Cees van der Werk 17-6-2009 overleden

Hier kun je informatie kwijt over huwelijk, overlijden en andere persoonlijke gebeurtenissen die betrekking hebben op ex-NNG-ers.
Plaats reactie
Humphrey
Berichten: 122
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 18:22

Cees van der Werk 17-6-2009 overleden

Bericht door Humphrey »

Vandaag net terug van vakantie, vond ik bij de post een overlijdenskaart van Cees van der Werk.
Onder "Lief en Leed" bij het in memoriam van Henk van het Kaar (10-02-2008) is een voetbalfoto geplaatst.
Cees staat daar geknield als 3e van links.

Afscheid nemen van Cees is op woensdag 24 juni om 10.00 uur in de aula van Crematorium IJsselhof, Goejansverwelledijk 6, 2806 NZ in Gouda,

Even in het kort iets over het leven van Cees.
Cees was vanuit Nederland uitgezonden naar Nieuw-Guinea en keepte in Hollandia bij HVC (Hollandia Voetbal Club) , de enige Papoeaclub die in de ''Hollandse'' competitie speelde.
Voor zijn uitzending naar Nw-Guinea keepte hij bij de voormalige semiprofclub HVC uit Amersfoort.
Deze club heeft hij ook geïnformeerd over het toenmalige Papoeavoetbaltalent Daniel Hanasby, die hij klaarstoomde voor een profbestaan in Nederland bij HVC uit Amersfoort.
Cees was een verdienstelijke keeper, die menigmaal voor het ''bondsteam'' van Hollandia uitkwam.

Hier enkele foto's:

http://www.west-papua.nl/Publiciteit/Ce ... der%20Werk

Met Cees is de laatste van de drie uit Holland afkomstige voetballers (naast Cees, Johan Schipper en Henk van het Kaar) die bij HVC uit Hollandia hebben gevoetbald, heen gegaan.
Cees had een echt Papoeahart en is verschillende malen terug geweest. Op de achtergrond van zijn overlijdenskaart staat ook de vlag van Papoea.
Ook was hij een stille, op de achtergrond blijvende, figuur die het werk en inzet voor Papoea van wijlen Ben Kafiar erg waardeerde en ook in alle opzichten ondersteunde.

Cees rust in vrede,
Humphrey

de overlijdenskaart:
Overlijdenskaart Cees van der Werk P1000287.jpg
Overlijdenskaart Cees van der Werk P1000287.jpg (118.94 KiB) 3545 keer bekeken
Humphrey
Berichten: 122
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 18:22

Re: In memoriam Cees van der Werk

Bericht door Humphrey »

Nog last van een jetlag ben ik vandaag naar de uitvaartdienst van Cees van der Werk geweest.
Deze dienst stond volledig in het teken van Papoea incl. een optreden van een band bestaande uit Papoeajongeren.
Vele bekende Papoea's waren aanwezig, o.a. Victor en Ben Kaisiepo, familie Ap (o.a. van Mambesak) St. Asmuruf, St. Usdatara, kinderen Jouwe en ook de weduwe en kinderen van Daniel Hanasbei, de kinderen van Henk van 't Kaar, Don en Ninja McMootry van St. VIS en ondergetekende op persoonlijke titel en voor de werkgroep SMUGABUNGAN.

Cees had zelf kleine (Papua)hulpprojectes (deed dit in de anonimiteit) en steunde ook de 2 laatstgenoemde stichting en werkgroep.
Op de kist was de Papoeavlag getekend (zie ook hieronder) en over de kist was de Papoeavlag ontvouwd.
Onder begeleiding van Papoeamuziek en het zingen van het Papoeavolkslied, gespeeld door eerder genoemd orkest, werd de kist naar buiten gedragen.
Heel emotioneel!

Cees van der Werk van betekenis voor Papua.

Cees kwam als bouwkundig tekenaar in 1956 naar Nieuw Guinea.
Voor zijn vertrek naar Hollandia op Nw-Guinea, keepte Cees bij de semiprofclub HVC uit Amersfoort.
Al gauw kroop het bloed waar het niet gaan kon!
Cees ging vaak naar Kaju Pulau, het eiland van o.a. Nicolaas Jouwe en Gaspar Sibi, gelegen in de Humboldtbaai.
Daar richtte hij onder de Papoea's een voetbalclub op, genaamd H(ollandia) V(oetbal) C(lub), net als zijn oude club in Amersfoort.
Cees zorgde daarbij voor enkele unicums!
Voor het eerst was er een club met een trainer (Cees) en speelde een Papoeateam in de ''Hollandse'' voetbalcompetitie.
Je had in Hollandia nl. 2 competities, te weten de ''Hollandse'' bond VBO(staat voor Voetbal Bond Hollandia en Omstreken) en de Papoea bond VBH (staat voor Voetbal Bond Hollandia).
Later voetbalde Cees bij MVV (Missie Voetbal Vereniging) in Kota Baru (nu Abepura geheten), samen met Ben Kafiar en op dat moment na het vertrek van Daniel Hanasbei het voetbaltalent: Dumingus Wawejai.
Met MVV voetbalde hij in de VBH.
Het idee van en voor de Papoeavlag was van Nicolaas Jouwe, maar ontworpen en getekend door....Cees van der Werk.
Verder werd het gebouw van de Nw-Guinea Raad gebouwd aan de hand van de tekeningen van....Cees van der Werk.
Deze 2 laatste punten zijn denk ik niet bij iedere ex-Hollandiaan of ex-Nw-Guinea'er bekend.
Het toenmalige Papoeavoetbaltalent Daniel Hanasbei werd door Cees ontdekt, die daarop contact met zijn oude club in Amersfoort opnam.
Daniel Hanasbei was welkom bij HVC (semi-profclub).
Twee maanden voordat Daniel Hanasbei naar Nederland zou vertrekken, werd hij door Cees voor het buitenlands avontuur klaar gestoomd en getraind.
Hierbij mocht ik Cees helpen.
Toen ik later in 1961 naar Nederland (Heerenveen) ging, heb ik Daniel als voetballer nog ontmoet bij de wedstrijd Heerenveen - HVC.
In 1963 maakte het Indonesische nationale met in hun gelederen Dumingus Wawejai een West-Europese toernee en zouden daarbij ook tegen Feijenoord in de Kuip spelen.
Dumingus vertelde aan Cees aan, dat hij gezien de situatie in Papua in Nederland wilde blijven.
Samen met Ben Kafiar smeedde Cees een plan om Dumingus uit de Kuip te ontvoeren, wat ook gelukt is.
Enkele jaren geleden is Dumingus overleden .
Met Cees van der Werk is de laatste ''blanke'' voetballer van HVC uit Hollandia heengegaan.
Johan Schipper en Henk van 't Kaar zijn hem voor gegaan.
Alle drie hebben ze in het bondsteam van de VBO gespeeld.

Humphrey
manuputty
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 09:21

Re: In memoriam Cees van der Werk

Bericht door manuputty »

Hoi Humphrey,
Ik zag van het weekend ook de kaart bij mijn moeder liggen.
Helaas was ik dus te laat, anders was ik ook nog even naar de begrafenis gegaan.
Fijn, dat je nog zo'n mooi verhaal over Cees hebt kunnen vertellen.
Cees was vaak bij ons thuis.
Door hem ben ik de club HVC gaan volgen.
Bijna heb ik er zelf ook nog gespeeld.
Ik kan me nog goed herinneren, dat hij zulke mooie zweefduiken kon maken.
En als ik me het goed herinner was hij aan een oog blind, in elk geval zag hij er niet goed door.
Het kan ook een lui oog zijn geweest.
In elk geval bedankt voor je mooie verhaal.
Cees was een markante persoonlijkheid.

John
Humphrey
Berichten: 122
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 18:22

Re: In memoriam Cees van der Werk

Bericht door Humphrey »

Hallo John,
Hartstikke leuk, dat je gereageerd hebt op het in memoriam van Cees van der Werk.
Dat hij een goed contact met jouw ouders had (voor degenen die het niet weten: oom Janus en tante Non) wist ik.
Goede voetballers (hahahaha) zoeken elkaar ook op, vandaar dat jouw vader (en ook moeder) altijd bij ons waren.
Jouw vader en mijn vader waren in de beginjaren vijftig geduchte voetballers bij EDO, later richtte jouw vader POMS op.
Als je op de volgende site klikt ( http://www.west-papua.nl/Publiciteit/Ce ... der%20Werk ), ook vermeld bij het 1e ''in memoriam'' hierboven, zie je foto'' s waar jouw ouders ook op staan.
Cees was inderdaad een markante persoonlijkheid, die als keeper tot de ''top 3'' (met Paatje Marijn en Gowyn Stook) behoorde.

Humphrey
Plaats reactie