Mijn leven in Nederlands Nieuw-Guinea door Cees Leeuwenburgh

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Mijn leven in Nederlands Nieuw-Guinea door Cees Leeuwenburgh

Bericht door webmaster »

Cees M. Leeuwenburgh werd geboren op 1 september 1919 in Poerwodadi. Hij maakte in Indonesië de 2e wereldoorlog mee en vertrok in 1950 naar Nieuw Guinea, waar hij volop kon pionieren. Nadat Nieuw Guinea aan Indonesië werd overgedragen vertrok hij met zijn echtgenote Yvonne Kolle naar Nederland. In oktober 1985 emigreerden zij voorgoed naar Australië. Hier overleed hij op 26 januari 2011 na een rijk leven dat ook ontberingen en verlies kende. Hij had een schat aan herinneringen die hij optekende toen hij al ver in de 80 jaar was. Zijn wens was ZIJN LEVEN in boekvorm uit te geven. Helaas is dit niet gelukt. Wel stuurde hij mij een usb stick waar zijn boek op stond. Ik heb het gedeelte over Nieuw Guinea daar uitgelicht en gevraagd aan Chris of hij dit verhaal op zijn site zou willen plaatsen. Dit tot grote vreugde van Vonny, zijn vrouw. Hebt u reacties naar aanleiding van zijn verhaal dan kunt u die naar mij zenden: tobydebrouwer@hotmail.com ik zal er dan voor zorgen dat deze reacties bij zijn vrouw terecht komen. Ik hoop dat u veel plezier zult beleven aan het lezen van dit voor velen herkenbare verhaal. Toby de Brouwer Lees het verhaal onder bezoekersbijdragen op http://www.west-papua.nl: http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... nburgh.htm
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Mijn leven in Nederlands Nieuw-Guinea door Cees Leeuwenb

Bericht door webmaster »

Dank je wel voor het plaatsen van het verhaal. Was voor mij een verrassing want wij hebben de reis samen gemaakt met de Outshoorn. en een grote verrassing op de foto stond ook mijn vader. Ik werd teruggegooid naar mijn jeugd, was toen 12 jaar oud. Mijn vader was ook van de inlichtingen dienst. Wij kwamen van Malang/ Soerabaja / Batavia BATAKAMP en dan naar Hollandia. We moesten voor de overdracht in internationale wateren zijn want er waren natuurlijk meerdere inlichtingen mensen aan boord. Voor jou hierbij een lijst met namen. Groetjes Joyce Baron
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Johanch03
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 mei 2011, 13:26

Re: Mijn leven in Nederlands Nieuw-Guinea door Cees Leeuwenb

Bericht door Johanch03 »

Bedankt Chris voor het plaatsen van het relaas van Cees Leeuwenburgh. Moge hij in VREDE rusten ! Dit verhaal helemaal uitgelezen en nog eens en nog eens,Holtekang,Kotabaroe Pantai,Hollandia-Haven,Base-G,Kloofkamp en nog wat van die plekjes in de buurt ,die brengen herinnerneringen weer tot leven.Ik was 12 jaren oud toen we er kwamen en was 16 toen we z.g. ´´repatrieerden´´naar een koud ,in letterlijke en figuurlijke zin bedoeld,´vaderland´ Als er geen familie was, eerder gerepatrieerden,die ons opvingen,ondanks dat ze zelf in een opvangpension zaten ... De teleurstelling van je vader die toen burger werd na de opheffing van KNIL in juni of juli 1950,hij kon wel een ´contract´tekenen voor de duur van 2jaar bij de KL,maar dan in een rang lager (take it or leave it) en daarna .. ? Kregen we een stukje bush om te ontginnen,pioneren noemden ze dat toen.Toen in de beginjaren 50 wat Indonesiers per parachute of bootjes op visite kwamen in NNG,ja inderdaad de Pantai,IRIAN stond toen voor Ikut Republik Indonesia Anti Nederland. Kortom,het relaas van Meneer Leeuwenburh bracht bij mij de ene-na de andere herinnering boven water De NG jaren zijn onuitwisbaar in het geheugen gegrift Zoals het boek geschreven door Peter Klencke ook vele herinneringen deden opleven,ik dacht zelfs aan een klasgenootje waar ik heel stiekem ´verlifd op was,zij heette Hanneke Klecnke.En over klasgenoten gesproken van de MULO in Kata Baroe (Hollandia-Binnen) ik weet haast zeker dat de schrijfster van de hiervoor gaand reactie,Joyce Baron,ook op diezelfde MULO heeft gezeten,bi meneer Bloemhardt,of bij meneer Wienbeck,of bij meneer Paulus,of bij meneer Meeng of bij juffrouw Nooteboom,of bij juffrouw van Leeuwen.Op die Mulo zaten de gebroeders Blokdijk (Jaap,Benno en Anton),Hetty Daerden,Fredy Kraan,Ineke Postma,Donald Andela,de gebroeders Dreysen (Jimmy,Eric en Olle),Daan Sahetapy,Fried van Hooydock en zijn zus Lenie en,en,en....
Plaats reactie