De eer en de ellende

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
chetman
Berichten: 8
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 19:16

De eer en de ellende

Bericht door chetman »

Titel: De eer en de ellende Nieuw Guinea 1962 Schrijver: Pierre Heijboer , die in 1962 journalist was en later veel onderzoek heeft gedaan over de gebeurtenissen in 1962. In dit boek wordt o.a. de inhoud van een aantal, tot nu toe, geheime documenten openbaar gemaakt. Het is boeiend om kennis tenemen van de gebeurtenissen vanuit de verschillende invalshoeken, zowel de Nederlandse als de Indonesische, Amerikaanse en die van de Papua's. Een uitstekende weergave van de geschiedenis over Nieuw Guinea en aan te bevelen voor alle geïnteresseerden. Want het adagio luidt: ken de geschiedenis om het heden te begrijpen!.... Chris Etman
chetman
Berichten: 8
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 19:16

Re: De eer en de ellende

Bericht door chetman »

Nu ik het boek helemaal uit heb, is bij mij nog de behoefte kenbaar te maken dat ik het een zéér boeiend boek vind. Het leest als een spannend boek. Tevens komen er veel feiten aan het licht die niet eerder bekend zijn. Vanuit de verschillende gezichtspunten van Nederland, indonesië, USA en de Papua's,is het boek geschreven. Erg duidelijk is beschreven, dat de USA, met name president Kennedy, de beslissende factor is geweest voor het drama in Papua. Voor mij verrassend is, dat mijn neef Frans als bevolkingsonderzoeker, ook nog even in het verhaal voorkomt. Enigszins storend vind ik de relatief vele taal of druk fouten in het boek (1edruk). Toch vind ik dit een voortreffelijke beschrijving van het laatste en cruciale jaar 1962 van Nederlands Nieuw Guinea. Ik raad een ieder aan dit te gaan lezen. Chris Etman
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Re: De eer en de ellende

Bericht door Koen J de Jager »

Onderstaand de gegevens van deze uitgave, te bestellen via de boekhandel of internet. Pierre Heijboer (2012) De eer en de ellende: Nieuw-Guinea 1962 ISBN 9789048490202 Uitgeverij Literoza, Zoetermeer, 410 pag. (€ 19,95) Omschrijving van het boek op de achterzijde van het boek: In het oerwoud van Nieuw-Guinea was de dood geen genadige gezel. Hij was er wreed en liefdeloos. Sterven in de jungle was eenzaam verhongeren onder een boom, verdrinken in een stinkend moeras, een mislukte parachutesprong, onthoofd worden door een inboorling of getroffen worden door 'eigen vuur' van een kameraad. Het overkwam in 1962 tientallen Indonesische en Nederlandse jongemannen. Ze waren door hun regering het bos ingestuurd om er hun vaderlandse plicht te doen. Ze moesten hun revolutie voltooien, was hen gezegd, en ze moesten Neerlands eer hooghouden op een ver en onherbergzaam eiland. Over wat er dat jaar op en rond het eiland gebeurde werd, zoals gebruikelijk tijdens een oorlog, op grote schaal over gelogen en verzwegen. Dat gold niet alleen voor de militaire aspecten van het conflict, maar ook voor de politieke en de maatschappelijke. Nu - een halve eeuw later - is het tijd om te vertellen wat er wérkelijk gebeurde. Niet alleen gezien vanuit een Nederlandse invalshoek, maar ook vanuit de beleving van de Indonesiërs, de Amerikanen en de 'kinderen van het land', de Papoea's. Om een indruk te krijgen van het boek vindt u het eerste hoofstuk op de link: http://www.vanstockum.nl/document/16194038.pdf
Bijlagen
heijboer-eer
heijboer-eer
Cover Heijboer-Eer.jpg (31.68 KiB) 3693 keer bekeken
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Re: De eer en de ellende

Bericht door Koen J de Jager »

Boekbespreking zoals wordt gepubliceerd in de West Papua Courier. ‘De eer en de ellende’ Nieuw-Guinea 1962 Pierre Heijboer Eigentijdse verslaggeving, vlot geschreven en, met een zekere regelmaat, zelfs spannend. Dit zou in het kort de omschrijving van dit zojuist door mij gelezen boek kunnen zijn. Het is niet de eerste keer dat de laatste periode van het voormalig Nederlands Nieuw-Guinea is beschreven. Toch geeft dit boek, naast de problematiek waarmee de Nederlandse regering Den Haag, Washington en Middleburg worstelde ook een aardige inkijk van wat er zich aan Indonesische zijde afspeelde bij Soekarno c.s. in Jakarta. En dat niet alleen aan de onderhandelingstafel, maar ook in de jungle van Nieuw-Guinea, waar Indonesische infiltranten en parachutisten het hoofd trachtten te bieden aan de omstandigheden in het oerwoud en hoe zij probeerden uit handen te blijven van de patrouillerende Nederlandse landmacht, marine, mariniers en Papoea’s. Zoals blijkt uit de in het boek voorkomende verantwoording en de lijst met geraadpleegde schriftelijke bronnen is de schrijver niet over één nacht ijs gegaan. Van 1973 dateerde zijn wens, om het ‘totale verhaal’ over de kwestie Nieuw-Guinea te schrijven. Het vrijkomen van (geheime) bronnen stelde hem in staat om, precies 50 jaar na 1962, het verhaal te completeren. En, zoals al gezegd, dat levert een vlot geschreven, goed leesbaar boek op. Voor geïnteresseerden in geschiedenis echter zijn de in het boek genoemde feiten niet geheel betrouwbaar ondanks de tijd die in het onderzoek is gaan zitten en de vele geraadpleegde bronnen. En dat is jammer, omdat het daarom een ‘leesboek’ blijft en geen geschiedschrijving, die als betrouwbare bron kan functioneren. De Hr.Ms. Evertsen en Hr.Ms. Kortenaer zijn niet in de Verenigde Staten gebouwd (pag. 64) maar bij Cammell Liard & Co in Birkenhead, U.K. Luitenant ter Zee 1 Rudolf Baay was inderdaad commandant van de Hr.Ms. Kortenaer (pag. 64) maar geen commandant van de Hr.Ms. Evertsen (pag. 403) !!. Aan de schermutselingen in Nieuw-Guinea is geen oorlogsverklaring voorafgegaan en daarom zijn gevangen genomen Indonesiërs geen ‘krijgsgevangenen’ (o.a. pag. 268) maar illegalen, ongewenste vreemdelingen of, zoals in dit geval, infiltranten. Het zijn slechts enige voorbeelden. Maar voor wie zich aan dit soort zaken niet stoort blijven met dit boek uren lang leesplezier beschikbaar. Koen J. de Jager
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: De eer en de ellende

Bericht door Bert Ernste »

Dank voor de bespreking. Daarbij twee vragen: Zijn deze voorbeelden van onjuistheden maatgevend? Mag ik concluderen dat de historische fouten in details zitten en niet in de bredere analyse?
Aan de schermutselingen in Nieuw-Guinea is geen oorlogsverklaring voorafgegaan en daarom zijn gevangen genomen Indonesiërs geen ‘krijgsgevangenen’ (o.a. pag. 268) maar illegalen, ongewenste vreemdelingen of, zoals in dit geval, infiltranten.
Is 'infiltrant' in deze context een juridische term, oftewel een omschreven juridische categorie zoals 'illegaal' (wat zal betekenen 'niet over geldige verblijfspapieren beschikkende')? -- Bert Ernste Web | Twitter | Blog Artikelen West Papua | Nieuw-Guinea
Plaats reactie