passagierslijsten van de Kroonduif

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

passagierslijsten van de Kroonduif

Bericht door webmaster »

Ik vroeg me af of er passagierslijsten van de Kroonduif ergens gearchiveerd zijn.
Ik ben voor mezelf nl. bezig met het reconstrueren van mijn wijlen vader's vlucht uit de Molukken via Nieuw Guinea.
Ik weet dat hij uiteindelijk met zijn makkers met het vliegtuig naar NL is gekomen.

Met vriendelijke groet,
Nick Lumatalale
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: passagierslijsten van de Kroonduif

Bericht door webmaster »

Interessante vraag waar ik je helaas geen antwoord op kan geven.
We praten over een pre-digitaal tijdperk, dus dat zouden dan papieren archieven moeten betreffen.
Ik vraag mij af of dit destijds allemaal is bewaard, zowel door Kroonduif alsook KLM.
Mogelijk voor een periode van een paar maanden tot een jaar voor evt. administratieve doeleinden, en daarna vernietigen.

Zoals je weet was de overdracht destijds in NNG nogal rommelig en onder druk tot stand gekomen. Al het materiaal en vliegtuigen van de Kroonduif zijn overgedragen aan Garuda.
Later zou dit onderdeel van hun netwerk als Merpati verder gaan.

Het zou mij dus zeer verbazen als er nog ergens iets zou zijn, vooral ook omdat ik denk dat Garuda, als er nog wat zou zijn, dit zeker niet bewaard zal hebben, laat staan teruggegeven aan Nederland / KLM.

In jaren na de oorlog, en zeker tot in de eerste helft van de jaren '50 was het gebruikelijk bij KLM dat alle passagiers een lijstje ontvingen bij hun boordbescheiden waarop de namen van hun medepassagiers en bemanningsleden vermeld stonden met stoelnummer en al.
Dit gebruik is later afgeschaft.

Ik weet niet of iets dergelijks ook bij de Kroonduif gebruikelijk was.
Gegeven de oprichting ervan die pas in de 2e helft van de jaren '50 plaatsvond, betwijfel ik dat.
Heb er althans nooit iets van gezien. (Wat niet wil zeggen dat het er dan niet geweest zou zijn).

Je enige hoop is dan dat er mensen zijn die met de Kroonduif hebben gevlogen en daarvan hun boordbescheiden hebben bewaard als aandenken.
Zo ben ik ook aan dergelijke lijsten gekomen van KLM passagiers uit die tijd.

Hopelijk heb je hier iets aan.

En mocht je ooit via via iets tegenkomen, dan houd ik mij uiteraard aanbevolen.

Met vriendelijke groeten,
Ronald Aker
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie