Vergeten wereld - Siegfried Zöllner

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Vergeten wereld - Siegfried Zöllner

Bericht door Koen J de Jager »

Siegfried Zöllner 2014

VERGETEN WERELD.
Eerste ontmoetingen met de Yali’s in het Bergland van Papua

ISBN 978 90 239 2788 4
Zoetermeer, Boekencentrum. 333 pag. (€ 15,00)
In 1960 vertrekt Siegfried Zöllner naar het toenmalige Nederlands Nieuw-Guinea om samen met de Nederlandse zendingsarts Wim Vriend te gaan wonen bij een nog volledig geïsoleerd levende Papuastam. In dit boek vertelt hij over de eerste ontmoetingen met de Yali’s die dan nog kannibalen zijn.
In deze vergeten wereld woont hij te midden van dorpen die elkaar vijandig gezind zijn. Herhaaldelijk moet hij aanzien hoe oorlogen worden gevoerd en daarbij mannen, vrouwen en kinderen worden gedood. Hij leert de wetten van bloedwraak kennen en probeert tussen de vijandelijke kampen te bemiddelen. Na jarenlange geduldige arbeid komen er veranderingen: vijanden sluiten vrede en er ontstaan christelijke gemeenten, waarvoor de Yali’s zelf verantwoordelijkheid dragen. Er begint een nieuwe tijd. Tot 1973 blijft Siegfried Zöllner met zijn gezin op de zendingspost Angguruk wonen.
In dit boek beschrijft hij niet alleen de ontwikkelingen in het dal waar hij woont, hij verteld ook wat er omheen gebeurt. Zo maakt hij de gespannen politieke situatie mee ten tijde van de overdracht van het gebied aan Indonesië. Daarmee begon voor de Ppapua’s het lijden onder het Indonesische militaire geweld dat tot op de dag van vandaag voortduurt. Ook nu nog is Papua een vergeten wereld.
Uit het Duits vertaald door Dr. Willem H. Vriend
Bestellen: info@boekencentrum.nl
Bijlagen
Cover Zöllner-Vergeten
Cover Zöllner-Vergeten
Cover Zöllner-Vergeten kl.jpg (46.52 KiB) 3751 keer bekeken
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Vergeten wereld - Siegfried Zöllner

Bericht door webmaster »

Tot 22 juni geldt voor dit boek een actieprijs van Euro 12,50

en dat is heel goedkoop voor een boek met meer dan 330 pagina's en mooie kleurenfoto's.

Bestellen dus!!!

webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Re: Vergeten wereld - Siegfried Zöllner

Bericht door Koen J de Jager »

Vergeten wereld
eerste ontmoetingen met de Yali’s in het Bergland van Nieuw-Guinea


Siegfried Zöllner

Hier ligt dan het boek ‘Vergeten wereld’ voor mij op mijn bureau, klaar voor de recensie.
Het is een vertaling vanuit het Duits (Vergessenen Welt - Wanine Verlag, Grabow ) en eerlijkheidshalve moet ik verklappen, dat ik die uitgave vorig jaar al gelezen had en de uitgave vermeldde bij de recente publicaties op o.a. de site van de Stichting Papua Erfgoed.

Dat ik de Nederlandse editie meer dan geslaagd vindt is misschien niet zo verwonderlijk als men begrijpt dat de vertaler, de Nederlandse zendingsarts Willem Vriend en de redactie, die door Henk en Jenny van der Steeg werd verzorgd, met ‘hetzelfde sop overgoten zijn’ als de schrijver. Liefde voor en onlosmakelijke verbondenheid met de mensen in Papua in het algemeen en voor de Yali’s in het bijzonder.

Het is een prachtig verhaal. Meer dan de beschrijving van de historische gebeurtenissen en beleefde ervaringen, wordt het verhaal verteld dat àchter deze gebeurtenissen en ervaringen ligt.
Dit wordt al duidelijk in het voorwoord, waarin de schrijver vermeld:
De ‘eerste ontmoetingen’ met Europeanen hebben de vaders van de huidige jonge generatie van de Yali’s meegemaakt. De jongeren beginnen te vragen: Hoe was het toen? Dit boek moet hun helpen deze vraag te beantwoorden. Ik ben mij ervan bewust dat ik deze ‘eerste ontmoetingen’ vanuit mijn gezichtspunt vertel. Ik heb echter geprobeerd mij de situatie van de Yali’s in te denken. Het is mijn wens, dat de jonge generatie zelf hun geschiedenis onderzoekt en opschrijft. Ismael Roby Silak, Natal Pahabol, Ibrahim Peyon en anderen zijn daar reeds mee begonnen. Aan hen draag ik dit boek op.

‘Vergeten wereld’ behoort, na lezing, absoluut tot één van mijn favorieten en het deed mij denken aan een ander, eveneens prachtig boek, ‘Rapádaba’ van Joop Sierat (uitg. bv Bonville, Bergen en misschien nog verkrijgbaar in de 2e hands boekenmark) die vanuit hetzelfde oogpunt het verhaal van de Ekari’s aan de Wisselmeren beschrijft.

Zouden we in deze rubriek aan ‘sterren-typering’ doen dan kreeg dit boek van mij de maximale 5 sterren !

Koen J. de Jager

Siegfried Zöllner,
Vergeten wereld; eerste ontmoetingen met de Yali’s in het Bergland van Nieuw-Guinea
Zoetrmeer, Boekencentrum Uitgevers, 333 pag.
ISBN 978 90 2392788 4
€ 15,00
Plaats reactie