Bands in Nieuw Guinea

Forum over alles wat te maken heeft met muziek 1950-1962 in Nederlands Nieuw Guinea. Waren er jukeboxen? Welke muziek was populair. Welke bands waren er? Waar traden die op? Talentenjachten. Enzovoorts.

Bands in Nieuw Guinea

Berichtdoor Roy Kneefel » zo 16 maart 2008, 12:43

Hier volgt een ( voorlopigeopsomming ) van bands in NNG: Hollandia: Rockin' Teens, Rockin' Boys(olv Gerrie Bommel), de band v/d familie Crawfurd, Rudie van Dalm. Manokwarie: Hell Cats van Edo Hartsteen, en een band waarin Ongkie Huyting uit Manggoapie speelde . In het begin van de jaren 50 waren er The Royal Hawaiien Minstrels van Rudi van Dalm. Biak: The Pinto Band. Als geluidsinstallatie gebruikte Rudie van Dalm Normende radio's. Veel info over Muziek in NNG was te vinden op het Londoh NNG Forum. Groeten, Roy.
Roy Kneefel

Re: Bands in Nieuw Guinea

Berichtdoor kampongambon » vr 15 aug 2008, 01:16

Begin jaren vijftig woonden naast ons in Kampon Ambon Rudy van Dalm en zijn begeleidingsgitarist John de Vorst. Er werd altijd bij hen thuis gerepeteerd, waarbij dhr. Haaima als gitarist en Saul Wattimena of Erick Boogaard als bassist mee speelden. Deze band met Rudy als solo steelgitarist was in die tijd de enige band met hawaian muziek en trad veel op op dansfeestjes in de Juliana Soos en bij Corver. In Mongoapi hadden de gebroeders Huiting in die tijd ook een Band die regelmatig dansavondjes verzorgde. Voor zover ik me verder nog kan herinneren maakte dhr. v.d. Puil ook muziek en dhr. Eus zong nog onversterkt met een harde opera stem in de Soos. Later kwam Edo Hardsteen in Kampong Ambon wonen, die ook een Band formeerde met een saxofoon als solo instrument en die altijd veel jonge muzikanten om zich heen had. Dhr. Landauw speelde ook in een band die o.a. heel mooi tweestemmig op saxofoon het liedje "San Antonio Rose" bij dansgelegenheid Van Gelder als herkenningsmelodie speelde. Eind jaren vijftig kwamen er meer jonge muzikanten die hun talenten ten gehore brachten. Namen die ik me nog herinner zijn onder meer Ronny Sigarlaki, Karel Keiluhu, Manne Buck, Lapre, Jantje Wolf, Persijn en Donald Kessing, die zich een saxofoon had aangeschaft. Er was ook een papua-band met een albino, genaamd Putih als lead gitarist die ook nederlandse teksten song zoals "Rode Rozen" Groetjes Roy Hendrik
kampongambon

Re: Bands in Nieuw Guinea

Berichtdoor maas03 » di 03 jul 2012, 14:16

In Biak was er in 59-60 een band actief: Het Biak Sextet. Deze band speelde in de manschappen-cantine, bij de onderofficieren en de officieren- societeit. Ook was deze band dikwijls te horen via radio RONG (radio omroep Nieuw Guinea) Leden: Sgt. Plokker - accordeon Sld F.Maas - Clarinet-saxofoon - Contrabas Sld. Bekkers- Guitaar - Guitaar - Drums Mocht u informatie-foto'' s hebben? Laat even weten a.u.b.
maas03

Keer terug naar Muziek in Nederlands Nieuw Guinea