Mgr. Herman Tillemans

Herinneringen aan Merauke

Mgr. Herman Tillemans

Berichtdoor webmaster » do 31 dec 2020, 09:54

Mgr. Herman Tillemans.jpg
Mgr. Herman Henri Antoon Marie, Tillemans geb. te Grave op 31 juli 1902 In 1950 benoemd tot bisschop van Merauke Ned. Nieuw Guinea. Overleden te Merauke op 23 aug 1975. (73 jaar oud)
Mgr. Herman Tillemans.jpg (44.69 KiB) 1135 keer bekeken

Cuijk, 30 december 2020
Ik, Frans Pennings en mijn stadgenoot Lt. kol. B.D. Jan Timmermans hebben het initiatief genomen om het leven van onze stadgenoot Mgr. Herman Tillemans in beeld te brengen en t.z.t. een tentoonstelling te organiseren in ons Graafs Museum. ( https://www.graafsmuseum.nl/ )

Wij zijn op zoek naar mensen die in de periode tot 1975 in Nieuw Guinea hebben verbleven en die wat meer zouden kunnen vertellen over deze legendarische figuur.
Vooral Mevr. Veeger verzoeken wij te reageren om dat we zeker weten dat de mgr. en haar vader vriendschappelijke contacten onderhielden. We hebben een vijftal foto’s van haar, waarvan we er hierbij een geplaatst hebben.

Alle informatie, hoe onbelangrijk voor u, is van harte welkom evenals foto’s.

U kunt uw reacties op de sites plaatsen, maar ons ook rechtstreeks benaderen via onderstaande email adressen. Naar het laatste gaat onze voorkeur uit.

Wij danken jullie bij voorbaat voor de reacties.

Met vriendelijke groet
Jan Timmermans Lt. Kol. B.D.png
Jan Timmermans Lt. Kol. B.D.png (115.8 KiB) 1138 keer bekeken
Frans Pennings (Auteur).jpg
Frans Pennings (Auteur).jpg (9.08 KiB) 1138 keer bekeken

Jan Timmermans Lt. Kol. B.D. Frans Pennings (Auteur)
Email: Frans Pennings fpmpennings@home.nl
Jan Timmermans jantimmwermans45@ziggo.nl

Foto van Marjolijn Veeger.jpg
Foto van Marjolijn Veeger.jpg (116.03 KiB) 1135 keer bekeken

Mgr. Tillemans in Biak.jpg
Mgr. Tillemans in Biak. Foto vermoedelijk rond 1974 - 1975
Mgr. Tillemans in Biak.jpg (100.52 KiB) 1135 keer bekeken
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
webmaster
Beheerder

Re: Mgr. Herman Tillemans

Berichtdoor webmaster » zo 24 jan 2021, 08:52

Goedemiddag,

Ik reageer even op jullie verzoek om info over Mgr Tillemans.

Ik ben op 2 juli 1954 geboren in Merauke. Mijn vader was destijds HPB van Kepi/Toep. Mijn moeder heeft voor de bevalling nog even bij de fam Veeger gewoond. Loek Veeger heeft de bevalling gedaan die op het nippertje goed is gegaan. De volgende dag ben ik gedoopt door Mgr Tillemans. Daar heb ik nog een paar foto’s van, weliswaar vaag maar toch.

Mijn moeder heeft overigens een heel leuk boek geschreven over onze tijd in Nieuw Guinea, geeft een prachtig beeld van hoe een bestuursambtenaar en zijn gezin daar leefden.

De titel is “Herinneringen aan Nieuw Guinea 1952 – 1961” geschreven door Roosje Cappetti-van den Beld. Verkrijgbaar bij boekscout.nl. Mijn moeder is in 2014 overleden.

Waar moet ik de foto’s naar toe sturen?

Mvrgr

Phlip Cappetti
webmaster
Beheerder

Re: Mgr. Herman Tillemans

Berichtdoor webmaster » wo 24 maart 2021, 12:16

Mijn naam is Beebs Fransz en heb van 1953 tot 56 in Merauke gewoond.
Mijn vader was schoolhoofd van het Katholieke jongensinternaat en zijn baas was Mgr Tillemans....
Het was mijn vaders eerste 3 jaar kontrakt in Nieuw Guinea.
Wij woonden op het terrein van het internaat en ik heb hele mooie herinneringen aan deze tijd.
Mijn speelmakkertjes waren hoofdzakelijk de jongens vh internaat...dus ik was een tomboy, die ook voetbalde, bomen klom, ikan lilly ging vissen, en vliegers maakte..
De meeste jongens waren Kayezen en ook Chinezen.
Elke zondag 2x naar de kerk pal naast het internaat.
Aan de overkant was het meisjes internaat...voor mij verboden...want ik deed jongensdingen en dat mocht niet vd zusters.
Ik zat op de Europese school...het was een vrij primitief leven...maar het zijn een vd mooiste kinderjaren die ik had.
We hadden eerst een gabbagabba huis...maar Mgr Tillemans zorgde ervoor dat wij een stenen huis kregen.
Er was veel malaria, want het was in Merauke moerasachtig.
Ik heb heel wat belevenissen en herinneringen van deze 3 jaren....een onvergetelijke ervaring....kijk er met weemoed op terug.

Beebs Fransz
webmaster
Beheerder

Keer terug naar Merauke