Op de bres voor Nieuw-Guinea - L. Vogelaar

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Op de bres voor Nieuw-Guinea - L. Vogelaar

Bericht door Koen J de Jager »

Cover_Vogelaar_Bres.jpg
Cover_Vogelaar_Bres.jpg (73.7 KiB) 2850 keer bekeken
L. Vogelaar
Op de bres voor Nieuw-Guinea
ISBN:978 90 336 3460 4
De Banier Uitgevers, Apeldoorn,
200 pag. (€ 24,90)

Vijftig jaar geleden ging Nederland langs de rand van de oorlog. Indonesiërs en Russen stonden op het punt Nieuw-Guinea aan te vallen. Op de valreep kwam een verdrag tot stand.
In dit boek aandacht voor het werk van Nederlanders op hun laatste eiland in de Oost: als militair, als zendingswerker of in overheidsdienst.
Over de inzet voor de Papoea's, de gevechten en de nooit geheel opgehelderde moord op een Nederlandse ambtenaar.
Voor iedereen die geïnteresseerd is in (kerk-)geschiedenis.
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Re: Op de bres voor Nieuw-Guinea - L. Vogelaar

Bericht door Koen J de Jager »

Recensie zoals geschreven voor de West Papua Courier

Op de bres voor Nieuw-Guinea door L. Vogelaar

In de niet aflatende stroom boeken die over het voormalig Nederlands Nieuw-Guinea, het huidige Papua en West Papua het licht zagen, verscheen dit nieuw exemplaar van de journalist bij het Reformatorisch Dagblad, L. Vogelaar.

Toen ik aan het boek begon dacht ik even bezig te zijn met het lezen van de krant; één en ander kwam mij bekend voor. Dat klopte bij nader inzien want kennelijk was de opmaat voor dit boek een viertal artikelen van de schrijver, die in het Reformatorisch Dagblad in augustus 2012 werden gepubliceerd.

Op journalistieke wijze, dus vlot geschreven en goed leesbaar, doet de schrijver verslag van de politieke gebeurtenissen vanaf de onafhankelijkheid van Indonesië tot en met de overdracht van ons laatste stukje kolonie in de ‘Oost’.

Vervolgens passeren in 10 hoofstukken de herinneringen van voormalige militairen, bestuursambtenaren, ontwikkelings- en zendingswerkers de revue, veelal met weemoed terugblikkend op hun uitzending naar (voorm.) Nederlands Nieuw-Guinea.

Ouderen onder ons zullen in dit boek een stuk herkenning vinden en jongeren kunnen in dit boek kennis maken van een goed geschreven stukje geschiedenis, waar op scholen doorgaans weinig aandacht meer wordt besteed.

Dat het gedachtengoed van de Gereformeerde Gemeenten in die jaren ‘strak in de leer’ was blijkt in hoofdstuk 9, waarin de mening was toegedaan, dat “Het recht op vrijheid en eigen beslissingen mag de Papua’s niet ontzegd worden, maar het nooit mag gaan ten koste van de verdieping van het kerkelijk leven en nog minder van een persoonlijke relatie met de Heere”. Dat lees ik toch met, wat men noemt, enigszins ‘kromme tenen’. Daar waar vrijheid ontzegd wordt, zal ook de kerk daarvan de gevolgen ondervinden en dat zal toch niet de bedoeling zijn.

Jammer in dit boek is, dat slechts het verleden aan bod komt en geen gewag wordt gemaakt van de huidige situatie in Papua en West Papua. We zouden nog steeds voor hen op de bres moeten staan; we zijn immers, in het bijzonder ook voor onze voormalige rijksgenoten, ‘ons broeders hoeder’ !?

Verder heb ik het boek met plezier gelezen en lezers met interesse in (kerk-) historie zullen dat zeker ook doen.

Dat op pag. 170 de Zuiderkruis door het snelfregat Hr.Ms. Kortenaer geëscorteerd werd en niet door een ‘Nederlandse onderzeebootjager’ en op pag. 173 de Radio Omroep Nieuw-Guinea als RON in plaats van RONG wordt afgekort dat moet u dan maar uit deze recensie meenemen.

Koen J. de Jager

L. Vogelaar Op de bres voor Nieuw-Guinea Apeldoorn, Uitgeverij De Banier, 190 pag. ISBN 978 90 336 34604 € 24,90
Plaats reactie