Wie kent de echte naam van de "balenkraai"?

Ben je op zoek naar iemand? Wie weet krijg je een reactie in dit forum van degene die je zoekt, of van iemand die hem of haar kent.
Gesloten
Nelleke Schoorel
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 12:51

Wie kent de echte naam van de "balenkraai"?

Bericht door Nelleke Schoorel »

27-6-2007 17:56:12 "De Balenkraai" is een boekje uit 1967 van Aad Nuis, die als militair in Sorong gelegerd was. De toelichting die de schrijver zelf geeft op bladzijde 32: ‘Er was de wonderlijke vogel die zich maandenlang in een boom voor mijn kantoortje heeft opgehouden, naast een verlaten tennisveld. Ik heb hem nooit goed te zien gekregen, ik geloof dat hij klein en zwart was, maar elk kwartier maakte hij het geluid van een man die zich doodmisselijk voelt en wil overgeven maar het niet kan. De kotsvogel noemde ik hem, maar de soldaten bedachten een betere naam: de balenkraai. “Balen” is een moeilijk precies te vertalen soldatenuitdrukking voor het mengsel van verveling en woede, frustratie en apathie dat de dienst zo vaak oproept. Ik ben aan dat beest gehecht geraakt; met niemand in Sorong was ik het zo roerend eens.’ Ik wil zo graag het geluid van deze vogel horen, maar kan dat alleen te pakken krijgen als ik precies weet wat de officiële naam (liefst de latijnse) van deze vogel is. Kunt u mij helpen ? Met vriendelijke groet, Mevr. Nelleke Schoorel
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Wie kent de echte naam van de "balenkraai"?

Bericht door Johnny Bruininga »

De Balenkraai Ad Nuis kroniek over het einde van Nederlands Nieuw-Guinea bol.com prijs: € 16,00 | 2ehands vanaf € 10,95 heb jij hier wat aan..????
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Wie kent de echte naam van de "balenkraai"?

Bericht door webmaster »

Nee Johnny, daar heeft ze niets aan. Dat boek heeft ze nu juist gelezen en vraagt zich af wat de echte naam van die vogel was, want dat wist Aad Nuis ook niet. webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Wie kent de echte naam van de "balenkraai"?

Bericht door Johnny Bruininga »

Dan wordt het heel moeilijk.. Want de :"Balenkraai" Is eigenlijk een Fictieve Naam gegeven door iemand die "Baalde" ( wie niet ..)
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Wie kent de echte naam van de "balenkraai"?

Bericht door Johnny Bruininga »

Voor mij lig het boek "Dieren van Nieuw-Guinea" door Dr.L.D.Brongersma 1956 het enige Kraaiachtige vogel is de Prieelvogel.. verder geen enkele vogel met deze gelijkenis ..tenminste in het boek.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Wie kent de echte naam van de "balenkraai"?

Bericht door webmaster »

Paatje, je bent een kei. Je hebt me zo op het spoor gezet en ik denk inderdaad dat de betreffende vogel de satijnblauwe prieelvogel geweest moet zijn. Informatie op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prieelvogels
200px-Satinbowerbirdmale.jpg
200px-Satinbowerbirdmale.jpg (17.59 KiB) 4718 keer bekeken
Ik heb namelijk verder gespit, want ik wilde wel even wat weten over dat geluid. Dat heb ik uiteindelijk gevonden op een fantastische site, waar ik helemaal warm van werd. http://ausbirds.tripod.com/framesnl.html Deze vogelaar heeft een fantastische verzameling vogels en vogelgeluiden van Australie opgebouwd. Daar zit onder andere het geluid bij van de grijze prieelvogel. Die maakt ongetwijfeld niet exact het geluid van de satijnblauwe prieelvogel, maar het zal er dicht bij komen. Ik zou dat geluid zelf niet als kotsgeluiden beschrijven zoals Aad Nuis deed, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand dat wel zo doen. Dus met grote waarschijnlijkheid hebben we het raadsel opgelost.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
Johnny Bruininga
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 13:27

Re: Wie kent de echte naam van de "balenkraai"?

Bericht door Johnny Bruininga »

Eind Goed al goed......met z'n allen staan we sterk...toch.....
Gesloten