Vervlogen verwachtingen door Frans H. Peters

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Vervlogen verwachtingen door Frans H. Peters

Bericht door Koen J de Jager »

Vervlogen verwachtingen: De teloorgang van Nieuw-Guinea in 1961-1962 door Frans H. Peters ISBN: 978-90-6718-345-1 Leiden, KITLV Press, xviii + 328 pag., € 29,90 'Vervlogen verwachtingen' is het relaas van een hooggeplaatste bestuursambtenaar in Nederlands-Nieuw-Guinea die de overdracht van Nederlands 'laatste kolonie in de Oost' aan de Republiek Indonesië van zeer nabij meemaakte. Als ooggetuige doet Frans H. Peters verslag van de uitvoering van het plan-Bunker, dat op 15 augustus 1962 door Nederland, Indonesië en de Verenigde Naties werd ondertekend. Nederland zou Nieuw-Guinea, na een tussenbestuur van de Verenigde Naties, aan Indonesië overdragen. De Papoea's waren in dit plan niet gekend en hun verontwaardiging was groot toen het tot hen doordrong dat het Indonesisch bestuur aanstaande was. Zij staakten en demonstreerden, maar op 1 oktober 1962 begon het korte tussenbestuur van de Verenigde Naties. De auteur schetst een indringend beeld hoe Papoea's en Nederlanders in Nieuw-Guinea op de overdracht reageerden. In 'Vervlogen' verwachtingen werkt een Nederlandse bestuursambtenaar samen met Papoea's in ontwikkelingsprojecten, strijdt hij met hen voor democratisering, maar moet hij uiteindelijk op pijnlijke en emotionele wijze afscheid nemen van Nieuw-Guinea. Frans H. Peters (1924-2008) werkte van 1952 tot oktober 1962 als bestuursambtenaar in Nederlands-Nieuw-Guinea. Van 1964 tot 1984 was hij werkzaam bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarna was hij ambassadeur in Kuala Lumpur, Maleisië. Hij leverde een bijdrage aan de onder redactie van Pim Schoorl verschenen bundel Besturen in Nederlands-Nieuw-Guinea 1945-1962 en werkte mee aan De geschiedenis van vijftig jaar Nederlandse ontwikkelingssamenwerking 1949-1999."
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

Re: Vervlogen verwachtingen door Frans H. Peters

Bericht door Koen J de Jager »

Recensie Vervlogen verwachtingen; De teloorgang van Nieuw-Guinea in 1961-1962 zoals deze geplaats wordt in de West Papua Courier Frans H. Peters Eindelijk, zou ik bijna zeggen, is het boek van Frans Peters verschenen. Toen ik hem eind 2007 ontmoette sprak hij in enthousiaste bewoordingen over het manuscript dat, op een paar nog te verzamelen foto’s na, klaar was. Nadat de nog ontbrekende foto’s begin 2008 door de Stichting Papua Cultureel Erfgoed werden aangeleverd kon het geheel naar de uitgever. Helaas overleed Frans Peters kort daarop, in maart 2008. Frans Peters vertrok, na zijn studie Indologie, in 1952 met zijn echtgenote Sonja, naar Nieuw-Guinea en was daar, op verschillende standplaatsen, bestuursambtenaar tot de overdracht aan Indonesië in 1962. Deze goed uitgevoerde en kloeke pocketuitgave bevat, aldus de schrijver, geen geschiedenis van of politieke analyse over Nieuw-Guinea, maar zou een momentopname moeten zijn van zijn leven in Hollandia in de jaren 1961-1962. Gebeurtenissen, opvattingen, motieven, zorgen en twijfels die het werk en leven van de bestuursambtenaar beïnvloeden maar ook een beeld schetst van hoe het gezin leefde in de laatste periode van het Nieuw-Guineabestaan. Wat mij betreft is hij in deze opzet geslaagd. Hij vervalt niet in nostalgie maar beschrijft op de voor hem kenmerkende, betrokken wijze de ontwikkelingen en gebeurtenissen uit deze periode zoals hij deze heeft beleefd totdat men uiteindelijk op pijnlijke en emotionele wijze afscheid moet nemen van Nieuw-Guinea en de Papua’s. Bij het realiseren van dit verhaal is de schrijver niet over ‘één nacht ijs gegaan’, getuige de uitgebreide bibliografie achter in het boek. Daar mis ik echter ‘Een aanvechtbare en onzekere situatie’ van Hans van der Wal. Dat wreekt zich op pag. 3 en 24, waar de verzelfstandiging van de Evangelisch Christelijke Kerk in Papua resp. in 1960 en 1955 zou hebben plaatsgevonden. Dat was echter op 26 oktober 1956. Ook wordt in het boek de naam Kaisiëpo steevast als Kasiepo vermeld. Maar als u dit stukje als erratum voor het boek van Frans Peters gebruikt, staat niets u in de weg om een gang naar de boekhandel te maken om dit mooie boek aan te schaffen. Het is zeer de moeite waard. Koen J. de Jager Frans H. Peters Vervlogen verwachtingen; De teloorgang van Nieuw-Guinea 1961-1962 Leiden, KITLV Uitg. , xviii + 328 pag. ISBN 978 90 6718 345 1 € 29,90
Norman Franken
Berichten: 15
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 15:23

Re: Vervlogen verwachtingen door Frans H. Peters

Bericht door Norman Franken »

Een pracht van een boek, voor elke Nw-Guineaan aan te bevelen. Goed verwoord hoe de laatste periode door de schrijver werd ervaren en de frustraties van de Papoea's. Zie dit boek als aanvullende informatie voor je zelf.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Vervlogen verwachtingen door Frans H. Peters

Bericht door webmaster »

Ik ken hem Frans Peters natuurlijk persoonlijk uit Nieuw - Guinea Hij was heel goed bevriend met de fam RESIDENT Dubois ,Waar ik kind aan huis was vooral in Teminabuan En ik ontmoete hem in Kuala Lumpur Tijdens de wereld kampioenschappen Pencak Silat ( ik was een van de begeleiders ) Toen Nederland een paar keer GOUD won en wij door hem op de N L AMBASADE zijn uitgenodigd . Uiteraard een Geweldig weerzien en NATUURLIJK over N G praten . Vooral over mijn Sterren gebergte expeditie . en zijn actie,s tegen de infiltranten . Later op een feest van Carla Bijnon hier in holland hem weer gesproken Hij was samen met de man van Juffrouw Gieles .Ik ga zijn BOEK zeker kopen . Hrt grt Sir C. Don Kessing
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie