Kobe Oser - hulp nodig - help mee

Hier kunnen projectgroepen en hulporganisaties informatie kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Kobe Oser - hulp nodig - help mee

Bericht door webmaster »

Lieve mensen, Terug in Nederland wordt het tijd mijn beloftes waar te maken. Aan een aantal heb ik intussen al gestalte gegeven, alleen die aan Maria Rumbiak heb ik nog niet vervuld. Dat doe ik dan bij dezen, alleen, daar heb ik u allen bij nodig. Vandaar deze "bedelbrief". Hartelijke groeten, Anneke van Baal Kobe Oser en Maria Rubiak Aan het eind van mijn verblijf in Papua ben ik samen met Loisa Mirino de handenarbeid- en naaidocente van de P3W in Padang Bulan naar Teminabuan en de Raja Ampat geweest. In Teminabuan kennis gemaakt met de P3W aldaar, en genoten van de aanwezigheid van Doce, Yos, hun leerlingen en van de vrolijke en opgewekte sfeer. Daarna zijn Loisa en ik doorgegaan naar de Raja Ampat naar de plek waar Maria Rumbiak werkt: Kobe Oser bij het dorp Yenwowpnor op het eiland Gam. Een prachtige plek: zon, wind en water, bos op de helling en strand en mangrovebomen aan de kust. Een sprookje. Maar niet een sprookje waar men lang en gelukkig leeft! O nee. Door slechte voeding, slechte hygiëne en veel onkunde in het algemeen is het leven daar voor zijn bewoners en bewoonsters niet gemakkelijk. Maria is rond 2000 door de Stichting Duurzame Samenwerking Papua op deze plaats neergezet om het project moeder en kind op te starten. Zij doet dat intussen al zo’n jaar of negen en heeft in die tijd een goede band opgebouwd met de plaatselijke bevolking. De mensen hebben een groot vertrouwen in haar gekregen en komen met allerhande vragen bij haar. Maria zorgt voor de meest uiteenlopende zaken: voedingsadviezen, voedingssupplementen, medicamenten, adviezen over hygiëne, hulp voor, bij en na de geboorte, maar ook voor een doek om een overledene in te wikkelen en voor de kist. Ze stimuleert de vrouwen hun traditionele vlechtwerk te maken en helpt hen het te verkopen, voedt kinderen van andere vrouwen op, als die de opvoeding niet meer zien zitten, ze probeert beurzen voor goede leerlingen te krijgen, kortom ze doet daar heel veel goed werk. Loisa en ik hebben gekeken, of er mogelijkheden waren om vanuit de P3W in Padang Bulan wat ondersteuning te geven, en welke mogelijkheden er waren om wat meer te gaan samen werken. De P3W geeft al jaren cursussen aan vrouwen en zou daarmee ongetwijfeld ook hier op de Raja Ampat het werk van Maria goed kunnen ondersteunen. Deze plannen en ideeën worden nu verder uitgezocht en besproken. Intussen wordt Papua steeds zelfstandiger en ook van dit projekt is het einddoel op eigen benen staan, o.a. door van Kobe Oser een oord voor ecotoerisme te maken. Maar dat is de zaak van de SDSP en niet van mij. Men is nog in de opbouwfase, er komen al mensen,maar het stroomt nog niet. Intussen heeft Maria toch meer inkomsten nodig en ze sprak met mij over haar wens een benzineverkooppunt te beginnen. Alles wat mensen op de eilanden nodig hebben moet per prauw over zee worden aangevoerd en dat kost benzine. Dus hier zit een mogelijkheid om geld te verdienen. En om nu een lang verhaal wat in te korten: ik heb tegen Maria gezegd, dat ik zou proberen het geld voor de bouw en het opstarten van dit benzineverkooppunt bij elkaar te krijgen. En hier komt u in beeld: wilt u mij helpen dit voor elkaar te krijgen? Ik heb een rekening bij de Triodos bank in Zeist geopend, nr. 39.02.28.176. t.n.v. AMJ van Baal, Kobe Oser te Kampen. Aangezien het gaat om een eenmalige ondersteuning, was het niet mogelijk een stichting op te zetten, dus vandaar dat het onder mijn eigen naam staat. Wel zijn Koen de Jager en Lea Kereway bereid mij te controleren, zodat er niets in mijn eigen zak zal verdwijnen. Het zou heerlijk zijn als ik door uw hulp het geld om te beginnen met de bouw van het “benzinestation” aan Maria zou kunnen sturen. Als u mij wilt helpen dit geld bij elkaar te krijgen, zoudt u dan een bedrag op dit rekeningnummer willen storten t.n.v.A.M.J.van Baal in zake benzineproject Gam, te Kampen? Zodra er genoeg geld op de rekening staat om te beginnen met de bouw van de vloer en de muren, zal ik dit geld rechtstreeks aan Maria overmaken ( zij heeft een eigen bankrekening bij een bank in Sorong). Als dit klaar is en ik de facturen ontvangen heb, zal ik het geld voor de bouw van het dak en de aanschaf van lege drums over maken en als dat klaar is het geld voor de aanschaf van benzine en eventuele verdere voorzieningen die nog nodig zijn. Aan de gevers zal verslag worden uitgebracht en een financiële verantwoording . Ik hoop dat wij met elkaar Maria kunnen helpen een benzineverkooppunt te starten. Hartelijke groeten, Anneke van Baal
Plaats reactie