"Verget ons niet", het Papoea Vrijwillers Korps (1961-1963)

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
antonius
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:55

"Verget ons niet", het Papoea Vrijwillers Korps (1961-1963)

Bericht door antonius »

'Verget ons niet' schreef Papoeasoldaat Mareret begin 1963 aan zijn voormalige pelotonscommandant in Nederland. Met het boek dat op 23 februari a.s in het Legermuseun in Delft wordt gepresenteerd hoopt de auteur, conservator van het Legermuseum Casper van Bruggen, enigszins gehoor te geven aan deze hartenkreet en het PVK aan de 'vergettelheid'te onttrekken. Op 23 februari 2011 is het exact 50 jaar geleden dat koningin Juliana het Koninklijk Besluit nummer 62 tekende, houdende de instelling van een Papoea Vrijwilligers Korps. Dit korps vormde ons vijfde krijgsmachtdeel en moest de basis gaan vormen voor het leger van een onafhankelijk West Nieuw-Guinea. Onder leiding van kolonel der Mariniers W.A. van Heuven, met een kader samengesteld uit zowel marine-, landmacht- als luchtmachtpersoneel, kreeg het Papoea Vrijwilligers Korps (PVK) in 1961 snel vorm. Indonesië maakte al sinds 1950 aanspraak op Nederlands Nieuw-Guinea en begon in 1962 met militaire infiltraties, in voorbereiding op een grotere aanval. Het PVK werd versneld ingezet; de Papoea's streden zij aan zij met Nederlandse militairen van het Korps Mariniers,, het 6e Infanterie Bataljon (Oranje Gelderland) en het 41e Infanterie Bataljon (Stoottroepen). Nederlands Nieuw-Guinea ging echter politiek verloren en kwam in handen van Indonesië, wat tevens het einde betekende voor het PVK. Door 'Verget ons niet Krijgt dit korps een plek in de Nederlandse militair-historische geschiedschrijving.
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

"Verget ons niet", het Papoea Vrijwillers Korps (1961-1963)

Bericht door Koen J de Jager »

Vanaf 23 februari 2011 in de boekwinkel "Verget ons niet", Het Papoea Vrijwilligers Korps (1961 – 1963) auteur:Casper van Bruggen ISBN 9789461530042 Soesterberg, Uitgeverij Aspekt (22,95) Over het Papua Vrijwilligers Korps is maar weinig geschreven. Slechts een enkel los artikel en een enkel hoofdstuk in boeken over het Korps Mariniers. ‘Verget ons niet’; met deze woorden eindigde Papuasoldaat Mareret een brief, op 7 februari 1963 geschreven, aan zijn voormalige pelotonscommandant. Met dit boek geeft de auteur enigszins gehoor aan deze hartenkreet en geeft het PVK zijn verdiende plek in de geschreven geschiedenis.
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: "Verget ons niet", het Papoea Vrijwillers Korps (1961-19

Bericht door Bert Ernste »

Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Re: "Verget ons niet", het Papoea Vrijwillers Korps (1961-19

Bericht door Koen J de Jager »

Recensie zoals geplaatst wordt in de West Papua Courier ‘Verget ons niet’ Het Papua Vrijwilligers Korps (1961-1963) door Casper van Bruggen Over het Papua Vrijwilligers Korps (PVK) was eigenlijk weinig bekend en er was nauwelijks iets over gepubliceerd. Dat was één van de redenen, dat ik mij inschreef voor een lezing van de Volksuniversiteit Arnhem in april 2008. Militair historicus Marc Lohnstein zou daar een lezing geven over het PVK. Daar ontmoette ik ook de schrijver van dit boek, die op dat moment al een tijd bezig was, materiaal te verzamelen over het PVK. Dat de resultante van de geschiedschrijving van het PVK in boekvorm nog 3 jaar op zich liet wachten en mijn ongeduld daardoor danig op de proef werd gesteld kon ik natuurlijk niet weten, maar op 23 februari jl. was het dan eindelijk zover. Precies 50 jaar nadat koningin Juliana het Koninklijk besluit nr. 62, houdende de instelling van een Papoea Vrijwilligers Korps, tekende, vond de presentatie van het boek plaats in het Legermuseum in Delft. Precies op tijd voor mijn vertrek naar Papua zodat deze uitgave aan het “leesvoer voor de vakantie” kon worden toegevoegd. Ik heb het inderdaad gelezen; maar waar 316 pagina’s voor mij doorgaans 2 dagen leesplezier betekent, duurde het in dit geval in Papua ca. 10 dagen. Ik weet niet meer hoeveel Papua’s het boek, en vooral de illustraties, (nog een keer en nog een keer) wilden bekijken, met de steeds weer terugkerende vraag “is het boek ook in het Indonesisch te krijgen?” Maar ik denk dat, zelfs van de Nederlandse uitgave, ik er minstens een stuk of 40 had kunnen slijten. De altijd door mij gestelde vraag “heb je dit deel van de geschiedenis op school ook geleerd” werd steevast ontkennend beantwoord en dat verklaarde dus ook de belangstelling. De huidige generatie Papua’s weet absoluut niet, dat er ooit een “eigen leger” van 500 man was. Over de inhoud kan (en wil) ik eigenlijk niet teveel uitwijden. Dit boek is een “must” voor iedereen die ook maar een klein beetje van geschiedenis houdt. Het is een absoluut compliment aan de schrijver en de uitgever voor, niet alleen de minutieuze en uitgebreide weergave van cijfers en tabellen inzake het PVK maar eveneens voor de boeiende wijze waarop het is geschreven en hoe het boek is uitgegeven. Dat op pag. 267 Ziekenverpleger 1 J.D. Boon van de Kon. Marine wordt onderscheiden met de Bronzen Leeuw omdat hij zich meermalen heeft onderscheiden door moedig optreden “in de periode van maart tot augustus 1963”, daarvan snapt iedereen, dat dit een typefoutje is en dat dit 1962 moet zijn. Maar dat kan makkelijk worden rechtgezet in de 2e druk. En mocht u naar Papua afreizen; neem dan een extra exemplaar mee voor “de liefhebber”. Dat zijn er velen! Koen J. de Jager Casper van Bruggen ‘Verget ons niet’ Het Papua Vrijwilligers Korps (1961-1963) Soesterberg, Uitg. Aspect,316 pag. ISBN 978-94-6153-004-2. € 22,95
Plaats reactie