Ankie en Puck Günthardt in het zonnetje gezet

Iets te melden over een reunie, een feest, een bijeenkomst, een tentoonstelling of een andere gebeurtenis? Meldt het hier of geef een reactie. Wees specifiek met datum, plaats en tijd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Ankie en Puck Günthardt in het zonnetje gezet

Bericht door webmaster »

Tijdens de Vogelkopkumpulan afgelopen 24 september 2011 zijn Ankie en Puck Günthardt in het zonnetje gezet voor hun inzet, al vele jaren voor de Indo- en NNG-gemeenschap. De huldiging van de inmiddels 75 jaar oude Puck Günthardt en zijn echtgenote was in het kader van al zijn verdienstelijkheid voor de Indische gemeenschap als ook het behoud en in stand houden van de Nederlands Indische cultuur én vooral niet te vergeten het jaarlijks bijeen brengen van de ex- Nieuw Guinea pioniers. Puck is onder andere gehuldigd, geëerd en in het zonnetje gezet voor : • al zijn activiteiten voor de Instandhouding van de Nederlands-Indische cultuur. • organisatie van alle hieraan gerelateerde evenementen en bijeenkomsten zoals koempoelans, pasar malams en Indische feesten. • inzet op sociaal-maatschappelijk gebied voor de Indo's, zoals o.a. het organiseren van dagtrips, bijeenkomsten, excursies en vakantiereizen. • bemiddeling op juridisch gebied voor vele Indo's met de WUBO, CAOR en PUR ten behoeve van het verkrijgen van dergelijke uitkeringen en/of tegemoetkomingen. • meer dan 25 jaar de organisatie op zich nemen van de Vogelkopreünie waarbij ex Nieuw Guinea pioniers en belangstellenden jaarlijks bij elkaar komen. • de bijdrage die hij geleverd heeft aan het voortbestaan van de Indische muzikale cultuur (welke Indo-band of Indische artiest heeft er nou niet eens een keer tijdens een van zijn feesten opgetreden ?). Amkie en Puck hebben een aantal verschillende onderscheidingen tegelijkertijd ontvangen uit de handen van verschillende personen.
Ankie en Puck Günthardt tijdens de huldiging in de Pannehoef.
Ankie en Puck Günthardt tijdens de huldiging in de Pannehoef.
VoOh-2011-1925CK-0516.jpg (133.51 KiB) 4115 keer bekeken
Puck Günthardt is vanaf zijn vertrek uit Nieuw Guinea contacten blijven onderhouden met veel mede-NNG-ers. Hij kende heel veel mensen, want hij had zowel in Manokwari als in Biak gewoond en gewerkt. En wat voor het samenbrengen van een gemeenschap heel belangrijk is: hij had een enorm adressenbestand opgebouwd met namen, adressen en telefoonnummers. Puck heeft zich, samen met anderen, maar hij was zeker de motor, met huid en haar ingezet om vanaf 1984 reünies te organiseren en de mensen weer bij elkaar te brengen. Hij beperkte zich niet tot één plaats, maar nam een heel gebied. Dat werd de Vogelkopreünie, genoemd naar het gelijknamige deel van Nieuw Guinea, waar plaatsen onder vielen als Sorong, Manokwari, Ransiki, etc. Dat maakte de basis breder, omdat veel ex-NNG-ers ook in meerdere plaatsen hebben gewoond en gewerkt. Hij verstuurde schriftelijke uitnodigingen, maar belde ook velen persoonlijk na. Uren kon hij met je kletsen aan de telefoon. Over koetjes en kalfjes, over ervaringen en kennissen. Maar hij wist mensen daarmee over te halen om toch vooral naar de reünie te komen en hun bezwaren opzij te zetten. Tegenargumenten als “het is zo ver”, “ik ken niemand meer”, en “het is al zolang geleden” wist hij als een volleerd verkoper zorgvuldig te pareren en hij zorgde er gewoon voor dat de gemeenschap weer bij elkaar kwam en er ook veel plezier in had. Honderden ex-NNG-ers kwamen door Puck’s inzet vanaf 1984 elk jaar bij elkaar. Ze beleefden hartstikke gezellige uurtjes met foto’s bekijken, verhalen vertellen, bijpraten en dansen op muziek van een van de vele Indo-bandjes. De fototentoonstelling met foto’s van tempo dulu brachten de herinneringen weer helemaal boven en maakte de tongen los. Er werden vele (ook sterke) verhalen verteld over de tijd van toen. De gemiddelde leeftijd van deze eerst generatie wordt natuurlijk met de jaren steeds hoger. Er vallen ook steeds meer mensen weg. Je kunt gerust stellen dat Puck Günthardt door het organiseren van deze reünies er voor zorgt dat mensen die inmiddels alleen zijn komen te staan uit hun isolement worden gehaald en deel blijven uitmaken van de gemeenschap. Sommigen blijven niet meer zo lang tijdens een reünie, omdat ze dat niet meer volhouden, maar komen doen ze wel. Ze zijn er toch bij. En zoals we hebben kunnen zien aan de rolstoelen en rollators was dat afgelopen zaterdag ook het geval. En inmiddels gaat ook zo langzaam de tweede generatie steeds meer interesse tonen om deze reünies bij te wonen. Soms hebben ze nog nauwelijks herinneringen aan Nieuw Guinea, ze waren immers vaak erg jong, maar ze brengen hun ouder(s) naar de reünie en maken dan ook weer contact met tijdgenoten. En zo is het kringetje weer rond: ze krijgen interesse in het verleden en komen vervolgens ook naar de reünie als de ouders niet meer leven. Het organiseren van een reünie is een hele klus en vraagt een grote inzet en doorzetting vermogen. Velen vinden het erg leuk, weinigen steken hun handen er voor uit de mouwen en nog minder dan weinigen steken hun nek uit, inclusief de financiële risico’s. Puck is zo’n man, een van de zeer weinigen die het ook echt uitvoert, ondanks zijn enorm belastende visuele handicap. Puck verdient hoge waardering voor zijn enorme inzet voor de ex-NNG-gemeenschap. Puck dank voor wat je doet, en ik hoop dat je het nog vele jaren mag/wilt blijven doen!! Chris P. van der Klauw webmaster:
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Ankie en Puck Günthardt in het zonnetje gezet

Bericht door webmaster »

In de regionale editie van een landelijk dagblad verscheen een artikel over de huldiging, dat ik zeker niet klakkeloos durf weer te geven, zonder daarbij aan te geven dat de klok geluid heeft maar dat de klepel zoek is. Want in het artikel staan wel heel grove fouten, en nog wel als citaat van mij. Mensen die mij kennen weten dat ik dit in elk geval NIET gezegd kan hebben. Lees en huiver, maar wees toch vooral blij met de positief bedoelde strekking van het bericht. webmaster Chris P. van der Klauw 'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid' OOSTERHOUT - Voor de vijfentwintigste keer waren ze bij elkaar: de Vogelkoppioniers. Mensen met een onverwoestbaar gemeenschapsgevoel, gesymboliseerd in hun 75-jarige voorman die zaterdag gehuldigd werd in zaal de Pannehoef in Oosterhout: Puck Gündthardt uit Made. Ze noemen zich Indo's, mensen die in Indonesië geboren zijn uit gemengd Indonesisch-Europese ouders. Toen Indonesië in 1948 onafhankelijk werd, waren ze niet echt welkom in het na de Tweede Wereldoorlog nog wankelende Nederland. "Het waren mensen die dichtbij de Nederlandse cultuur stonden, maar het draaide er op uit dat ze met schepen vol op het strand werden gezet in de nog Nederlandse kolonie Nieuw-Guinea", vertelt Chris van der Klauw die zich al tientallen jaren binnen de Indo-gemeenschap beweegt. Van der Klauw: "Ze noemden zichzelf de Vogelkoppioniers, naar de streek waar ze terecht kwamen, maar het waren kolonisten die met niks begonnen. Vijftien jaar later, in 1963, moesten ze alles wat ze net hadden opgebouwd weer opgeven omdat Nieuw-Guinea onafhankelijk werd. Ze kwamen met 120.000 mensen in Nederland terecht." Onder hen Puck Gündthardt die bij de Nederlandse politie in dienst trad, maar die nooit vergat waar hij vandaan kwam en wie zijn lot deelden. In de jaren '80 van de vorige eeuw ontpopte hij zich als een soort ombudsman en leider van de hechte Indo-gemeenschap. Hij zette zich in voor behoud van de Nederlands-Indische cultuur, organiseerde pasar malams en Indische feesten, excursies en vakantiereizen en bemiddelde bij het verkrijgen van uitkeringen voor wie in aanmerking kwam. Zaterdagavond kreeg Puck er een medaille voor, een oorkonde, een cheque, warme woorden en een lang applaus van de honderden aanwezigen. Terwijl zijn vrouw Ankie schuil ging achter de bloemen sprak hij een eenvoudig dankwoord: "Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid."
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Ankie en Puck Günthardt in het zonnetje gezet

Bericht door webmaster »

Ik wil jullie in elk geval niet onthouden dat ik bij het betreffende artikel het volgende commentaar heb geplaatst: Een leuk en positief bericht over de inzet van Ankie en Puck en ook hun kinderen voor de Indo's en de voormalige bewoners van Nederlands Nieuw Guinea. Beetje jammer dat er een aantal fouten in staan, waar ik niet blij mee ben. Ik ga die niet allemaal noemen, maar er is er een bij die mij heel erg pijn doet: Iedereen die mij kent weet dat ik met name nooit gezegd zal hebben dat Nieuw Guinea in 1963 onafhankelijk is geworden. Sinds 1963 zucht West-Papua, het voormalige Nederlands Nieuw Guinea, als kolonie (eufemistisch "provincie" genoemd) onder het juk van de Indonesiërs. Er is gemoord en verkracht, de vreselijkste martelingen hebben plaatsgevonden en vinden nog steeds plaats. Voor het hijsen van de Papua vlag krijg je 15 !!! jaar gevangenisstraf en Indonesische militairen krijgen voor het martelen van een Papua 3 maanden straf, omdat ze een order niet hebben opgevolgd. Dat is de schandalige situatie in ons voormalige Nieuw Guinea. En onze politici weigeren om daarvoor in het geweer te komen. De economische belangen in Indonesië gaan voor, Nieuw Guinea is een gesloten boek. Dit jaar is het 40 jaar geleden dat Nieuw Guinea bij Koninklijk Besluit van Koningin Juliana de eigen vlag kreeg, het volkslied en het landswapen. Inmiddels is het er 38 jaar ellende. Kijk op mijn website tanahku.west-papua.nl Chris P. van der Klauw - 26-09-2011 | 14:58
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie