DE ZUSTER VAN MIJN MOEDER door Ineke E. Kievit Broeze

Heb je een boek gezien of gelezen dat interessant is? Meldt het hier en geef informatie over titel, auteur en prijs. En misschien en korte samenvatting of recentie?
Plaats reactie
Koen J de Jager
Berichten: 156
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:21

DE ZUSTER VAN MIJN MOEDER door Ineke E. Kievit Broeze

Bericht door Koen J de Jager »

555555 klein.jpg
555555 klein.jpg (57.72 KiB) 2472 keer bekeken
Kievit-Broeze, Ineke E.

DE ZUSTER VAN MIJN MOEDER; Afscheid van een generatie

Uitgave in eigen beheer, 373 pag. (€ 24,95)
Wie was Dien Bartels (‘de zus van mijn moeder’), die werkzaam was in o.a. Nederlands Indië, Nieuw-Guinea en later in Kenia en Uganda. Bij de zoektocht naar de antwoorden loopt de schrijfster mede tegen het verhaal aan van haar grootouders, omdat zij van de twaalf kinderen die zij kregen er zes verloren. De zoektocht in deze boeiende familiekroniek leidt uiteindelijk tot een reis naar het huidige Papua met verrassende inzichten. Bestellen: http://www.boekenbestellen.nl/boek/de-z ... eder/18529

Tekst achterflap:

Enkele weken na de dood van haar tante erft haar nicht Ineke Kievit een sansevieria en een grote verzameling brieven. Vooral de brieven inspireren haar tot schrijven en het resultaat is deze boeiende familiekroniek over de afgelopen 100 jaar. Ik heb het met heel veel plezier gelezen.

De rode draad in dit boek is het boerengezin waarin twaalf kinderen worden geboren en waarvan er zes bij de geboorte of op jonge leeftijd zullen sterven. Wat doet dit met het gezin? Hoe verwerken de ouders en de andere kinderen (vooral de zussen Dien, Zus en Jannie) deze trieste gebeurtenissen? Welke omstandigheden en factoren hebben geleid tot dit drama?

Het verhaal speelt op verschillende locaties: Hellendoorn, Indië, Nieuw Guinea, Kenia, Uganda, Ommen, Lemele, maar ook in verschillende perioden: de jaren twintig, de crisis-tijd, de tweede wereldoorlog, de opbouwperiode en de daarop volgende “moderne” tijd, die niet voor iedereen gemakkelijk blijkt te zijn. Achtergrond is de gereformeerde godsdienst in een snel veranderende samenleving. Daarnaast spelen de internationale politieke ontwikkelingen mee met betrekking tot Indonesië en Nieuw-Guinea, het huidige West Papua.

De schrijfster is emotioneel betrokken, eerlijk, kritisch en vooral onderzoekend met een professionele instelling en achtergrond. Het verhaal heeft een sterke research-basis: brieven, documenten, reisverslagen, foto’s en interviews met getuigen, historici en experts. De opbouw is niet chronologisch, ook niet per regio. Het loopt door elkaar. Maar elke keer op een verrassende wijze.

Tamme Bartels
Plaats reactie