Manokwari bestaat 115 jaar

Herinneringen aan Manokwari en de Vogelkop
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Manokwari bestaat 115 jaar

Bericht door webmaster »

Vandaag viert Manokwari haar 115 jarig bestaan.
Semua orang di Manokwari: Selamat ulang tahu
plattegrond_manokwari.jpg
plattegrond_manokwari.jpg (123.59 KiB) 8563 keer bekeken
Aan het einde van de negentiende eeuw besloot Nederland tot het oprichten van bestuursposten in Nederlands Nieuw-Guinea. Eerst moest gezorg worden voor regelmatige verbindingen met het gebied. In 1887 werd de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) opgericht, een maatschappij die met schepen de postverbindingen tussen de eilanden van Nederlands-Indië in stand moest houden. De KPM begon een verbinding met Doreh en op 23 januari 1891 liep de eerste mailboot de baai van Doreh binnen. In 1897 werd besloten in Nieuw-Guinea twee bestuursposten op te richten, namelijk Fakfak aan de zuidkust en Manokwari aan de noordkust. Op 21 oktober 1898 werd begonnen met de oprichting van de bestuurspost Manokwari onder leiding van waarnemend controleur L.A. van Oosterzee.

In de periode voor de Tweede Wereldoorlog groeide Manokwari uit tot een klein dorp, waar gepoogd werd enige handel op poten te zetten. De Stichting Immigratie en Kolonisatie Nieuw-Guinea (SIKNG) probeerde kolonisten te interesseren in vestiging in en rond Manokwari. In 1930 arriveerden de eerste kolonisten. Door armoede en ziekte was het moeilijk een goed bestaan op te bouwen. Er ontstonden enkele kleine landbouwbedrijfjes, een zagerij en wat winkeltjes.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Manokwari

Bijdrage van Steven Wiersma, Roy Kneefel, Frans Peereland, webmaster
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
PeVor
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 11:46

Re: Manokwari bestaat 115 jaar

Bericht door PeVor »

Tja, sweet memories ..
Het lezen van over 115 jaar Manokwari, gestart met van Oosterzee, deed mij meteen denken aan mijn prijswinnende fietsversiering destijds in Manokwari, ik schat ergens rond 1958. Als ik ermee fietste viel ik bijna om, zo topzwaar was hij ;-) En Dubois was toen burgemeester Manokwari, vandaar die tekst op de foto. Veel succes met uw goede en leuke werk Cris, chapeau !!.
Oosterzee tot Dubois (verkleind).jpg
Oosterzee tot Dubois (verkleind).jpg (469.6 KiB) 8535 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bert Ernste
Berichten: 89
Lid geworden op: za 09 feb 2008, 16:11
Locatie: Utrecht | São Paulo
Contacteer:

Re: Manokwari bestaat 115 jaar

Bericht door Bert Ernste »

Mooie foto, fraaie fiets!

--
Bert Ernste
Web | Twitter | Blog | Linkedin
Artikelen West Papua | Nieuw-Guinea
Plaats reactie