An urgent appeal for PACE

Hier kunnen projectgroepen en hulporganisaties informatie kwijt.
Plaats reactie
GripGrap

An urgent appeal for PACE

Bericht door GripGrap »

Wellington, New Zealand, 9 March 2011 An urgent appeal for PACE Dear friends As many of you know I have an emotional tie to West Papua( Former Dutch New Guinea). I was born in Merauke in 1952. My father, Jan Pouwer, was an Anthropologist and our family lived in Former Dutch New Guinea up until the end of May 1962, when it became clear that West Papua was going to be handed over to Indonesia. My family subsequently immigrated to Wellington, New Zealand, where I have lived for many years. Off and on I have kept track of Papua and I am saddened by what has happened to the proud, pragmatic and optimistic Papuans I lived with in my childhood. A number of years ago, I was privileged to meet up with John Rumbiak when he visited New Zealand. He worked for Amnesty International to promote the rights of his people. To me, he is the Dalai Lama of Papua. It made me aware of how individuals CAN and DO take a stand against all odds. It also made me wonder if I could contribute to the wellbeing of the indigenous Papuan people in some way. Three years ago, I returned to Holland to be with my father in the last years of his life. In 2009 I started to work as a volunteer for PACE (Stichting Papua Cultureel Erfgoed). I became involved with an oral history project on the Sterrengebergte Expedition of 1959. I interviewed 13 different members of this amazing expedition, my father among them. Soon I became aware that the PACE website contains many valuable historic and cultural heritage resources and that the foundation was in the process of further developing the website in three languages: Dutch, English and Bahasa Indonesia. This is a part of making heritage information more accessible internationally. PACE aims to repatriate cultural heritage that exists in the Netherlands to Papuans who are a part of the diaspora and those in Papua, Indonesia. I became a translator for PACE and worked on the Dutch-English translation of theme pages. PACE now also has links to the new Papua Portal and to social network sites such as Flickr, Facebook and youtube. For example, follow the link below showing really interesting video footage in memory of Viktor Kaisiëpo, who was a true ambassador for his people. http://www.youtube.com/watch?v=hPYVcy3u8x4 http://www.youtube.com/watch?v=hPYVcy3u8x4 If you have never visited www.papuaerfgoed.org, take the time to view it for yourself. Papuan culture is under threat (http://www.tanahku.west-papua.nl/ ). It is imperative that Papuan resources in the Netherlands are preserved and made accessible for future generations. Since the Special Autonomy Law of 2000, schools in Papua are allowed to create their own curriculum. But the research report published by the Faith-based network on West Papua in May 2010 ‘Communities,Children and teachers in Papua: Hand in hand for a better future’ clearly shows that a lot needs to be done to realize this future. One of the key recommendations of the report is to develop a contextualized curriculum relevant to Papuan lives. There is a chronic lack of such resources. PACE could play a crucial role in providing relevant material to create educational resources to enhance Papua pride and identity. My personal dream is for the material on the PACE website to be made accessible at Papua schools in a form useful to teachers and students alike. I have been a teacher for many years and I hope to be involved with providing learning resources using Papuan cultural heritage. However, in the present economic malaise, PACE funding has been cut and all the staff of PACE have been laid off. The rent has been paid until the end of March. We need at least €5000 a year to keep the website going. Please help to keep the PACE website live. The economic tide will turn. It always does. At the moment all former staff and the many volunteers are working hard to keep PACE afloat. Most of the funding is project based and we have had an unusually large number of declined funding applications for the coming financial year. Like many other charitable trusts PACE is struggling. Only 4% of our funding currently comes from individual donation: many supporters are former residents of Dutch New Guinea and this group is dwindling, as we know. I have just translated the PACE 2010 financial report into English and the now former director, Sjoerd Jaarsma, is in the process of applying for overseas grants to fund current projects. Meanwhile, we need to keep the website going. Please support this worthwhile endeavour. Make a donation or become a permanent friend of Papua Cultureel Erfgoed. If you are in the Netherlands donate to: St. Papua Cultureel Erfgoed, Utrecht ING Bank 5183494 If you are elsewhere go to: http://www.papuaerfgoed.org/en and make a donation online. Do pass this request on to as many of your family & friends as possible. Francesca Pouwer PACE Voluntary worker bij deze de vertaling. NAAR HET NEDERLANDS met vriendelijke groet, Mas Kader / Staf P.P.S Manyang LTZ : MR .IR Wilbert van Norden _____________________ BEGIN VERTALING _________________________________ Wellington, Nieuw Zeeland, 9 Maart 2011 Een belangrijke oproep voor PACE Beste vrienden, Zoals vele van jullie weten heb ik emotionele banden met West Papua (Voormalig Nederlands Nieuw Guinea). Ik ben geboren in Merauke in 1952. Mijn vader, Jan Pouwer, was een antropoloog en onze familie woonde in het voormalig Nederlands Nieuw Guinea tot eind mei 1962, toen het duidelijk werd dat het werd overgedragen aan Indonesie. Mijn familie is daarna verhuisd naar Wellington, Nieuw Zeeland, waar ik nu al vele jaren woon. Gedurende die tijd heb ik de toestand in Papua bijgehouden en hetgeen gebeurd is met de trotse, pragmatische en optimistische bewoners waar ik mijn jeugd mee heb doorgebracht doet mij verdriet. Een aantal jaar geleden had ik het genoegen om John Rumbiak te ontmoeten tijdens zijn bezoek aan Nieuw Zeeland. Hij werkte voor Amnesty International om op te komen voor de rechten van zijn volk. Voor mij is hij de Dalai Lama van Papua. Het heeft me duidelijk gemaakt dat individuelen het verschil (kunnen) maken. Ik begon me daardoor ook af te vragen of ik kon bijdragen aan het welzijn van de oorspronkelijke bewoners van Papua. Drie jaar geleden keerde ik terug naar Nederland om bij mijn vader te zijn in de laatste jaren van zijn leven. In 2009 begon ik als vrijwilliger te werken bij PACE (Stichting Papua Cultureel Erfgoed). Ik raakte daar betrokken bij een geschiedenis project over de Sterrengebergte Expeditie van 1959. Ik heb toen 13 verschillende leden van deze wonderlijke expeditie gesproken, waaronder mijn vader. Snel daarna kwam ik erachter dat op de PACE website veel waardevol geschiedkundig en cultureel erfgoed staat en dat de stichting bezig is de website te vertalen in drie talen: Nederlands, Engels en Bahasa Indonesia. Hierdoor komt dat erfgoed internationaal beter beschikbaar. PACE heeft als doel om het erfgoed zoals bekend in Nederland beschikbaar te maken voor Papuas in de diaspora en in Indonesië. Toen werd ik vertaler voor PACE en werkte ik aan Nederlands-Engelse vertalingen van thema pagina's op de website. PACE heeft ondertussen ook links naar het nieuwe Papua Portal en naar social network sites zoals Flickr, Facebook en YouTube. Kijk bijvoorbeeld maar eens het filmpje in nagedachtenis aan Viktor Kaisiëpo, die een echte ambassadeur was voor zijn volk. http://www.youtube.com/watch?v=hPYVcy3u8x4 http://www.youtube.com/watch?v=hPYVcy3u8x4 Als je nog nooit gekeken hebt op www.papuaerfgoed.org, bekijk deze dan goed. De Papoease cultuur wordt bedreigd (http://www.tanahku.west-papua.nl/ ). Het is uitermate belangrijk dat de bronnen van informatie in Nederland over de Papoease cultuur behouden blijven en toegankelijk blijven voor de toekomstige generaties. Sinds de Special Autonomy Law uit 2000, mogen scholen in Papua hun eigen curriculum vaststellen. Maar recent onderzoek (getiteld: ‘Communities,Children and teachers in Papua: Hand in hand for a better future’) van het "Faith-based network" aangaande West Papua van mei 2010 toont aan dat er nog veel moet gebeuren om de toekomst te realiseren. Een van de belangrijkste aanbevelingen uit het onderzoek is om een curriculum te ontwikkelen die relevant is aan het leven op Papua. Er is echter een chronisch gebrek aan bronnen om dit te realiseren. PACE zou een cruciale rol kunnen spelen om die missende informatie voor het onderwijs te kunnen leveren en om zo de trots en de identiteit van de Papoease bevolking te vergroten. Het is mijn persoonlijke droom dat al het materiaal van de PACE website beschikbaar is op alle scholen in Papua voor leraren en leerlingen. Ik ben vele jaren zelf leraar geweest en ik hoop dat ik een bijdrage kan leveren aan het beschikbaar stellen van lesmateriaal over het Papoease cultureel erfgoed. In de huidige economische situatie zijn alle subsidies van PACE stopgezet en is dus al het personeel van PACE ontslagen. De huur van het gebouw is tot eind maart betaald en we hebben ten minste €5000 per jaar nodig om de website te behouden. Help ons alstublieft de website beschikbaar te houden op internet! De economische toestand zal verbeteren. Dat doet het altijd. Op dit moment werken alle voormalige werknemers en vele vrijwilligers keihard om PACE boven water te houden. De meeste subsidies zijn op project basis en er zijn onverwacht veel aanvragen afgewezen voor komend jaar. Zoals veel goede doelen heeft PACE het zwaar. Slechts 4% van ons geld komt uit individuele donaties: veel donateurs zijn voormalige bewoners uit Nederlands Nieuw Guinea en deze groep wordt steeds kleiner zoals we allemaal weten. Zojuist heb ik het financieel jaarverslag 2010 van PACE 2010 in het engels vertaald en de nu voormalig directeur, Sjoerd Jaarsma, is bezig om overzees subsidies te verkrijgen voor de lopende projecten. In de tussentijd moeten wij de website draaiende houden. Steun alstublieft dit belangrijke doel. Doe een donatie of wordt permanent een vriend van Papua Cultureel Erfgoed. Als je in Nederland bent doneer dan aan: St. Papua Cultureel Erfgoed, Utrecht ING Bank 5183494 Als je ergens anders bent go dan naar: http://www.papuaerfgoed.org/en en doe je donatie via internet. Stuur deze vraag door naar zoveel mogelijk vrienden en familie. Francesca Pouwer PACE vrijwilliger
Plaats reactie