Baliemvallei (eerder de Grote Vallei genoemd)

Heb je een leuk verhaal of een belevenis, een mooie herinnering, of iets anders dat je wilt delen met mede NNG-ers, post dan hier je bijdrage.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Baliemvallei (eerder de Grote Vallei genoemd)

Bericht door webmaster »

Contacten met blanken De vestiging van blanken in de Baliemvallei bleef uit tot na de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog werd door de geallieerden wel onderzocht of het mogelijk was er een vliegstrip in te richten. Dit plan is echter nooit uitgevoerd. Wel vloog in die tijd een Amerikaans legertoestel tegen een bergwand te pletter, waarbij 21 inzittenden om het leven kwamen. Drie inzitten overleefden de crash en werden met veel moeite en de inzet van Filipijnse parachutisten gered. Het artikel met de gelijke naam op west-papua.nl geeft een overzicht van de contacten met de Baliemvallei afkomstig uit de West Papoea Bibliotheek http://www.west-papua.nl/Bezoekersbijdr ... vallei.htm
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Baliemvallei (eerder de Grote Vallei genoemd)

Bericht door webmaster »

Van Maarten Teutscher ontving ik de volgende reactie: In het verhaal over de Baliem mis ik volledig de namen van de pioniers, de artsen Vriend en Zölner. Als kind woonde ik een periode in Hollandia, rond1959 schat ik en ik herinner me dat de heren toen net een pionierstocht hadden afgelegd, een landingsstrip gebouwd (met behulp van ene uit de lucht gedropte scotter met kiste achterop) en voor het eerst terug waren voor een verlof in Hollandia. Ik heb nooit beter geweten dat dat zijn de eerste succesvolle betreders (in zendingsdienst) waren. Waar moet ik dat plaatsen in het hier gepubliceerde verhaal?
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Gebruikersavatar
webmaster
Beheerder
Berichten: 1750
Lid geworden op: di 05 feb 2008, 08:00

Re: Baliemvallei (eerder de Grote Vallei genoemd)

Bericht door webmaster »

Van de Papoea Bibliotheek ontving ik het volgende bericht: Het artikel is duidelijk nog niet af. Ben t/m 1954 gekomen. Zal t.z.t. een vervolg maken. M.vr.gr. Phia
Geniet van je herinneringen. Zoals het toen was wordt het nooit meer.
Plaats reactie