Omgekomen militairen in Nieuw-Guinea

Hier kun je allerlei info kwijt met betrekking tot militaire aangelegenheden in NNG: kazernes, acties, dienstplicht, beroeps, inlichtingendienst, schepen, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Omgekomen militairen in Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

In 1952 of `53 verloor een matroos v.d Kon.Marine zijn leven tijdens een zwemuitje in Base-G. bekend om zijn postuur en voorkomen. From: Bob van den Berg uit Canada.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Omgekomen militairen in Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

Bob was dat niet dit incident? Over een matroos met zo'n gebeurtenis rond 1952/1953 kan ik niets vinden.: † Ifar 09-11-1953 Farwol. Gustaaf Theodoor dpl. korporaal kl. Den Haag 09-10-1924 Tijdens het zwemmen in een kali bij Klademak, in de omgeving van Sorong, dook hij met zijn hoofd tegen de bodem of een in het water liggend voorwerp. Zwaar gewond werd hij overgebracht naar het hospitaal in Ifar, waar hij bezweek aan het opgelopen letsel. Hij werd oorspronkelijk begraven in Sorong. Herbegraven op het Nederlandse ereveld Candi te Semarang. Misschien Hendrik Horstman? De omschrijving "dienstongeval" wordt voor alles gebruikt dus daar komen we niet verder mee. webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Omgekomen militairen in Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

Dit incident was in Hollandia. De beach was in Base-G, door de Amerikanen Base-“G” genoemd, gedurende WWll. De avond voor het verdrinken was er een groot feest, waar hij goed had gefuifd. Waarschijnlijk nog te moe toen hij i/h water dook. Was het Koninginnefeest? Bob. Ik denk dat dienstongeval vermelding altijd ten voordele is van de nabestaanden (uitkering/pensioen etc.) Ook natuurlijk omdat men geen vervelende feiten wil blootgeven. Jammer dat mijn ouders reeds heen zijn gegaan. Mijn vader was Havenmeester in die tijd.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Omgekomen militairen in Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

Wie kan over dit incident aanvullende informatie geven? Wie weet een naam en een datum? Ik kan namelijk niets vinden over deze forsgebouwde matroos. De enige die in de buurt komt van deze datum is Horstman. En daar weten we niet veel van. webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Omgekomen militairen in Nieuw-Guinea

Bericht door webmaster »

mijn zoektocht naar de naam van de verdronken Indo Marineman is tot een goede uitslag uitgelopen. Zijn naam is Henk Hortsman. Jim, Olle en Erik waren met deze Henk sterke zwemmers in de woelige Base-G branding. Helaas Henk verloor daar zijn leven. Dit gebeuren werd door de Marine als werk ongeval vermeld, dat werd toen verwarrend. Voor pensioen/uitkering enz. was dat misschien technisch makkelijker om a/d nabestaanden door te geven. Voor ons verwikkeld in de zoek naar de naam en JUISTE beschrijving van het incident is er nu vrede. gr. Bob.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie