De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1961

Herinneringen aan Biak

Re: Het verongelukken van de MLD Dakota op 2 januari 1961

Berichtdoor Woudstra » za 05 maart 2011, 15:08

Vlak voor mijn vertrek terug naar Nederland eind februari heb ik Dakota zien overkomen en was meteen heel de Marinekazerne Sorido in rep en roer. De kleps die op de waterbasis aan de beach lagen werden meteen naar de plek gedirigeerd en ik, geplaatst als vlootman bij het Korps Mariniers, moest naar de mariniers gudang om een aantal BB-motoren af te geven. Mijn baas, de 1ste luitenant MARNS Turkesteen, was er en ook de Cdt van de kazerne de MJRMARNS Donker-Curtius, mijn chef SGT 't Hart, KPLMARNS Peel en MARN1ZM Teenenburgh deelde AN/GR9's radio's uit, de portable radio's die de mariniers mee de jungle innamen zodat we tenminste enige onderlinge kommunikatie hadden. Helaas heeft het niet geholpen, ook al was het maar één crewmember te redden. Nog steeds is niet duidelijk hoe dit voorval heeft kunnen plaatstvinden; was het een menselijke fout, is de fakkel ergens tegenaan gekomen zodat de onsteking in werking werd gesteld, was het een fabrieksfout?? Riddles all over. De echte toedracht zal helaas nooit aan het licht komen. Het enige feit dat er is, is dat de fakkel 'ergens' aan het toestel is blijven haken met het parachuutje of aan een van de draden er van. Was de luchtstroming van de open deur er debet aan? Deze flares, niet te vergelijken met flares die nu worden gebruikt, zijn al buiten het toestel en hangen aan het bommenrek en moeten pas tot ontbranding komen tijdens hun val waardoor er een vaantje door de (val)wind wordt gedraait. Het zal altijd wel een raadsel blijven. AW
Woudstra
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 15 nov 2009, 11:42

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Berichtdoor webmaster » vr 15 jul 2011, 18:19

Roermonddakota.pdf
(21.18 KiB) 185 keer gedownload
http://www.dekrantvanmiddendrenthe.nl/? ... utostart=1 http://historiek.net/actueel/plaquette- ... -1961-4049 http://www.vbmnov.nl/website/images/sto ... 6_TJ01.pdf
marineblad_feb11.pdf
Dit is slechts een gedeelte van het blad. Lees pagina 32 en verder.
(726.8 KiB) 244 keer gedownload
marineblad_mrt11.pdf
Dit is slechts een gedeelte van het blad. Lees de reacties op pag 8
(518.14 KiB) 184 keer gedownload
http://youtu.be/b60mmdH9nIQ Rein Mulder en zijn maten kwamen op tragische wijze op 2-1-1961 om het leven tijdens hun werk met hun Dakota vliegtuig bij de Marineluchtvaartdienst in Nieuw Guinea. Eindelijk erkenning na 50 jaar zwijgen op 2 januari 2011 in Roermond. --- Dakota 079 GH Bontius GFG Immers R Mulder B Smits MH van de Wiel Gestationeerd op Biak - Nieuw Guinea
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Avatar gebruiker
webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Berichtdoor webmaster » vr 15 jul 2011, 18:24

Ik ben in sept. 1959 uit gezonden naar NG als kpl vrmr. met brevet bwtk en schutter. En zou als boordwerktuigkundige gaan vliegen op de Martin Mariner. Toen ik de eerste vlucht daarmee zou maken, werd ik 5 minuten voor die vlucht ,van de lijst geschrapt. Het vliegtuig verongelukte. En het was ook gelijk de laatste vlucht van de Mariner bij de MLD. Ben maart 1960 als bwtk op de Dakota gaan vliegen tot april 1961. Toen ging ik weer terug naar Holland. Een deel van mijn verhaal over mijn NG periode gaat over het DAKOTA ONGELUK 079. Ik wil dat verhaal wel kwijt aan o.a. de nabestaanden. Ik was namelijk de boordwerktuigkundige van de 079 , maar hoefde de laatste vlucht niet mee. Ik had dit al eens willen vertellen aan de nabestaanden maar heb geen e.mail van ze. Misschien kunt u me daar ook aan helpen. RICHARD DE VRIES
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Avatar gebruiker
webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: di 05 feb 2008, 08:00

Re: De ramp met de Dakota van de MLD bij Biak op 2 januari 1

Berichtdoor DFC Kuperus » ma 19 dec 2011, 16:54

De heer De Vries is geen schutter geweest. Het brevet vliegtuigmitrailleurschutter was alleen te halen door personeel van het dienstvak vliegtuigmaker-konstabel. Hij was ook niet de boordwerktuigkundige van de 079. De Dakota's hadden geen vaste bemanning en ook geen vast samengestelde crews. Ik heb twee jaar onderzoek gedaan naar het vliegtuigongeval en daarover een onderzoeksartikel geschreven onder de titel: "Dood door schuld, een MLD geheim ontrafeld" of hoe door de schuld van de MLD, een vliegtuigbemanning de dood vond en alles werd verzwegen, een doofpotaffaire in optima forma De publicatie is gedrukt op A4 formaat, in full-color en telt 48 blz. Prijs via de boekhandel 23,75 euro of voor 14,95 euro rechtstreeks te bestellen bij de auteur onder vermelding "Dakota" en postadres op rekeningnummer 2964407 tnv DFC Kuperus. Het boek heeft inmiddels de aandacht van de minister van Defensie. Dick Kuperus
Bijlagen
Dood door schuld, een MLD geheim ontrafeld.jpg
Voorzijde publicatie
Dood door schuld, een MLD geheim ontrafeld.jpg (219.59 KiB) 1784 keer bekeken
Dick Kuperus
DFC Kuperus
 
Berichten: 2
Geregistreerd: di 29 jun 2010, 15:14

Vorige

Keer terug naar Biak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron