Jan Schrijner, “koning van Jarsoen”, overleden 87 jaar oud

Hier kun je informatie kwijt over huwelijk, overlijden en andere persoonlijke gebeurtenissen die betrekking hebben op ex-NNG-ers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Jan Schrijner, “koning van Jarsoen”, overleden 87 jaar oud

Bericht door webmaster »

JJS Schrijner.jpg
JJS Schrijner.jpg (38.66 KiB) 5502 keer bekeken
Johannes Sebastianes Silvinus Schrijner
8 sep 1929 - 29 mei 2017

Feiten:
1929 Geboorte Roosendaal 8 sep 1929
1953 Leeftijd ‎~24‏ Huwelijk met: Johanna M.M. Schrijner - De Leeuw Hollandia Nederlands Nieuw-Guinea 1953
2002 Leeftijd ‎~73‏ Overlijden van echtgenote: Johanna M.M. Schrijner - De Leeuw Maria di Andora Italia 2002
2017 Leeftijd 87 Overlijden Maria di Andora Italie 29 mei 2017


Ik ontving het volgende bericht op 7-06-2017:
Jan Schrijner, “koning van Jarsoen”, overleden 87 jaar oud, Woonde en ook begraven in Italië. Kreeg dit door van zijn zus Margreet.

Jarsoen was een eilandje aan de noordkust niet ver van Sarmi. Jan runde daar een klapperplantage plus opkooporgansiatie voor de Zwitserse eigenaar. Boom van een man.

Dank je voor jouw medewerking.

Hartelijke groeten,
Jan Derk Boerma
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Jan Schrijner, “koning van Jarsoen”, overleden 87 jaar

Bericht door webmaster »

Uit Mededelingenblad van de Studiegroep voor bestudering van de postgeschiedenis van de (voormalige) Nederlandse Overzeese Rijksdelen en Australasia 45e jaargang no. 1
ISSN 0928-1037 augustus 2013 nummer 163 :

JARSOEN
Han Dijkstra

In ZWP 160 (februari 2012, blz. 35 – NNG 1031) beschrijft Nico de Weijer een poststuk verzonden vanaf Jarsoen, een voor hem voorheen onbekend eiland. Nader onderzoek leerde Nico dat het eiland Jarsoen deel uitmaakt van de Podena-eilanden. Deze eilandengroep ligt aan de noordkust van Nieuw-Guinea, ten oosten van de kustplaats Betaf en voor de kust van Sarmi.

In januari 2012 verscheen in een beperkte oplage van 100 stuks een mooi uitgevoerd herdenkingsboek over de MAS (Melanesian Air Service), dat in ZWP 161 werd besproken (juli 2012, blz. 3 – DIV 570) Bij het bekijken van het boek, maanden nadat het was uitgekomen, viel mijn oog op pagina 97, dat de inleidende titel draagt ‘De koning van Jarsoen (Jan Schrijner)’. Vervolgens het stukje van Nico opgezocht, waarin de achterzijde van de omslag eveneens staat afgebeeld. Wat blijkt nu?
De afzender, mevrouw J.M.M. Schrijner – de Leeuw heeft een voorbedrukte omslag van haar man J.S.S. Schrijner gebruikt.
In het herdenkingsboek van de MAS vinden wij ook verwijzingen naar Jarsoen in een eerder hoofdstuk, getiteld ‘De heer K.A.R. Foerster’(pag. 95-96). De naam van Foerster komt overigens al voor op pagina 84, waarop op een bladzijde uit het aandelenregister te zien is, dat de heer Foerster, woonplaats Jarsoen, 20 aandelen heeft gekocht, waarmee hij de grootste aandeelhouder werd. Wij kennen hem ook als eigenaar van de Onderneming Wakdé.
De naam ‘Wakde’ wordt in boeken en artikelen overigens soms met, soms zonder accentaigu geschreven. In het Vademecum (pp. 132-133), in 1956 uitgegeven door het Nieuw-Guinea Instituut te Rotterdam, staat zijn bedrijf vermeld in de ledenlijst van de Handelsvereniging ‘Hollandia’, een belangenvereniging van in Nieuw-Guinea
gevestigde ondernemers “op het gebied van handel, voortbrenging en transportwezen”:

Sarmi (Jarsoen)
39. Coprabereidingsbedrijf en Varkensfokkerij ‘Wakde’. Eig. K.A.R. Foerster.
Omdat vrijwel niemand van onze lezers het herdenkingsboek in zijn bezit heeft, neem ik de vrijheid om de voor dit artikel belangrijke passages letterlijk te citeren, die betrekking hebben op Foerster en Schrijner en de zakelijke relatie tussen beiden.

Pagina 95
Over Foerster: “Een van Pruisische afkomst tot Nederlander genaturaliseerde, alleenstaande man. Had als Duits officier nog in de Eerste Wereldoorlog gediend.
Bezat opvallend veel goede manieren en was een intrigerende persoonlijkheid.”
“In 1927 had de Duitse N.V. Handel- en Cultuurmaatschappij Phoenix voor de koprahandel vier Sarmische kusteilanden in erfpacht verkregen:
Masi-Masi, Mengkei, Katjépo en Jarsoen (Yarsun).”

“De totale erfpachtconcessie is op zeker moment overgegaan op K.A.R. Foerster.”

“Op het nog kleinere eilandje Jarsoen, groot 16 hectare, met een ook reeds door de maatschappij Phoenix aangeplante klapperplantage, begon de heer Foerster in 1953 een varkensfokkerij. Ook koeien werden er gehouden.”
woning van Foerster.jpg
woning van Foerster.jpg (71.93 KiB) 5503 keer bekeken
Afb. foto gevonden op Internet: woning van Foerster

Uiteindelijk verhuisde Foerster van Jarsoen naar Masi-Masi. Nu komt ook de heer Schrijner in beeld:
“Op Jarsoen, in een stenen huis aan het strand, woonde en werkte een employé van de heer Foerster, de heer J.S.S. (Jan) Schrijner, die thans in Italië woont. Volgens Jan Schrijner woonde de heer Foerster niet op Jamna, maar op Jarsoen in een palmblad hut.”
Pagina 96
Op deze pagina vinden we de tekst van een artikel over Schrijner uit de Nieuw Guinea Koerier van 2 september 1961, waarin Jarsoen plotseling blijkt te zijn uitgegroeid tot een eiland met een grootte van 75 hectare!
Schrijner kwam in 1953 als 23-jarige militair naar Nieuw-Guinea, werd verliefd op het land en werd krokodillenjager in het Mamberano-gebied. Vervolgens gaat hij voor de Onder-neming Wakde van Foerster werken, waar hij niet alleen kopra verzamelt, maar ook kaurischelpen voor het gouvernement.
“Op een goede dag ontmoette hij Bapa Foerster die hem zijn huidige betrekking aanbood.
Zonder aarzelen nam Schrijner die aan en zo woont hij dus sinds 1955 op Jarsoen. Al spoedig kwam zijn vrouw (Joop) uit Haarlem over en met hun twee jonge kinderen leven ze zeer tevreden temidden de Podena-Papoea’s die voor WAKDE werken.”
Slechts enkele malen per jaar komt Jan Schrijner naar Hollandia om zaken te doen en in te kopen. “Maar”, zo zucht hij, vrolijk knipogend onder zijn blonde krullebol, “steeds ben ik weer wat blij als ik de stad kan verlaten en terug kan keren naar het leven van een koning op mijn eiland.”

http://www.myheritage.nl/photo-1000063_ ... hrijner-it
Via Google (stamboom G.J. Schrijner – My Heritage) zijn foto’s te vinden van de heer J.J.S.
(Jan) Schrijner en zijn vrouw Johanna M.M. (Joop) Schrijner – De Leeuw.
De conclusie die men na het lezen van het artikel in de Nieuw-Guinea Koerier mag trekken, is dat het door Nico gevonden poststuk is verzonden door een ‘koningin’: koningin Johanna (Joop) van Jarsoen!

Bronnen
1 Vademecum voor Nederlands-Nieuw-Guinea 1956. Den Helder.
2 Melanesian Air Service / MAS. Samengesteld door de West Papua Bibliotheek. Amstelveen, 2012.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Jan Schrijner, “koning van Jarsoen”, overleden 87 jaar

Bericht door webmaster »

EEN AFZENDER OP HET EILAND JARSOEN
Nico de Weijer
Op het eerste gezicht lijkt de hier getoonde brief niet zo interessant. Een stukje filatelistisch maakwerk met de gehele serie kinderzegels van 1957 erop geplakt en niet eens gestempeld op de eerste dag van uitgifte. De reden dat ik deze enveloppe toch opzij legde, is dat de enveloppe naar Rijswijk (Z.H.) is gestuurd en dus aardig is voor mijn verzameling Rijswijk, mijn woonplaats. Daarom heb ik ook de achterkant bekeken voor een eventueel aankomststempel. Dan blijkt dat deze enveloppe toch veel aardiger is dan in eerste instantie gedacht.
De afzender van het poststuk komt niet uit Biak en omstreken, zie dagtekeningstempel, maar blijkt iemand te zijn die op het eiland Jarsoen woont en zijn postadres in Hollandia heeft.
Jarsoen1-1.jpg
Jarsoen1-1.jpg (96.2 KiB) 5502 keer bekeken
Jarsoen1-2.jpg
Jarsoen1-2.jpg (79.56 KiB) 5502 keer bekeken
Jarsoen was voor mij een totaal onbekend eiland dat in de meeste atlassen ook niet te vinden is. Het blijkt aan de noordkust van Ned. Nieuw -Guinea te liggen. De volgende gegevens heb ik over dit zeer kleine eiland gevonden. Het eiland Jarsoen maakt deel uit van een reeks eilanden met de naam Podena-eilanden. Ze liggen ten oosten van de kustplaats Betaf. De plaats Betaf is bekend van het bestelhuis met het rubberen langstempel.
Jarsoen3-1.jpg
Jarsoen3-1.jpg (96.68 KiB) 5502 keer bekeken
Jarsoen3-2.jpg
Jarsoen3-2.jpg (74.98 KiB) 5502 keer bekeken
Deze eilandengroep bestaat uit de volgende eilanden (van noordwest naar zuidoost): Podena, Jarsoen, Anoes, Dajoewer, Mengge en Kaitjebo. In de tijd dat de kaart werd gemaakt (rond 1940), waren de eilanden Podena, Jarsoen en Mengge bewoond.
Thans in het eiland bekend als het vakantieoord Pulau Jarsun.
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
tela
Berichten: 1
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 22:19

Re: Jan Schrijner, “koning van Jarsoen”, overleden 87 jaar

Bericht door tela »

Tijdens onze opleiding aan het Bestuursinstituut in Hollandia tot ambtenaar bij het Binnenlandse Bestuur maakten wij in het jaar 1960 een tournee naar Sarmi. Tijdens deze tocht hebben wij de heer Schrijner ontmoet en zijn door hem ontvangen op zijn eiland Jarsoen. Een klein paradijsje. Aan dat bezoek bewaar ik plezierige herinneringen. Wij behoorden tot de 6e en laatste lichting en waren met 16 personen, die na een opleiding in Hollandia van 9 maanden over heel Nieuw Guinea werden verspreid. Mijn eerste standplaats was Tanahmerah aan de Boven Digoel. Vandaar ben ik ingevlogen in de Sibilvallei, dat in het Exploratieressort Oost Bergland ligt. Na ruim 'n jaar overgeplaatst naar het Frederik Hendrik eiland, dat nu Pulau Yos Sudarso heet naar een Indonesische vrijheidsstrijder.
Na de bestuursoverdracht aan de Verenigde Naties teruggekeerd naar Nederland
Theo Laumans, Kloosterstraat 64 te 5935 CB Steyl. Tel 077-3260420
theolaumans@kpnmail.nl
Plaats reactie