Beste Nieuw-Guinea boek

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Beste Nieuw-Guinea boek

Bericht door Bert Ernste »

Waarde lezers van dit forum, Wat is volgens u het beste boek over Nieuw-Guinea? Welk boek geeft het beste het wezen van dit eiland en deze voormalige Nederlandse kolonie weer? Als je maar tijd hebt om één boek uit of over West Papua te lezen, welke kies je dan? Ik vraag het, omdat ik mij realiseer dat ik het moeilijk vind om een favoriet onder mijn boeken over (West) Papua te vinden. Ik heb de bekende trilogie Jungle van Anthony van Kampen vroeger met rode oren gelezen, maar vind ook dat dat boek te veel geschreven is vanuit blank oogpunt: de fascinatie van de blanke met dingen die hij niet of moeilijk begrijpt heeft wat mij betreft te veel de overhand. Het verdwenen volk van Dr. J.V. de Bruijn vond ik beter, zij het wat minder spannend. Ook Ontglipt verleden van J. van Baal vond ik fascinerend en biedt zonder meer veel inzicht in de periode dat westelijk Nieuw-Guinea onder Hollands bewind stond. Aad Nuis' De balenkraai dan? Met plezier gelezen dat wel. Bouke B. Jagt De muskietenoorlog? Of anders Vleugels van Ruud Nagel? of Een mors huis van Joop van den Berg? Wat gebeurde er met sergeant Massuro? van Harry Mulisch? Of moeten we toch uitwijken Dirk Vlasbloms Papoea. Een geschiedenis? zeer de moeite waard, dat zeker. Hoewel het niet gaat over West Papua, maar over het oostelijk deel van het eiland, wil ik toch vermelden First contact door Bob Connolly en Robin Anderson. Het fascinerende van dit boek en de gelijknamige documentaire is dat de schrik, verwarring en fascinatie van de eerste ontmoetingen tussen hooglandpapoea's en blanken vanuit beider gezichtspunten wordt belicht. Deels door de betrokkenen jaren later te ondervragen over die eerste ontmoetingen. Om maar wat te noemen. Welk boek over (West) Nieuw-Guinea zou u als eerste aanbevelen? Ik ben zeer benieuwd, want ik heb moeite met de keus. http://www.ernste.net/nngboeken.html http://www.ernste.net
Gebruikersavatar
GripGrap
Berichten: 20
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 21:44

Re: Beste Nieuw-Guinea boek

Bericht door GripGrap »

Bert, ik heb niet alle boeken gelezen die je noemt. Ik realiseer me dat ik dus nog heel wat voor me heb. Het punt dat je aanroert, dat boeken vanuit een blank standpunt geschreven zijn, kunnen we niet wegpoetsen. Dat is nu eenmaal een fait accompli. Dat neemt niet weg dat de een beter geobserveerd heeft dan de ander. Nee, dat mag ik ook niet zeggen. Wat gezien is, heeft te maken gehad met omstandigheden, maar ook met welke openheid de schrijver het geobserveerde tot zich genomen heeft. Hoe goed heeft hij zich geprobeerd in te leven in de diepere achtergronden van wat hij waarnam. "Een mors huis" van Joop van den Berg valt dan voor mij totaal af. Een zekere humor kan hem niet ontzegd worden wanneer hij schijft over Nieuw Guinea. Hij neemt ook wel waar, maar probeert niet te begrijpen. Zijn benadering is eigenlijk erg gebleven: een observatie door een Nederlandse bestuursambtenaar, die een leuk boek wilde schrijven over aparte omstandigheden in Nieuw Guinea. Na het lezen ervan had ik eigenlijk helemaal niet zo'n lacherig, maar eerder een wrang gevoel. Zelf opteer ik voorlopig als beste boek voor het boek "Dokter aan de Wisselmeren" van K. W.J. Boelen.
KWJBoelen-DokteraandeWisselmeren.jpg
KWJBoelen-DokteraandeWisselmeren.jpg (44.6 KiB) 4245 keer bekeken
Dit boek beschrijft het leven van de bergpapoea's op een uitstekende manier. Door zijn werk neemt hij waar, maar probeert ook direct de achtergronden te doorgronden. Een bijzonder vlot geschreven boek dat je heel veel begrip doet krijgen van de manier van leven, denken en doen van deze bevolkingsgroep. Tegelijkertijd denk ik dan weer terug aan je vraagstelling en denk bij mijzelf: "dit boek gaat over papoea en bergpapoea's, en helemaal niet over Nieuw Guinea". Het leven van de bergpapoea's staat ver af van dat van de kustpapoea's die samenleefden met indo's en Nederlandse bestuursambtenaren, en dat is toch waar wij het in principe altijd over hebben als wij spreken over Nieuw Guinea. De geisoleerde bergvolken waren eigenlijk alleen in beeld voor de missie en zending en voor een heel beperkt groepje bestuursambtenaren. En zo heb ik je vraag misschien helemaal nog niet beantwoord Wie volgt?
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: Beste Nieuw-Guinea boek

Bericht door Bert Ernste »

Weinig reacties. Het is ook een verrekt lastige vraag. Het is niet voor niets dat ik hem zelf eigenlijk ook niet beantwoord. Als ik dan toch moet kiezen, dan kies ik misschien voor Dirk Vlasbloms Papoea. Een geschiedenis. Niet omdat ik vind dat het het wezen van West Papua fantastisch goed weergeeft, maar omdat het een erg goed overzicht is. Door westerse ogen, dat wel. Invoelende westerse ogen, maar toch. Maar misschien heb ik iemand nodig om de vertaalslag te maken. Ik ben sinds mijn 10e levensjaar niet meer in West-Papua geweest. Antropoloog J. van Baal doet in Ontglipt verleden ook een goede poging West Papua inzichtelijk te maken, maar dat gaat vooral over de Nederlandse periode.
ruudnagel
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 09:41

Re: Beste Nieuw-Guinea boek

Bericht door ruudnagel »

Hoewel ik slechts een paar van de genoemde boeken heb gelezen zou ik toch ook het werk van F. Springer niet willen vergeten. Deze oud-diplomaat schreef o.a. over de Oost. Zijn bekendste werk is misschien wel 'Bougainville'. Wat NG betreft kan ik 'Bericht uit Hollandia' aanbevelen. Springer schreef veel fictie waarin onderkoelde spanning, in een nuchtere soms zakelijke toon, vaak droogjes. Een echte keuze maken is, zoals reeds vermeld, erg moeilijk. Neem alleen al de keuze tussen fictie en non-fictie. Ikzelf heb het vermoeden dat NG'ers die sites als deze bezoeken vooral geinteresseerd zijn in de laatste categorie in de hoop op (h)erkenning van situaties of locaties. Het zou me dan ook niets verbazen als velen hun favoriete NG-boek al in huis hebben: hun fotoalbum. Ruud
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: Beste Nieuw-Guinea boek

Bericht door Bert Ernste »

Goed punt, Ruud. Ik ben zelf een groot liefhebber van het werk van Springer. Prachtige taal, inderdaad met ironie en gevoel. Hij hield een aantal jaren terug ook een erg mooie toespraak tijdens de dodenherdenking of ter gelegenheid van bevrijdingsdag, dat weet ik niet meer precies. En inderdaad de vraag is eigenlijk onmogelijk. Groet aan allen!
Plaats reactie