Aangeboden: het boek De Regenfluiter, van G.A. Reeskamp jr.

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Aangeboden: het boek De Regenfluiter, van G.A. Reeskamp jr.

Bericht door webmaster »

Van ds. Ori Hokojoku kreeg ik zes exemplaren van het boek De Regenfluiter, van G.A. Reeskamp jr.

In dat boek beschrijft hij zijn jonge jaren vóór en tijdens de Tweede Wereldoorlog en daarna, zeer uitvoerig, de periode van 1952 - 1958, toen hij als ambtenaar van het ministerie van Landbouw werkte in Nieuw-Guinea. Hij begon in Manokwari en werd later overgeplaatst naar Hollandia.
Het boek telt 378 bladzijden.
Voor belangstellenden is het gratis bij mij te bestellen, uiteraard zolang de voorraad strekt.

Met hartelijke groeten,

Henk van der Steeg
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Aangeboden: het boek De Regenfluiter, van G.A. Reeskamp

Bericht door webmaster »

De Regenfluiter, van G.A. Reeskamp jr.
DeRegenfluitercover.jpg
DeRegenfluitercover.jpg (38.61 KiB) 4296 keer bekeken
Het boek telt 378 bladzijden.
Het boek is uitgegeven in december 1992 door de Stichting UMGAR(Stichting Uitgave Memoires G.A. Reeskamp) -Arnhem

In het voorwoord beschrijft Dr. J.W.A Hubert als executair testamentair van de 5 augustus 1986 te Amsterdam overleden Gerard Adrianus Reeskamp jr. de achtergrond van de uitgave van dit boek. De wens van tot het doen uitgeven van de memoires had te maken met de begunstigden: 3 organisaties die zich bezig houden met kinderwelzijnswerk. Uiteindelijk hebben deze 3 begunstigden het werk voor een groot deel gefinancierd.

Dit boek is een autobiografie. Reeskamp beschrijft zijn jonge jaren vóór en tijdens de Tweede Wereldoorlog en daarna, zeer uitvoerig, de periode van 1952 - 1958, toen hij als ambtenaar van het ministerie van Landbouw werkte in Nieuw-Guinea. Hij begon in Manokwari en werd later overgeplaatst naar Hollandia.
Het boek eindigt bij het afsluiten van zijn periode in Nieuw-Guinea. De periode daarna, zijn verblijf in Rhodesië maakt geen deel uit van dit boek.
Het eerste deel van het boek, waaronder een zeer dramatische levensperiode tijdens de Tweede Wereldoorlog, met verzetsacties, arrestaties en overleven in verschillende concentratiekampen, vond ik nogal "stoer" geschreven. De manier waarop alle ellende werd beschreven gaf me, vanzelfsprekend onterecht, het gevoel van sterke verhalen.
Die stoerheid vond ik voor een deel terug, maar op veel meer afstand, in het uitgebreide deel (bijna 275 pagina's) over Nieuw-Guinea. Dit deel beschrijft de werkzaamheden van Reeskamp bij het proefstation WOSI, zijn expedities naar het binnenland, en uiteindelijk zijn onderafdeling Visserij bij Sentani. Het eindigt met een kort verslag over het overlijden van zijn dochter Inge en de depressiviteit van zijn echtgenote Gonny, die hem hebben doen besluiten om zijn werkzaamheden in Nieuw-Guinea te beëindigen.

Ik vond het een goed en vlot geschreven boek, met veel interessante details over land, volk en natuur, en uiteraard kwam ik er veel namen in tegen van mij bekende NNG-ers. Dit boek is beslist de moeite waard en een belangrijke aanvulling op de geschiedenis van Nederlands Nieuw-Guinea.


webmaster Chris P. van der Klauw.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
l.oosterhoff3
Berichten: 6
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 12:50

Re: Aangeboden: het boek De Regenfluiter, van G.A. Reeskamp

Bericht door l.oosterhoff3 »

Ik heb enige jaren in voorm. Nederlands Nieuw-Guinea, verbleven. Als het aangeprezen boek nog voorradig is, zou ik graag in het bezit willen komen van een exemplaar. In afwachting van uw reactie, vriendelijke groet Bert.Oosterhoff
VeronicaWttewaall51
Berichten: 2
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 13:20

Re: Aangeboden: het boek De Regenfluiter, van G.A. Reeskamp

Bericht door VeronicaWttewaall51 »

Beste Chris, als er verder geen aanmeldingen zijn voor het boek dan hou ik me aanbevolen. Mijn vader werkte bij de landbouw na de oorlog, in Merauke/Biak en Hollandia dus wie weet staat hij er ook nog in vermeld. Ik hoor dan wel hoeveel ik naar je moet overmaken voor de verzendkosten. Met vriendelijke groet, Veornica Wttewaall
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Aangeboden: het boek De Regenfluiter, van G.A. Reeskamp

Bericht door webmaster »

Ik heb de melding gekregen van Henk van der Steeg dat inmiddels het laatste exemplaar vergeven is.
Dus helaas: nieuwe aanvragen kunnen niet meer in behandeling genomen worden.

webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie