gebruik van natuur(lijke) geneesmiddelen door de papoeas

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

gebruik van natuur(lijke) geneesmiddelen door de papoeas

Bericht door webmaster »

Saturday, 4 February , 2012, 4:13 pm [EST] Message: Beste mensen, ik zoek mensen die iets weten van of over het gebruik van natuur(lijke) geneesmiddelen die door de papoeas gebruikt worden. Ik weet inmiddels van mijn Indische vrienden uit Biak en Sorong van de gandarusa plant die gebruikt wordt als anti-conceptiemiddel voor mannen. Als u over het onderwerp papoea genees-middelen met mij wil corresponderen dan bent u van harte welkom ... Alle (kleine) aanwijzingen, adviezen en uw eigen wetenschap is belangrijk. From: Robert (rvanes@btinternet.com)
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
irene van kuyk
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 03:22

Re: gebruik van natuur(lijke) geneesmiddelen door de papoeas

Bericht door irene van kuyk »

Ongeveer eind 1958 zijn we (mijn jongere broer Richard en mijn jongste zusje Jossie) met Robbie Gors in zijn oude jeep naar de McArthur’s top gereden. Ik was toen 18. Richard zat achter. Mijn zusje Jossie zat voor naast Robbie en ik zat naast haar dicht tegen de deur. In die tijd gebruikte niemnd natuurlijk nog geen seat belts. We hadden zoveel pret dat Robbie bijna van de weg in een ravijn reed. De deur vloog open en ik viel uit de jeep en rolde helemaal diep naar beneden, waar ik bewusteloos op scherpe rotsen belande. Toen ik bijkwam was ik omringd door een hele grote groep wild uitziende papoes, die mij aan het insmeren waren met een papje van vies ruikende blaren, besjes en wortels. Mijn hele gezicht, benen en armen waren al bijna helemaal ingesmeerd met dat papje toen ik bijkwam. Ik dacht werkelijk dat ze me aan het prepareren waren om mij te bakar (roosten) en dan lekker op te peuzelen. Ik begon he schreeuwen en te trappen naar iedereen die me aanraakte en ben toen naar boven geklommen. Hoe ik dat met mijn pijnlijk gekneusd lichaam voor elkaar heb gekregen is werkelijk een miracle. Ik kan echter nog steeds tot nu in mijn herrinnering de trieste gezichten van de papoes zien terwijl ik naar hun trapte en schreeuwde dat zij mij lekker niet kunnen eten. Ik had het echter glad mis. Ze waren helemaal niet van plan om me op te eten. In tegendeel door me met dat vies ruikend papje in the smeren heb ik haast geen lid teken over gehouden van mijn ongeluk. Het enige wat ik nog heb is een klein lidtekentje onder mijn linker oog en onder mijn neus, waar ze dat papje niet goed ingesmeerd hadden. Gelukkig hadden mijn ouders een boek van Mevrouw Kloppenburg waardoor ze op de hoogte waren waren over de gebruik van natuurlijke geneesmiddelen want zonder de hulp van die papoes had ik zeker heel wat lidtekens over gehouden van die zware val naar beneden. Op de pacific eilanden gebruiken ze ook een mengseltje van modder, blaren, besjes en roots om grote wonden te besmeren, die snel beter worden zonder enkel lidtkens achter te laten. Irene van Kuyk/Hanssens
Plaats reactie