De Marcus-zending in het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea

In dit forum kunnen zaken aan de orde gesteld worden betreffende religie en religieuze kwesties in West-Papua
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

De Marcus-zending in het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

Onder bezoekersbijdragen op west-papua.nl is een overdruk (Doopsgezinde bijdragen 38) van een artikel geplaatst van de hand van Gerlof Homan.
Dit artikel gaat over het zendingsechtpaar Herbert Marcus en zijn echtgenote dr. Hermina van den Nieuwenhuizen.

Ds. Marcus was een bijzonder mens, dat blijkt wel uit dit artikel.

Ter sprake komt ook nog de twijfelachtige rol van Ds. Filep J.S. Rumainum in het ontslag van Ds Marcus door de Geraja Krsiten Injili.
Dit bevestigt mij wat ik al van diverse kanten gehoord had, dat Ds. Rumainum een twijfelachtige reputatie genoot.

Mochten er mensen zijn die daar iets meer over kunnen zeggen dan nodig ik ze uit hun ervaringen hier met ons te delen.

Mijn dank gaat uit naar Gerlof Homan die een uitstekend artikel heeft geschreven over Ds. Marcus.

http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... ding_1.htm
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De Marcus-zending in het voormalige Nederlands Nieuw-Gui

Bericht door webmaster »

Goedenmorgen Chris,

Vandaag je newsletter ontvangen.
Mijn aandacht werd getrokken meteen over Ds. Herbert Marcus verhaal.

Ik heb Ds Marcus een keer ontmoet in Sorong. Ik was gedoopt in de Doopsgezinde Gemeente in Haarlem in 1959 en had hem een brief geschreven terwijl ik diende in Sorong als Dpl.Sgt.in de ECHO Co. Ik was van plan geweest om af te zwaaien in Sorong na mijn dienstplicht en een aantal maanden in Teminabuan vrijwillig werk te doen. Helaas ging dat niet door o.a. vanwege de verslechterde toestand in Teminabuan,

Toen ik 7 maanden later in Manokwari vanuit Holland terugkeerde ontmoette ik de Eigenaar, Dhr Keijzer, van het Houtbedrijf in Ransiki/Manokwari en die vertelde mij dat Marcus een aantal maanden daarvoor naar Holland was vertrokken. Helaas lees ik nu, na 50 jaren, blijkbaar niet onder de beste omstandigheden.

Ds.Marcus mede predikant Lieuwe Koopmans, zou ik meer dan 10 jaren later ontmoetten in Haarlem. Koopmans was de Doopsgezinde Voorganger op de begrafenis van mijn vader in 1973. Ik woonde toen al in de USA en had geen idea dat Koopmans een van de Dominees in Haarlem was. Ik moet toegeven dat we heel wat memories over NNG hebben gesproken en o.a. Ds. Marcus.

Veel later zou ik nogmaals de naam Herbert Marcus tegenkomen op een van mijn bezoeken aan Holland. Dat was toen we een vriend in Itens, Friesland bezochten die was aangesteld als Doopsgezind Predikante aldaar. Ze vroeg me of ik ene Ds. Marcus kende die in NNG had gezeten.
Je ziet maar weer hoe smal de wereld is en hoe memories naar boven komen meer dan 50 jaren later, dankzij emails, internet,etc.

Chris heel veel dank mij hier in geholpen te hebben.
Het article praat ook over de eerste zendelingen die in 1855 op Nw. Guinea voet aan wal zette.

Ik stuur je hierbij 2 photos die ik heb genomen toen we in Manokwari woonde.
Het toont de memorial voor de eerste zendelingen die op Feb. 5, 1855 voet aan wal zette op Mansinam, een eiland off de kust van Manok.
We hebben daar menig weekend doorgebracht.

Chris, ik heb nog een vraag. Zou je mij de 7 pages van Marcus verhaal in PDF form aan mij kunnen toesturen. Ik zou graag een hard copy willen hebben.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Ontvang de beste wensen en God's Blessings voor jou en family vanuit Sautee-Nacoochee, Georgia, USA

van Henny and John Jordan
2FF7.jpg
2FF7.jpg (9.69 KiB) 15159 keer bekeken
3017.jpg
3017.jpg (15 KiB) 15159 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie