Eerste gesneuvelde militair (9 juni 1962)v. 6e Inf. bat.

Hier kun je allerlei info kwijt met betrekking tot militaire aangelegenheden in NNG: kazernes, acties, dienstplicht, beroeps, inlichtingendienst, schepen, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Eerste gesneuvelde militair (9 juni 1962)v. 6e Inf. bat.

Bericht door webmaster »

eventuele reacties op en over het artikel Van Ton Ravestijn over de uitvaart en ter aardebestelling van de eerste gesneuvelde militair van het 6e Infanterie Bataljon, sobat Geert Bos, in Sorong bij de Bezoekersbijdragen kunnen in dit forum worden geplaatst Hier vind je het artikel en de foto's: http://www.west-papua.nl/_cusudi/00000076.htm
Carol Magermans
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 19:51

Re: De eerste gesneuvelde militair (9 juni 1962)

Bericht door Carol Magermans »

Date: 16 feb 2008 Time: 12:25:36 Beste Ton Ravestijn, Ik zou graag wat foto,s van de begrafenis van Geert Bos willen overnemen voor de rubriek In Memoriam op de website van : http://www.mariniersnieuwguinea61-62.nl Carol Magermans
Rehaen
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 08:35

Re: De eerste gesneuvelde militair (9 juni 1962)

Bericht door Rehaen »

18-12-2008 14:59:37 Ik ben geen computer freak, maar door een bepaalde druk op een knop kwam ik op deze site, heel onbedoeld. Doordat ik tot op de dag van vandaag nog steeds terug denk aan deze gesneuvelde Geert Bos en gesneuvelde pijl en pouw heb ik mij steeds afgevraagd hoe hun familie dit drama heeft kunnen verwerken. En hoe heeft defensie het afgehandeld?, want bij mijn weten bestond er onenigheid omtrent het naar huisbrengen van gevallenen of ze daar begraven te laten. Ikzelf ben de hoornblazer op foto die de last post voor hun heeft geblazen. Kan mij iemand omtrent mijn vragen daar info over geven. Bij voorbaat dank. Dhr. W.J. Rehaen
antonius
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:55

Re: De eerste gesneuvelde militair (9 juni 1962)

Bericht door antonius »

Geachte heer Rehaen, Ik was een van de manschappen van het ere-peloton onderleiding van de 1ste luitenant Dresens van de Echo-Compagnie. De foto's van Geert Bos heb ik gekregen van Marieke van der Linden. De jongste dochter van kapitein van der Linden de commandant van de Foxtrot-Compagnie waartoe Geert Bos deel van uit maakte. Leo Phijl en Victor Pouw maakten deel uit van de Echo-Compagnie, 1ste peloton. In Amsterdam werd eind juli 1962 een comité opgericht dat, bewogen door het verdriet van de nabestaanden der gesneuvelden, geld wilde inzamelen om het transport mogelijk te maken. Maar om geld ging het niet, zo beantwoordde minister van defensie ir. Visser schriftelijke kamervragen over deze zaak. Het besluit van de ministerraad, zo zei hij, had te maken met de klimatologische omstandigheden in de tropen die een snelle begrafenis noodzakelijk maakten. Een opgraving van de stoffelijke resten zou, als dat op korte termijn gebeurde, ernstige hygiënische bezwaren met zich meebrengen. Later maakte hij duidelijk dat overbrenging op den duur niet uitgesloten moest worden geacht. De ouders van Leo Phijl zijn de klap nooit te boven gekomen. Heins Savelberg die in Vaals woont heeft sporadisch contact met hen gehad. Arie Langenberg heeft enkele jaren terug, na een televisie uitzending over Nieuw-Guinea, contact gehad met een zus van Leo. Indien mogelijk wil ik je hun e-mail wel prive sturen. Leo is op 10 oktober 1962 in Vaals met militaire eer begraven op het katholieke kerkhof. Zijn ouders zijn na hun overlijden bijgezet in het graf van Leo. Wat betreft Victor Pouw is weinig bekend. Ik weet wel dat zijn ouders geen militaire begrafenis wilden en is Victor in een burgergraf geplaats, dat enkele jaren geleden is geruimd. Geert Bos is met militaire eer begraven , maar hoe of de nabestaanden hiermee zijn omgegaan ook dat weet ik niet. Defensie was toen niet zo meelevend dus wat defensie uberhaupt zou hebben gedaan, geen idee. Ik weet niet of je wel eens op de reünie van de Nieuw-Guinea militairen komt, zoniet kan ik je wel wat informatie mailen. Groeten Ton Ravestijn. 2e peloton Echo.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Eerste gesneuvelde militair (9 juni 1962)v. 6e Inf. bat.

Bericht door webmaster »

Op 20 mei 2011 ontving ik het volgende bericht van Albert Bosma: Sinds de dood van mijn moeder, dat was in 1975, bezoek ik de gem. begraafplaats in nieuw amsterdam. Als altijd kom ik daarbij langs het graf van soldaat Geert Bos, gesneuveld in Kampong Maledofok in 1962. Altijd blijf ik even staan bij hem, al die jaren al want hij ligt begraven aan het hoofdpad. Vaak vroeg ik me af hoe zou hij er uit hebben gezien, hoe zou dat gegaan zijn, zo jong nog 20 jaar. Zijn ouders woonden vroeger altijd dicht bij ons, herinner ik me vaag. Vandaag besloot ik eens op het internet te kijken en warempel ik vind aardig wat over dit onderwerp. Zelfs een foto van hem. Heel mooi, maar voor zover hier word beschreven ligt hij begraven in Indonesië en er staat niet bij dat hij later is herbegraven in Nieuw Amsterdam, waar hij vandaan kwam. Ik ben erg blij met de informatie die ik hier heb gevonden. Ik heb nu een beeld er bij als ik bij zijn graf sta en dat zal hoop ik nog vaak gebeuren met vriendelijke groet albert bosma
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Andriesvinke
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 19 mei 2017, 16:14

Re: Eerste gesneuvelde militair (9 juni 1962)v. 6e Inf. bat.

Bericht door Andriesvinke »

goedeavond. Mijn naam is Andries Vinke. 34 jaar oud en in actieve dienst. Hiernaast zit ik sinds een aantal jaar in het bestuur van monument gesneuvelde indie militairen zuid-oost drenthe. Op dit monument staat Geert bos ook vermeld. Geert is de broer van mijn oma. Dus dat is ook gelijk mijn connectie tot dit onderwerp. Het klopt dat geert hier in het dorpje opnieuw begraven is. Ik zelf ben erg benieuwd of er nog mensen zijn die hem hebben gekend of met hem gediend hebben. U kunt kontakt met mij opnemen via andriesvinke83@live.nl. mvg Andries
Plaats reactie