Jeugdjaren in Biak1957-1960

Herinneringen aan Biak

Jeugdjaren in Biak1957-1960

Berichtdoor robbiak » zo 18 aug 2019, 09:23

Geboren in 1950 in Limburg. Met mijn ouders en twee zussen woonde ik van 1957 tot 1960 op Biak, op de Slotheuvel. Ging naar de Europese Lagere School (meesters Bergsma en Marijnissen), samen met leeftijdsgenoten Nick en Peter Versteeg, Jan en Nico Julsing, Sietske en Jan Dijkstra, Arnold Berger en de broer en zussen Stephan, Marjolein Mendels, e.a. Met een dozijn van die leeftijdsgenoten hebben we inmiddels twee reunies gehad, de laatste in Amsterdam, in 2017.
In het kader van mijn lidmaatschap van de voormalige Stichting Vrienden van de Catalina heb ik ook veel contacten met enkele van deze mensen (Versteeg, Berger), waarvan de vaders samen met die van mij op de Catalina hebben gevlogen.
Mijn vader was op Biak as LTZ-vlieger bij de MLD Sqdr 320 Mariners en vloog vanaf de Boroekoe. Hij was er in 1950-51 ook al geweest en vloog toen met Catalina's. Na veel omzwervingen, mijn studies (gymnasium-beta, Chem. Technologie in Delft), en een carriere in de olie-industrie woon ik al meer dan 25 jaar bij Brussel.
Waar ik mij bezighoud met mijn vele hobbies, waaronder........verzamelen van literatuur en documentatie over, vooral, het voormalige Nederlands Nieuw Guinea.
Als Biak-reunisten hebben wij onze herinneringen aan onze jeugdjaren 1957 - 1960 op Biak vastgelegd in een geillustreerd boekwerk, dat door onze eigen kinderen met véél belangstelling is gelezen.
Mocht er iemand geinteresseerd zijn in mijn bijdrage (32 pagina's), waarin ik veel vertel over de historie, geografie, flora en fauna en omstandigheden op Biak van die tijd, laat het weten. Ik kan ze zelfs in een 8Mb PDF per mail toesturen.
Ook blijf ik geinteresseerd in contacten en uitwisseling van informatie met leeftijdsgenoten die in die periode op Biak hebben gewoond en vooral die welke naar de Europese Lagere School gingen. Zo zou ik bijvoorbeeld nog wel eens willen horen van Cornelia Vanderwaals (hopelijk goed gespeld), die steevast de beste van mijn klas was ! Hartelijke groeten uit het Belgische. Robert Schreurs
robbiak

Keer terug naar Biak