Romana Jasperse werkt aan haar tweede boek

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Romana Jasperse werkt aan haar tweede boek

Bericht door webmaster »

Romana Jasperse stuurde mij het volgende bericht Een jaar geleden is mijn boek uitgekomen, maar ik ben nu bezig met een manuscript dat over mijn ouders gaat. Ik heb het steeds uitgesteld omdat het zo heftig was die tijd - het roept zoveel naar boven met flashbacks -wat resulteert in wat ik nu geworden ben. Als ik bedenk wat voor leven zij hebben gehad toen ze hier in Nederland kwamen. Wij zijn de spiegels die de pijn van hen vasthouden.
455442.jpg
455442.jpg (9.98 KiB) 1673 keer bekeken
Romana Jasperse Het eerste boek van Romana gaat niet over Nieuw Guinea maar over een persoonlijk drama dat haar man en haar overkwam. Zij zegt daar op de site van de uitgever het volgende van: Met een dubbel gevoel open ik het ''kadootje'' dat Free Musketeers mij heeft gezonden. Een ieder die het boekje leest, zal begrijpen waarom dat gevoel voor mij erg dubbel is. Bedankt! en namens mij en de lezers die het boekje al hebben gelezen, het ziet er verzorgd, en heel mooi uit. Het overtreft al mijn verwachtingen. Dit is haar boek: Romana Jasperse In een waas van water Prijs Euro 16.95 Ingenaaid| 205 cm Uitgegeven bij Free Musketeers isbn : 9789048412402 Na het horen van een afgrijselijke diagnose, rijst de vraag bij de hoofdpersoon waarom niet eerder is ingegrepen. Er is de angst om zich te `verliezen` in een ziekte waarvan zij niet weet hoe deze zich zal manifesteren. Zij probeert zich staande te houden tegenover een kartel aan bureaucratie dat haar wil verhinderen om terug te mogen keren in de maatschappij. Een aangrijpend verhaal waarbij de hoofdpersonen te maken krijgen met hindernissen maar toch proberen terug te komen op het punt, ergens waar het normale leven stil is blijven staan.
9789048412402.jpg
9789048412402.jpg (58.25 KiB) 1673 keer bekeken
1347877583_1759648345_20110107_01.jpg
1347877583_1759648345_20110107_01.jpg (89.76 KiB) 1673 keer bekeken
Romana Jasperse (pseudoniem): ‘In een waas van water.’ Uitgeverij Free Musketeers, Zoetermeer 2010. ISBN 9789048412402. (Hersentumor/Tinnitus/PO/1) Zie ook http://www.freemusketeers.nl Soort boek/stijl/ziekte: Ervaringsverhaal van Romana Jasperse over het leven van haar gezin gedurende de periode dat bij haar man een brughoektumor werd geconstateerd (2005) en de directe periode erna. Romana’s man, (de jij- figuur in het boek), werd er aan geopereerd en er voor behandeld, maar houdt oorsuizingen met overgevoeligheid voor geluid over waar hij mee moet leren leven. Goed leesbaar, indringend verhaal. Over de schrijfster: Romana Jasperse werd geboren in Nieuw Guinéa. Gedurende de 60er jaren kwam zij naar Nederland. Zij heeft een fascinatie voor de Nederlandse taal en genoot diverse opleidingen. Ze is getrouwd en heeft een dochter Fay. Korte beschrijving:In dit boek vertelt Romana hoe haar man in 2005 in elkaar zakte en een hersentumor bleek te hebben. Het duurde erg lang voordat door huisarts en spoedeisende hulp de klachten van haar man serieus genomen werden. Bij de spoedeisende hulp moesten ze weer eindeloos wachten omdat er ook een zwaar ongeluk was gebeurd. Toen haar man uiteindelijk door een neuroloog bekeken werd, werd hij meteen opgenomen. Hij bleek een tumor in zijn hoofd te hebben. Romana beschrijft de gang door de gezondheidszorg en het leven na de operatie. Haar man hield Tinnitusklachten (oorsuizingen) met overgevoeligheid voor geluid, en kon niet meer werken op zijn oude plek. Ze vertelt hoe bazen en controlerend geneesheren met haar man omgingen. Hun negatieve reacties hadden haar verbaasd. Het kostte nodeloos veel papierwerk, bellen en rechtzetten van foute vooronderstellingen voordat de hoogste baas wel luisterde. Daarna kon eindelijk hun leven beter aangepast worden aan de nieuwe situatie. Wat viel op: Het moeizame op gang komen van de hulpverlening toen Romana’s man in elkaar zakte. Het onbegrip van de controlerend geneesheer en de werkgever van Romana’s man. Citaten: Pag. 14: ‘Je staat met je werkplunje in je handen en je zakt ineen. ‘Het gaat niet meer,’zeg je. (…) Ik vraag of we niet door kunnen lopen naar het ziekenhuis omdat je al een onderzoek hebt lopen aldaar. Het is maar dertig stappen verder. Ik voel een soort paniek in me opkomen. (…) De blik van de man zegt genoeg. ‘Ik kan u echt niet verder helpen, uw man heeft geen koorts.’ Pag.31: ‘Ik voel een paniek opkomen. Al die weggestopte frustratie en boosheid en machteloosheid komt explosief uit mijn keel. Ik blijf schreeuwen in een mix van tranen. Ik kan niet zien waar ik rijd en af en toe schrik ik van het claxonneren van tegemoetkomende auto’s’ Pag.113: ‘Als je voor het middaguur thuiskomt breekt mijn hart bij ht zien van je bleke gezicht met donker omrande ogen die diep in je kassen verdwijnen. ‘Waarom geef jij toe aan hun eisen, terwijl je fysiek en mentaal er nog helemaal niet aan toe bent?’ ‘Ik ben te moe om daarover na te denken. Zij zullen hun protocollen ook moeten naleven, en ik denk dat voor dit soort dingen een bepaalde tijd is vastgesteld waarvan zij denken dat het goed is zo.’ Recensie: Phoebs ( http://www.bol.com) : ‘De schrijfster weet de lezer te raken met haar manier van schrijven en brengt de gevoelens en emoties van de hoofdpersonen heel duidelijk en helder geformuleerd over. Een van de hoofdpersonen krijgt na lange tijd niet te zijn geloofd en echt gehoord door gezondheidsinstellingen de diagnose dat hij een brughoektumor heeft. Wat erg dat dit een waargebeurd verhaal is en denk ik helaas voor velen herkenbaar die met de rompslomp van de gezondsheidszorg en de verplichtingen van het werk door de werkgever te maken krijgen!’
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie