederlands Indië, in de meest ruimste zin des woords. Deze drie aspecten vormen de inhoud van het mandje “De Indische Kwestie” en het IP wenst eens en voor al een bevredigende / billijke / redelijke erkenning en compensatie voor dit mandje. Mag dit na meer dan 65 jaar?? Daarom roep ik U op zoveel als in uw vermogen ligt achter ons, het IP, te staan, hetzij door de Petitie in te vullen hetzij door op 19 maart aanstaande aanwezig te zijn in Den Haag. De sociale media staan hier vol van. Tot de jongeren ( de 2e en 3e generatie) uit de Indische gemeenschap richt ik mij met het verzoek om deze boodschap onder de aandacht te brengen van de “vorige generatie” die niet is opgegroeid met laptops – apps – iphone’s et cetera. ( jullie ouders, ooms en tantes). Waar gaat het mij als voorzitter van het Indisch Platform om? Erkenning van het leed en compensatie en over de inhoud van een bevredigende / billijke / redelijk compensatie, kan gepraat worden. Wij als IP hebben onze rekenmodellen klaar! En uitvoering hiervan is op heel korte termijn mogelijk : de infrastructuur hiervoor is er!!! Alleen “erkenning /excuses” van de regering zonder enige compensatie vindt bij mij geen voedingsbodem. Ik volsta en beëindig dit schrijven met het volgende citaat uit de bijbel, Jakobus 2 : 14 -17. “ Wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten te kort komt en een van U zegt: “het ga je goed, kleed je warm en eet smakelijk!” zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften - wat heeft dat voor zin? Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.” De strekking van deze bijbelse citaten is duidelijk. Namens het Indisch Platform : ik reken op Uw steun, waarvoor mijn oprechte dank. Silfraire Delhaye, Voorzitter het Indisch Platform. 6 februari 2013. Lieve allemaal, Een boodschap om te delen via internet, bij clubs, toko's, scholen e.d. Wij komen op voor de Indische Kwestie. De kwestie die onderhavig is aan 'doorschuifpolitiek'. Al 67 jaar! Samen met het Indisch Platform overhandigen wij de petitie Indische Kwestie in Den Haag. Dit doen we met een Stille Tocht op 19 maart a.s. LOOP MET ONS MEE ! Geef je op via ikloopmee.ip@gmail.com. De Stille Tocht zal in de middag plaatsvinden. Tijdstip en ook de route krijgt u spoedig via ons door. Veel succes! HET SPOOR LOOPT NIET TEN EINDE. LOOP MET ONS MEE.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: 19 maart 2013 De Indische kwestie

Bericht door webmaster »

Hi Chris,
posterStilleTocht19maart2013.jpg
posterStilleTocht19maart2013.jpg (92.04 KiB) 4589 keer bekeken
bedankt voor deze informatie. Betreffend "ikloopmee.ip@gmail.com" stuur ik je hier de flyer waarop de tijden van verzamelen, begin en aankomst staan aangegeven. Verzamelen: Vredespaleis Vertrek: 14.30 Aankomst Het Plein: 15.15 Overhandigen petitie: 15.30 Ik loop mee, groetjes Eddie Timmerman Als je de poster wilt downloaden:
posterStilleTocht19maart2013.pdf
(396.22 KiB) 451 keer gedownload
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: 19 maart 2013 De Indische kwestie

Bericht door webmaster »

PERSBERICHT: Het Indisch Platform lanceert campagne “Countdown Indische Kwestie”. We tellen af. Telt u mee? AMSTERDAM, 15 MAART 2013. Al 67 jaar blijft de Nederlandse regering in gebreke als het gaat om de schadeloosstelling van Nederlandse oorlogsslachtoffers uit Nederlands-Indië. Nederland is daarmee het enige land in Europa dat oorlogsslachtoffers volledig genegeerd heeft, en nog steeds negeert. Om aandacht voor deze zaak te krijgen, en om de Nederlandse regering te bewegen alsnog in aktie te komen is er nu www.indischekwestie.nl <http://www.indischekwestie.nl> <http://www.indischekwestie.nl/> . Deze website wordt vandaag gelanceerd door het Indisch Platform, het overkoepelend overlegorgaan van de Indische gemeenschap. Op 19 maart a.s. is er een Stille Tocht in Den Haag, voor het aanbieden van de petitie Indische Kwestie. Waarna overleg plaatsvindt tussen het Indisch Platform en VWS. Het Indisch Platform wil, wat zij noemt, “het Indisch Zwartboek” sluiten voor het te laat is, voor de laatste overlevende van de Japanse bezetting en de verschrikkelijke jaren daarna is overleden. De website roept op tot erkenning van en excuses voor de onbehoorlijke behandeling van de Nederlanders uit Nederlands-Indië door de opeenvolgende Nederlandse regeringen. Ook wil zij uitbetaling van de nooit uitgekeerde salarissen gedurende de oorlogsjaren aan ambtenaren en militairen. Evenals vergoeding van het verlies van alle bezittingen. Van de geschatte 300.000 slachtoffers die naar Nederland kwamen zijn nu nog zo’n 40.000 personen in leven. Een schrijnend feit, en het minste wat de regering Rutte II kan doen is deze kleine groep tegemoet komen. Binnenkort is er niemand meer in leven, en hoeft het niet meer. Dan is het de Nederlandse regering gelukt om meer dan een halve eeuw haar verantwoordelijkheid te ontlopen. Stop het negeren. ------------ EINDE PERSBERICHT--------------- Film: http://www.youtube.com/watch?v=uki1QlJJ ... e=youtu.be Radiospot: http://www.youtube.com/watch?v=KrimWgzdook Stille Tocht; Start: Vredespaleis in Den Haag 14.00 uur Aankomst: Het Plein in Den Haag 15.30 uur Aanbieding Petitie: 16.00 uur Persmoment: 15.30 tot 16.00 uur. Pers/PR: indischplatform@gmail.com
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: 19 maart 2013 De Indische kwestie

Bericht door webmaster »

SirDonKessing.JPG
SirDonKessing.JPG (121.41 KiB) 4507 keer bekeken
Waduh stoer loh die ven STOP HET NEGEREN DE INDISCHE KWESTIE ERKENNING EXCUUSES OORLOGSSCHADE BACKPAY SALARISSEN The last of the INDO Mohicans Indo Story Sir C.Don Kessing Den Haag 19 Maart 2013
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie