stichtingsdatum van Jayapura 7 maart 1910

Iets te melden over een reunie, een feest, een bijeenkomst, een tentoonstelling of een andere gebeurtenis? Meldt het hier of geef een reactie. Wees specifiek met datum, plaats en tijd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

stichtingsdatum van Jayapura 7 maart 1910

Bericht door webmaster »

Ik hoorde,dat in Jayapura veel aandacht zal besteed worden aan de stichtingsdatum van Jayapura op 7 maart 1910. Dus een eeuw:Hollandia-Jayapura-Numbay. Vraag:wordt Numbay de nieuwe naam? Donaties naar de burgemeester M.Kambu en zijn vrouw W.Kambu. Helaas kreeg ik geen bankgegevens. Joop Prins
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: stichtingsdatum van Jayapura 7 maart 1910

Bericht door webmaster »

Beste Joop De naam is Jayapura. De naam Numbay was in gebruik in de periode dat Papua "Irian Jaya" werd genoemd. Die periode willen we al helemaal zo snel mogelijk vergeten. Port Numbay is zoals de naam al zegt de naam voor de haven. En het is een van de "wijken" van Jayapura. Mij persoonlijk is niets bekend van een heftige viering van 7 maart, maar dat kan aan mij liggen. Ik kan me er natuurlijk wel iets bij voorstellen. Bankgegevens van de burgemeester van Jayapura zijn mij niet bekend. Bedankt voor je informatie. Misschien zijn er mensen die er meer van weten. Met vriendelijke groet, webmaster
Norman Franken
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 15:23

Re: stichtingsdatum van Jayapura 7 maart 1910

Bericht door Norman Franken »

Inderdaad is Jayapura a.s. 7-3 een eeuw oud. Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met een vriend uit Jayapura die mij vertelde dat er voor die dag veel festiviteiten worden georganiseerd. En het staat ook vast dat de naam Jayapura wordt gewijzigd in Port Numbay (naar het riviertje dat vanaf Kloofkamp de baai in stroomt). De naam die iedere Papua, zowel in binnen- als buitenland goed zal doen. Nu de rest nog. Norman Franken
Norman Franken
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 15:23

Re: stichtingsdatum van Jayapura 7 maart 1910

Bericht door Norman Franken »

Vandaag vernomen dat de naam Port Numbay op 7-3 jl. is ingegaan, de dag dat de stad een eeuw oud is. Er waren veel festiviteiten ter ere van deze verjaardag. Norman
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: stichtingsdatum van Jayapura 7 maart 1910

Bericht door webmaster »

Norman dank je voor het corrigeren van mijn informatie. Zelf heb ik gezocht en gezocht op het internet naar informatie vanuit Papuabron over de viering in Jayapura/Port Numbay. Het enige dat ik inderdaad, eigenlijk zelfs nebenbei, ben tegen gekomen is, dat er een voorstel is gedaan, dat met meerderheid van stemmen is aangenomen, om de naam te wijzigen in Port Numbay. Waarbij ik meteen moet zeggen: het is me niet duidelijk of de naam ook echt op 7 maart officieel gewijzigd is, of dat het alleen maar een aankondiging is die nog geëffectueerd moet worden. http://www.tanahku.west-papua.nl/index. ... &Itemid=27 Lekker verwarrend allemaal. Toch heeft de wijziging van de naam iets heel positiefs. Papoea's hebben geklaagd dat de plaats nooit een naam heeft gekregen die door de plaatselijke bevolking is toegekend, en zij hebben voorgesteld de plaats om te dopen tot Port Numbay, naar de rivier waarlangs de nederzetting oorspronkelijk is gebouwd. In geen van de Papuakranten, noch in de Indonesische dagbladen, heb ik een melding gevonden over een eeuwfeestviering. De enige informatie met diepgang ben ik tegengekomen op de Nederlandse website Papuaerfgoed: http://www.papuaerfgoed.org/nl/eeuwfees ... a_op_komst mvrgr. webmaster
Plaats reactie